Frispel

sedan 2001

Elvis

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
GGG:
Okej! Man lär sig ngt nytt varje dag... :-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
så alla sura inlägg om hur usla de är känns fullständigt meningslösa, det gör varken från eller till.


Vad ska man göra? Censurera sig själv och strunta i att skriva någonting om man inte tyckte att spelet var bra för att det bara finns en tillverkare av flipperspel?

Som jag skrev ovan tycker jag att T3 och TSPP (har aldrig spelat RBION) är väldigt bra och smäller de flesta WMS spelen på fingrarna. Det är väl bra att Stern lyckats få upp mina förväntningar genom att göra bra spel tidigare.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Nej självklart skall man uttrycka vad man tycker, men det blir rätt så tjatigt och enligt min mening rätt så överdrivet många gånger i diskussionen WMS vs Stern.
Stern är vad vi kan få idag, WMS finns inte längre och kanske en vacker dag dyker nåt nytt och bättre upp.

Att WMS är så mycket bättre än DE/Sega/Stern är inget som vi just nu märker nåt av. På kåren står just nu 3 Stern, 1 DE, 1 Sega och 3 WMS. De spel som går bäst är inte WMS-spelen, samtidigt är de WMS-titlar vi har där inte de absolut populäraste (FT, STTNG och TM:BOP).

Min kommentar var kanske inte direkt riktad till dig Stefan, det var bara den allmänna känslan att folk går och väntar på spelet som skall komma upp i det som kan kallas WMS-nivå (vilket jag iofs tyckte var fallet med LOTR).

Nåja, den här diskussionen har väl hamnat något off-topic. Den skall ju handla om Elvis så vi kanske skall återgå till det...

Jag tänker iaf göra nåt åt tvåstegsswitch-trubblet. Tror att jag har en switch av annan modell som kan funka. Kanske fixar det redan idag.
« Senast ändrad: november 05, 2004, 13:33:04 av Purre »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Purre: för det första... jag klagar på nästan alla spel oavsett om det är Stern eller inte. Hehe...

Men jag gillar i allra högsta grad andra tillverkare än WMS. Önskar verkligen att det fanns lite DE uställda och tyvärr har jag bara spelat ett Capcom spel ett fåtal gånger (Pinball Magic), men det gillade jag verkligen.

Men, för att återgå till Elvis igen: jag har fortfarande inte riktigt fått svar på min fråga om de nedre flipprarna på andra Elvis exemplar känns mycket som dessa blöta-nudlar?!

Och, det låter ju som en vettig idé att byta ut switcharna. Ser egentligen inget direkt större användsområde (inte som man skulle kunna göra på Dr Who t.ex.) för att kunna flippa bara med den nedre på Elvs.

Går det att stänga av magneten som stoppar kulan vid den övre flippern förresten? Jag skulle nog tycka att det var bra mycket roligare om den inte var aktiv.


larson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Personligen så förstår jag inte att det ska vara så svårt för Stern att printa ut/trycka spelplaner med lite bättre bildkvalitét och att ljudet ska vara så hårt komprimerat.

Men jag håller med Purre. Livet skulle vara bra mycket tråkigare utan Stern. Nu när jag tänker på det så ÄLSKAR jag Stern! Skulle jag tänka lite mer på det så kanske jag dessutom börjar HATA Williams för att inte släppa sina patentskydd som de ändå inte gör nåt med.

Och för att detta inlägg inte ska vara helt off topic så ger jag jag Elvis 3 av 5 stålkulor. :)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Citera
...jag klagar på nästan alla spel...  

FEZ: Jag vet ;-)

Magneten skall vi nog inte stänga av (om det ens går, har inte kollat), det är ju som en del av spelet, jag kan också tycka att det är lite tråkigt, den liknande loopen i TS är ju rätt så cool.
Däremot är jag lite oroad över att det tycks bli märken kring magneten som om man inte gör något, typ applicerar mylar över, riskerar att det äter sig ner till träet... Skall nog göra nåt åt det...

Vad gäller slaka flipprar har jag inte känt nåt av det, samtidigt har inte jag haft några längre sessioner med Elvis. Skulle gissa att t ex MCR har nån uppfattning om detta.
Styrningen av flipprarna är dock exakt samma som LOTR v8.0


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
...och så är Elvis äntligen på plats i Göteborg också!

Har nog inte riktigt bildat mig någon uppfattning om det ännu. Hade glömt hur extermt studsigt det är med nya gummin.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Hur fungerar egentligen det här med antal kulor under ...då ska vi se... Jailhouse Rock Multibollen på Elvis?

Jag läste nu att det ska vara en tre bollars multiboll, men här i Gävle varierar det mellan två och tre kulor. Oftast får man bara två. Såg inte till något i reglerna som verkarde styra antalet kulor direkt, eller.... ?!

Och, nu måste man ju lära sig hur man skårar bra på det ifall man, mot förmodan, skulle spela en SM final på det. Är det enbart Hound Dog + valfri (eh.. ja.. någon av de två) Multiboll som gäller?

Tyckte mig se att jag hade en 700k per switch nån gång och drog in hundratals miljoner på en Multiboll. De flesta poängen lär ha kommit från Hound Dog. Jackpottarna verkar ju vara rätt blygsamma på nån miljon eller så. Då är ju 700k per switch "lite" mer lkurativt att gå på.

Tror att jag såg att hound-dog ökade direkt från 50k -> 500k via någonting. Vad kan ha gett den snabba ökningen? Den über-dåligt registrerande Scarf?!

Se där... ett ganska sakligt inlägg med endast ett litet klagomål på en glapp switch.


isse(PER)

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Jailhouse: ska innehålla 3 bollar och inget annat såvitt jag vet.
Viktigt under denna multiball är att kombinera den med Hounddog och även skjuta king så du startar 2x scoring. Hålet för jackpoten är väldigt svårt att träffa men det går som sagt att ta den bakvägen under multiballen.


Hound dog: Detta ger sjukt bra poäng och ska kombineras med en multiball, poängen börjar på 50k. Går att förlänge med scarf och även höjas har jag för mig. Går även att höja genom att skjuta på hunden, sen har jag för mig att man kan öka tiden på nått fler sätt.

Blue Suede Shoes: Ganska värdelöst mode som inte ger några direkta poäng, dock är det lite roligt att se vem som kan köra flest i rad :)
Det är något enerverande då man har allt klart och kämpar med denna och åker på några "stolpe ut"

Heartbreak: Är som sagt en annan 3 bollars multiball, personligen brukar jag köra denna samtidigt med hounddog och för det mesta så kommer mest poäng från hounddog och inte från hotellet. 2x scoring hjälper givetvis till. Skjut gärna hotellet men inte på bekostnad av de andra bollarna är mitt råd.

Shook up: Värdelöst mode om man är utan multiball, faktum är att jag tror att man inte kan collecta fans under denna vilket är ett stort minus eftersom extrabollarna är viktiga. Med multiball och 2x är detta mode rätt så bra och bör inbringa en del poäng.

Graceland: Tänker jag inte skriva om här :)

Övriga saker som är viktiga är:

Fans: Collecta så många möjligt, detta ger extrabollar och andra trevliga godsaker. På easy tror jag man får EB efter 9 fans och hard efter 18.

Scarf: Mycket viktig under multiballs, jag vet inte alla awards som denna ger. Verkar tyvärr registrera ungefär 20% av träffarna :(

Slots: Hjälper till en del och att få special någon gång då och då av denna är inte helt fel.

Skill shot: Det finns tre typ av skill shots såvitt jag vet:

No hand: När man skjuter upp bollen och ej behöver byta target.

Regular: När man skjuter upp bollen och byter target.

Super: När man träffar där det blinkar på ELVIS. Detta skillshot är viktigt, de gångerna jag haft taskiga rundor har jag missat denna.
Bästa sättet att ta den är inte att skjuta direkt med plungern utan det är att skjuta med plungern så kulan far ner på flipprarna och sen skjuta på det som blinkar. Ger en ganska hyfsad poäng som byggs upp, men det viktigaste är dock att man får en ELVIS lit på en gång.

Saker jag stör mig oerhört på som kommer göra att jag ej kommer lira detta spel seriöst är:

Flipprarna: Det är ju inte WMS direkt och dessa verkar gilla att krångla. Redan helt trasiga på det exemplar jag lirat på.

Scarf: Alldeles för dåligt registrerande, vet inte ens om den ska vara såhär eller om det kanske kan fixas? Med 100% registrering skulle det bli ett annat spel eftersom man skulle kunna få en massa add a ball och andra godsaker hela tiden.

Jailhouse: Fastnar inte nog bra här och studsar ur en hel del. Vad som är än mer störande är att spelet håller i bollen under multiballen onödigt länge. När den väl släpper bollen så hamnar den ofta rakt ner i slingshotsen.

Studsarna: Vet inte om det bara studsar mycket för att spelet är nytt? Man får inga jämna rundor utan variationen blir enorm då man spelar.

Obalansen i poäng: Hands down är det hounddog/2x kombinerat med multiballs som är det enda som ger seriösa poäng tillsammans med wizardmode.

Kort sagt är min slutsats att detta är ett riktigt bottennapp jämfört med T3, jag är ett stort fan av Ritchie och är grymmt besviken. Förhoppningsvis kanske man kan locka lite nya spelare med det kända temat.
« Senast ändrad: november 06, 2004, 20:17:26 av isse(PER) »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tackar för den här genomgången.

Alltså... spelet här i Gävle fungerar skrämmande dåligt. Dörren till Heartbreak Hotel strular mycket och det här med att Jailhouse Multibollen ger fel antal kulor är ju inte bra direkt. Hmmmm...

Och det verkar vara som Scarf krånglar både här och där. I Gävle verkar den regga en av 4-5 sisådär. Men, det kanske går att fixa? Det skulle ju onekligen vara bra eftersom den verkar vara *extremt* viktig för att få poäng då i form av att höja/förlänga etc. Hound Dog modet.

Citera
När den väl släpper bollen så hamnar den ofta rakt ner i slingshotsen.


Ja, den kickouten är ingen lek. En väldigt hög % andel av de förlorade kulorna verkar vara från den -> slingshot -> vänster outlane. Utan att man har möjlighet att röra kulan.

Detta kan undvikas om man står och skakar spelet lite fram och tillbaka precis när den skjuts ut då. Problemet blir att man riskerar en SDTM mellan flipprarna, men det är nog värt den risken.

Citera
Kort sagt är min slutsats att detta är ett riktigt bottennapp


Jag avstår nog från att kommentera spelet som helhet tills jag spelat på ett någorlunda bra fungerande exemplar.
« Senast ändrad: november 06, 2004, 20:35:14 av FEZ »


isse(PER)

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Ibland har jag även fått två kulor under jailhouse men oftast så stämmer antalet kulor då man lirar. Heartbreak har då stämt varje gång om nu inte mitt minne sviker mig.

Scarf håller jag med FEZ är otroligt viktig och utan denna blir spelandet lidande. Det är ju som om man skulle ta bort Palantir från LOTR eller i vart fall göra så den funkar 20% av gångerna :(
Jag hade även önskat att jailhouse varit som cave i LOTR. I nuläget känns det lite lose-lose att skjuta på den.

Det har väl kommit ut en ny rom så man kan ju hoppas på det bästa.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Ang. strul med döda flipprar på Elvis, främst övre höger har jag nu ett hett tips: brygga de två mittersta ledarna på switchen så upphör detta fenomen. Baksidan av detta blir dock att båda flipprarna slår samtidigt och att det inte finns någon möjlighet att hålla med nederflippern och slå med överflippern, en funktion som iofs ingen tycks använda eller sakna.

Btw, alla Elvis-spel som levererades till Sverige hade ROM v1.02, den uppgradering som numer finns är v3.02, ett ganska rejält hopp m a o. Vi har precis tryckt i den senaste versionen, har däremot inte hunnit spela nåt så jag kan inte ge nåt omdöme om hur stor skillnad det innebär.
« Senast ändrad: november 07, 2004, 13:38:00 av Purre »


RobbseBoy

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Bro
FEZ och Isse:
Jag har fått den uppfattningen att scarfen skickar ut en extra kula på plan under de multibollar den är tänd?
Är det fel uppfattning måntro?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Robbse: jo, Scarfen kör add-a-ball. Men, på Jailhouse Rock Mballen här kan man alltså få antningen upp till tre kulor (om man börjar med två då) eller upp till fyra (om man börjar med tre). Har inte spelat Elvis sedan i fredags, och har inte kunnat undersöka det här något mer.

Ska ta och försöka hinna med att spela lite i morgon.

Och, just det ja... Elviset (!) här i Gävle har 3.02 ROM (tackar för det, Abatic).


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Idag spelade jag Elvis för andra gången och förutom att övre högerflipper inte fungerade så gick det ganska bra. Det gick såpass bra att jag faktiskt fick GC (för första gången tror jag). Och det var inte något factory default DC jag slog ut utan det var en av favoriterna till SM-titeln, KGB! :-D

Nu kommer jag aldrig mer att fha sånt flyt så ni behöver inte vara oroliga för era SM-placeringar, men det var väldigt skönt att lyckas med detta! ;-D


Tags: