Frispel

sedan 2001

ELVIS är ju King

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kollade på veckans fråga...

Det måste vara något fel på rösträknaren:-)

LOTR leder över ELVIS:-(

Det är ju ELVIS som är King:-D

Cocs
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Kan bara hålla med! LOTR är sällsynt "grylligt" och mycket som slutar fungera, tänker främst på Balrog och ringen-magneten samt flippersyndromet (borde gå att modda som på Sopranos, eller?) Spelplanen är svår att tolka om uppdragens status och är enligt mig inget för "ett-par-spel-på-lunchen" utan mer för Free-play då man kan hamra utan att mata pengar i spelet.

Elvis har enligt mig iggen då, fått mycket orättvis kritik. Visst har det STYGGA ouotlanes, men studsen i gummina borde göra det möjligt för entusiasterna att rädda outlanesen.

EDIT: Jag röstade på NASCAR, eftersom jag redan har ett Sopranos! Annars vore valet lätt!
« Senast ändrad: juli 12, 2005, 22:45:08 av iceman »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Ni har ju fel frågeställningar här: frågan är ju egentligen varför inte T3 är med i omröstningen (eller såg jag fel?!) !?

Det stämmer ju i och för sig att Elvis är The King, men tyvärr är ju flipperspelet anmärkningsvärt uselt.


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Elvis över LOTR? Harrejistanes.

Jag tror inte Elvis håller som hemmaspel om man är någorlunda bra på att spela flipper. Det känns som att man varvar det alldeles för enkelt. Att ta Valinor på LOTR däremot blir en lite svårare utmaning..

Att LOTR har haft lite problem med magneten/Balroglampan (antar att du menar den?) är ju inget större problem att fixa om man har det som hemmaspel.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
FEZ: T3 är inte med, detta för att jag tänkte att alla de andra spelen har tillverkats nyligen eller körts nya tillverkningar av. Så de finns tillgängliga. Om man nu ska försöka vara lite logisk i en väldigt teoretisk situation :-).

Annars är ju T3 en av mina stern favoriter helt klart. :-)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Plus i senaste LOTR-versionen är balrog-lampan utbytt och Palantir-targeten är förstärkt. Med senaste ROM-versionen kan man spela destroy the ring med en kula, samt att flipprarna håller för hemmaspelsbruk, speciellt även där med senaste ROM-versionen.

Elvis & LOTR spelar imo inte i samma division, Elvis är ett überstudsigt skitspel där man mest tittar på när kulan studsar runt av sig själv och regelmässigt går det bara ut på att starta multibollar ihop med hound dog.

Och som sagt: när Elvis var nytt så kom folk till Graceland första dan spelet var utställt, Valinor tog rätt lång tid innan nån klarade.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Spelplanen är svår att tolka om uppdragens status och är enligt mig inget för "ett-par-spel-på-lunchen" utan mer för Free-play då man kan hamra utan att mata pengar i spelet.
Hmm, håller med om att LOTR inte är "ett-par-spel-på-lunchen"-spel...men det beror ju mer på att spelet för det mesta verkar vara väldigt givmild med Specials och Replays, samt att det har otroligt långa bolltider...(kom ihåg SM där LOTR konstant var bland dom spel som krävde mest tid att kvala på!). Så det där Freeplay-argumentet hajjar jag inte riktigt. :-D

Elvis är hyfsat horribelt. Jag brukar vara ganska välvillig i omdömmet om spel, men Elvis är helt enkelt inte speciellt skoj eftersom spelaren vanligtvis har så lite kontroll över kulan.

Så som Veckans Fråga var formulerad väljer jag lätt LOTR. Tänk att få ha detta spel hemma så att man kan fixa till alla tekniska/mekaniska konstigheter och få spela spelet som det är tänkt att spelas.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Rent objektivt, dvs utan hänsyn till tycke och smak, så är Elvis ett skräpspel där kulan bara studsar och far (som Svante påpekar), medan LOTR är ett grymt spel med fantastiskt fina regler som möjligen bara står TSPP efter.
Rent subjektivt tycker jag LOTR krossar det mesta utom möjligen AFM. :-)


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Mitt LOTR hälsar att det gärna går 12 ronder mot Elvis när som helst ;-P


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Efter 12 ronder, eller kanske snarare 2-3 ronder, får man vara glad om det överhuvudtaget går att träffa nånting (med tanke på spaghetti-flipprarna) på LOTR, medans kulan bara fortsätter att fara runt som en studsboll i Elvis långt efter ring-magneten brunnit upp.

Det är ju ingen större hemlighet vad jag tycker om LOTR. Men, som LDK skriver skulle det ju vara kul att få spela på ett uppfixat hemmaspel. Men, som utställt spel funkar det ju bara inte. Lägger nog hellre slantarna i Elvis isf.


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fixades inte LOTRs flipperproblem i ROM version 8?


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Felet med flipprarna har jag verken märkt ute eller hemma. Men det fixades vid version 8 ja.

Heller inte haft några problem med magneten, tror att även den "fixades" vid version 8 romen eller liknande.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vad är det för konstiga LOTR ni spelar på som har problem med flipprar/magnet? Eller är det bara vidarebefordran av hörsägen.

'Fixen' som gjordes i v8 ör ju inte någon ändring, utan bara en *möjlighet* att finjustera 3 timings för flipperkontrollen. Om man dömer av RGP så är det oerhört få som sett några problem öht och än mindre (2?) som har använt sig av finjusteringarna på sina egna spel (man ska inte göra det på eget bevåg utan att kontakta Sterns tekniska support först, de är ju egentligen inte dokumenterade ens).

De LOTR jag spelar på ute är ofta grymt slitna, men några slappa flipprar ser jag aldrig (inte spelat LOTR på Liseberg ännu dock, hur är det där?). Det LOTR jag har hemma har inga problem heller. Kanske var det någon batch med kassa flipperknappswitchar som med Sopranos som sedan dess har växt till en vandringssägen att gälla LOTR i allmänhet... :) Och här spelas det LOTR hela dagar i sträck, så det är inte för att det är ett 'skyddat' hemmaspel.

Magneten har inte gett mig några problem annat än att behöva byta säkring en gång. Funkar dock inte med vanliga 'tröga' säkringar, utan måste vara den 'amerikanska tröga' spirallindade sorten (finns på ELFA t.ex., men antar att de flesta flippervårdare här redan har på lager).

Nu är det en Elvis-tråd detta, men om jag ändå ska hitta nåt att pissa på på LOTR så är det:
* den fula stora senare modellen av sword lock guard - byt ut mot mindre eller plexi, snyggt o funkis
* den kassa posten till vänster om ring rampen - byt ut mot bra post, enkelt fixat
* det luriga utrymmet som bildas ovanför vänster flyttbara outlanepost i dess nedersta läge, där en kula kan sätta sig - kulan lossnar iofs vid ball search, men sätt en liten post i översta läget också så sliper man råka ut för det
* att det använder uttryck som RIGHT VUK på DMD instruktionerna ist f att skriva Gollum's Cave eller dylikt - svårt fixat, men kanske inget man dör av
* att det är så jevla svårt att komma till Valinor ;) - men det känns nog som ett plus när man nån gång klarar det :)

Så om ni spelar på ett LOTR och det är något fel på flipprar eller magneter så säg till utställaren att fixa det istället för att skylla på spelet, det har inte gjort nåt fel vad jag vet... :)

Och den som tvivlar är varmt välkommen att provspela själv.

edit:
Balrogen skrevs det också om ser jag. Om det gäller lampan(?) så är det ju lätt fixat, eller byt ut till LED (finns kit från Stern) om det är ett utespel kanske, min lampa har dock tålt många hundratals spel utan att ha några problem. Om det är switchen, som jag inte heller haft några problem med, så är ju *poängen* att man måste få in en kraftig träff för att den ska registrera ("boxa balrogen i magen!" :P), men om man inte trivs med det kan man ju ändra så det blir lättare (fusk! :P).
Annars har jag förstås fått byta lite #44 och flasher lampor och fått fixa en lödning eller två, är det inte så på andra spel?
Urk vad jobbigt det är att skriva på ett belgiskt AZERTY-tangentbord ska ni veta.. :)
« Senast ändrad: juli 15, 2005, 22:54:24 av GUD »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Hej Gud (fan, det där lät flummigt)flipperfixen som infördes vid ROM V8 hjälper alltid till att hålla flipprarna i gott skick, utan att ändra några inställningar (vilket som du säger, man inte bör). Och jo, LOTR med tidigare rommar blir äckligt trötta om dom spelas oavbrutet i längre tid, det är ingen sägen. Både på Stockholm Open och på PAPA förra året så behövde man stänga av spelen ett tag och öppna spelen för att kyla ner spolarna lite, gast det blev som sagt MYCKET bättre när den gode KEF fixade via mjukvara vad Sterns tekniker hade problem med att fixa i hårdvaran...

Ringen: under destroy the ring när den första kulan sitter i ringen och man ska krocka bort den så kan magneten bli överhettad plus att man kan få båda kulorna att fastna där, även det fixade KEF genom att fixa 1-kulors destroy the ring inställningen.

Så visst har spelet sina problem som utespel och tyvärr är väl dom flesta utställarna inte direkt måna om att uppdatera rommarna.

Och ja, även jag har ett LOTR hemma så jag älskar spelet, men måste erkänna att fel finns :-)


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej Svante (inte lika flummigt!), tack för klargörandet! Jag hade v9 inlagt på mitt från köpet så jag har inte 'stått o nött' lika mycket på tidigare versioner (när man spelade ute). Jag *tror* att även med 2-kulors DTR så är det en gräns på ett visst antal sekunder innan ringen släpper kulan ändå (med v9 ROMs).

Jag kom på en till liten glitch också. Ibland/ofta när ringen skall göra en 'kasta bak' med en kula (t.ex. mode start) så gör den istället en 'spotta ut'. Jag har pratat med Keith om detta, och han sa att han märkt samma på det LOTR han har, men att han inte kommit underfund med vad orsaken är ännu. Inget som stör så fruktansvärt mkt om man inte vet hur det egentligen borde vara.

Keith har också sagt att 'när vi(=Stern) definitivt inte kommer tilverka några mer LOTR, så kommer jag att avslöja en hel del saker' (inte apropå tekniska problem utan när jag frågade om lite udda regelgrejer)... man blir ännasom lite nyfiken! :)


Tags: