Frispel

sedan 2001

Dagen jag blev vän med TZ

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Efter varje LITZ på det exemplar jag spelat på verkar det som spelet bara står och "tänker". Man får oftast vänta ca 1 minut innan spelet spottar upp en ny kula.

Det spelet är i fantastiskt bra skick, men det har ett otroligt irriterande problem: ofta efter en LITZ kan inte spelet ladda gumball-machinen ordentligt. Då slutar det med att det spottas upp två kulor i plunger lanen (och kommer så att göras på varje boll tills man kommer till nästa LITZ). Händer detta är, i princip, resten av omgången körd. Det är ruskigt svårt att bara lyckas få upp en av dessa två kulor i spel. Och, spelar man med två kulor är det bonus-count som gäller när den ena rinner.

Synd att de inte fixat så att spelet märker av att det är något som inte står riktigt rätt till.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har alltid trott att den där väntetiden efter LITZ var ngt som lagts in med flit... :-)

Hos mig är spelet helt tyst efter en LITZ, sånär som på ett basljud som låter som långsamma hjärtslag.

Men detta kanske är ett tekniskt fel. Vet att opton till Gumball-machine är paj...hmmm.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
På mitt TZ dök den här väntetiden efter LITZ upp ibland, kanske 40-50% av gångerna.
Då hade jag ändå ROM 9.2 och ett fullt fungerande spel.
Vill minnas att ett lågt taktfast ljud hördes inifrån spelet under väntetiden och jag lyckades aldrig lokalisera var det kom ifrån...
*Nynnar på TZ-temat* :-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Mera TZ snack. Grymt kul spel det där, synd att det finns alldeles för många extrabollar i det bara, och att det blir på tok för värdefullt att stå och nöta dörr-paneler. Men, men...

Är lite förvirrad nu eftersom jag trodde att TZ inte kunde hantera poäng över 10B. Spelade precis en omgång där jag fick över 10B och jag fick skriva in mig som GC på den poängen. På displayen började spelet räkna från noll, men det höll koll på den totala poängen i alla fall.

Har sett ett TZ här i Gävle förut som alla listplaceringar låg typ mellan 9.9B nånting och tja.. jag vill minnas att det bara var poänger kring 9.9B på den listan.

Så försökte jag hitta lite på RGP om detta och läste bland annat det här som Keith P. Johnson har skrivit:

Citera

"Unfortunately, the tilt has come off of our TZ again, so with people
throwing it all over the place and getting replays and what not I
figure, well, might as well school the machine.  I had a 9.931B game and
tilted away 2 extra balls so that I wouldn't accidently roll it over
(being that my min. bonus was 76M and all...).

The next night Kevin and I decide to just play to see how rediculously
high a score we can get tag-team style (well, we just alternated balls).
That was when my proudest moment came:  Stepped up to the machine to
start and probably played that one ball for about an hour.  2 LITZs, 4
stacked extra balls and 3.870B when the first ball finally drained.  :)

We went on and stopped when we noticed we wouldn't possibly have enough
time to finish the game (at least 5 balls left and only 45 minutes to
go), so we tilted away the rest of the balls and wound up with 9.937B or
something like that."


Detta är daterat 1993. Det TZ jag spelade på har 9.2ROM vill jag minnas. Är det någon som vet exakt hur det ligger till med det här? Kan det var så att de fixat till i de nyare ROMen så att poängen räknas även efter 10B?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tänkte inte på att Williams hemsida är uppe nu igen, med alla ROM-revision histories.

Det är faktiskt så att de har fixat så att spelet klarar poäng över 10B. I 9.2 fixades detta:

"The game can now hold scores up to 1 trillion, even though scores will be truncated when they are above 9.9 billion.  (High scores in the 10 billions are now displayed.)"


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Såg för övrigt att Jörgen drog över 20B förra veckan, hur i hela friden orkar karl :-D


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Ja, 20 är mycket det. Jag tror jag ledsnade när jag fått 10B. Trodde ju att det blev en roll over (det blir det iofs. på displayen, så att säga) då, och det var väl det som var målet. Körde iofs. vidare för att försöka få 100 hitch-hikers men det gick åt helvete.

Måste säga att det var ganska intressant vid 8 Dead End. Man får ju någon bonus där (100M tror jag), men det var ju animeringen man fick se som var det tjusiga.

Men, det är ju, så klart, bara att kämpa på mot triljonen då. Vilket iofs. lär ta 4-5 dygn av sträckspelande, men ändå. Ehum...

Grymt att uppdatera ROMen så att de kan hantera fler siffror än tidigare, förresten.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har verkligen kämpat med mitt TZ på sistonde (har i å för sig inte spelat så mkt, men i alla fall). Efter att ha rengjort flippergummina har spelet blivit mkt svårare. Tidigare var mina röda flippergummin ganska svarta av smuts och jag antar att de därmed tappade en hel del av sin stuns. Men nu är det riktiga "studsgummin"...otroligt svårt att göra ngt vettigt med kulan när den kickas ut ur slot machine.

Att försöka låta den studsa över till vänster flipper är inget bra alternativ då studsreaktionen kan bli på minst 10 olika sätt utan ngn som helst systematik (vilket gör det till ett mycket osäkert val).

Att försöka fånga kulan på höger flipper är också väldigt svårt och det blir ofta oberäkneliga studsar. Ibland kan man göra en snabb drop catch, men återigen är det en ganska osäker taktik.

Tidigare (med dom smutsiga röda gummina) gick det att hantera slotmachine-kickouten både med bouncepass och med "live catch"-liknande manövrer.

De andra TZ jag spelat på (utställda spel) har haft svarta gummin. En annan TZ-ägare jag snackat med nämnde att han bytt från röda till svarta flippergummin och upplevt att spelet betedde sig betydligt bättre efter det. Så jag beslutade mig för att undersöka hur stor skillnaden blev...

Skillnaden blev STOR! Mitt spel betedde sig nu helt plötsligt på ett helt annat sätt. slotmachine-kickouten gick nu att hantera mkt enklare, både med bouncepass och att fånga den på höger flipper.

För er som inte har spelat så mkt TZ kan jag meddela att hjärtat i ett välspelande TZ-spel är en väl fungerande kickout. Om du tappar kontrollen på kulan var eller varannan gång den kickas ut ur slotmachine, då kan TZ vara riktigt elakt. Ett TZ med en "snäll" kickout går att scora många miljarder på och LITZ är inte alltför svårt. Anledningen till att det är så här är att väldigt många skott gör att kulan hamnar i slotmachine:

- Slot Machine-scoop (doh!)
- Pianot
- "Missat" Skillshot
- Dead End
- The Camera
- Gumball Machine
- Defeating The Power

Således...nyckeln till framgång på TZ är att kunna hantera slotmachine-kickouten...

Så nu blir det nog så att jag behåller de svarta flippergummina på. Och jag räknar med att mitt gamla GC kommer flyga all världens väg så småningom, tack vare detta.

KGB sa i en SM-relaterad tråd:
Citera
Angående röda gummin. Vissa spel SKA helt enkelt ha sådana. Praktexempel nummer ett är Twilight Zone. Ett TZ med trötta svarta gummin är ett helt annat spel än ett med röda.
Och visst har han rätt. TZ med röda flippergummin känns mycket fräschare och snabbare än med svarta, givet att allt funkar som det ska. Jag kanske skulle kunna ändra egenskaperna på kickouten i stället för att byta gummin. Men jag är lat. :-D


Någon som har en åsikt vad gäller röda respektive svarta flippergummin på TZ? :-)


Tags: