Frispel

sedan 2001

Buggar, buggar å buggar

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2224
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tanken med den här tråden är att samla info om kända buggar i WPC-spel. Detta kan vara nyttig info för oss som spelare, men även som ett framtida underlag för en buggfix-lista till Wayne Gillard (som hävdat att han har som intention att uppgradera vissa WPC-spels mjukvara).

Så om du känner till mjukvarubuggar i något/några WPC-spel får du gärna posta dom här i denna tråd. Även sånt som kanske inte direkt räknas som buggar utan mer som grova "missar" i mjukvaran är av intresse.



Några buggar jag känner till:

Spel: T2
Bugg 1: När en multiboll startar och man lyckas locka en kula i skallen inom de första 1-2 sekunderna blir spelet förvirrat och tror att du ska skjuta för att starta nästa multiboll.
Bugg 2: Första gången när man skjuter skallens drop target och tänder database, kommer database att ge en "slumpextraboll" i 8 till 10 fall av 10. (Något är fel med funktionen som sköter extraball-percentage.)


Spel: STTNG
"Bugg": Shuttle Simulation följer samma bana hela tiden.


Spel: White Water
Bugg: Ball search-rutinen inkluderar INTE kickbacken. Kulan kan lägga sig på kickbacken och måste då tiltas bort eller plockas bort förhand.
« Senast ändrad: april 07, 2005, 01:57:06 av LDK »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Bra initiativ!

Känns som om FEZ kommer ha en del att säga till om här :-D


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag ska gå igenom mina filkabinett under dagen i morgon och se vad jag kan hitta. Återkommer i ärendet.


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag vet inte riktigt om det räknas som buggar, men den extremt ojämna poängfördelningen på t ex TOTAN och JM vore kul om de jämnade ut lite så man inte bara står och nöter på lampan/spinnern.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2224
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Jag vet inte riktigt om det räknas som buggar, men den extremt ojämna poängfördelningen på t ex TOTAN och JM vore kul om de jämnade ut lite så man inte bara står och nöter på lampan/spinnern
Jag klassar dom som "missar" i programmeringen och är verkligen högintressant för en sån här lista. Det man önskar är ju att mjukvaran fick en funktion som gör att man kan välja att dra ner poängutgivningen på exempelvis Super Spinner i JM. På så vis kan man köra spelet i båda lägena.

Så:

Spel: JM
"Bugg": Super Spinner-poäng kommer på Bonusen, före multipliern, vilket gör att man kan blåsa upp bonuspoängen till hiskeliga summor.


Spel: TOTAN
"Bugg 1": Lampans poängvärde under 3x Lightning Lamp blir otroligt högt i jämförelse med övriga poängmöjligheter i spelet.
"Bugg 2": Det går att kombinera Harem Multiball, eller 3x Lightning Lamp, med Genie Battle (wizardmode). På så vis kan man utnyttja den obegränsade ballsaven under Genie Battle för enorma poängsummor.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
De justeringar som jag kan komma på för tillfället gäller Addams Gold där Train Wreck-animationen ibland hänger sig för några sekunder. Även Mansion-animationen kan ibland strula, alla medium-ljusstarka "dottar" släcks ned helt.
Sen saknar jag faktiskt en Ball Save, denna räddaren i nöden!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
CFTBL:
- "Unlimited Ball Save" kan man få om man släpper kulan extremt snabbt på första bollen
- Multipliern beter sig ju ganska märkligt om man kör en multibolls restart
- 9.9B Snack-Attack Hurry Up

The Shadow
- Problem med fonterna så poängen visas ofta fel

STTNG:
- Battle Simulation lever sitt eget liv. Startar man Mball under BS kan den ibland vara igång under Mball (men inte ge några träffar). Forstätter man direkt efter Mballen kan man skjuta 4-5 skott utan att den reggar. Kort sagt: grymt buggig på många sätt

NGG:
- Ekorrarna ska gå att stänga av i mjukvaran, men rör sig ändå när man spelar då
- Gratis Jackpottar går att få om man släpper kulorna under Mball och plungar upp dem i rampen
- Om tilten tillåter går det att skaka spelet och få absurda poäng via golfvagnen (borde gå att fixa lätt i mjukvaran)

MM:
- Vet inte om man kan klassa detta som en bugg, men det går ju att fixa detta irritationsmoment ganska lätt: bollen kan fastna bakom ett troll under BftK. Då tar tiden slut utan att man har en chans att göra något åt saken.

AFM:
- den otekniska flipper-fjollan apb har upptäckt sin första pinball-bug.
hade tänt RTU (blått i stroke of luck), men startade först multibollen. Tog alla ramper och loopar så superjacken startades och började flytta sig i sidledd.
i det skedet tappade jag 2 kulor (spelet återgick till icke-multi) och satte igång Rule med superjacken fortfarande tickande i sidledd, men där var bara ljudet (alltså ingen lampa) så superjacken gick inte att ta och därmed omöjliggjordes en komplett RTU.

Återkommer med fler...


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
En till kom jag på nu:

TOM:
(har spelat detta för lite det senaste året eller så för att komma ihåg exakt)

- Ibland kan man inte locka trots locken är tänd (fixar sig på nästa kula). Har för mig att det har med Vanish + Digital Pinball att göra.
« Senast ändrad: april 07, 2005, 14:21:52 av FEZ »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1756
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
TOM-problemet löser du antingen genom att locka en boll i Vanish (om det inte redan är en lockad där), eller (om det redan är en lockad där) genom att spela Tiger MB. Sen kan du locka som vanligt igen.
« Senast ändrad: april 07, 2005, 17:35:31 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1756
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
TOM: I normala fall när du öppnar Trap Door men inte träffar den inom utsatt tid, så tänds den igen i Center Ramp. Men om du lockar kulan medan den är öppen, så försvinner den, och man måste tända den igen. Om man plockar ut multibollen med Trap Door tänd så slocknar den oavsett om den är öppen eller inte.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2388
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
I samma division som TOTAN så kan man ju ha ett evigt ringmaster-battlande på CV och plocka poäng tills du tröttnar.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2224
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Bra, ni har nämnt många viktiga buggar/mjukvarumissar!

Svante:
Fixades inte detta i ngn befintlig ROM-version? Kanske inte som factory setting, men som en separat adjustment tror jag.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Citera
I samma division som TOTAN så kan man ju ha ett evigt ringmaster-battlande på CV och plocka poäng tills du tröttnar.


Stämmer, LDK, på hemmarommen (2.0H) för CV så kan man välja low scoring på RM Battle (100k istället för 1M per träff).
På övriga ROM-versioner funkar bara detta om man kör i Tournament mode.


Andreas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: nacka
Hehe, visst kan man ställa ned poängen på RM-battle i 2.0-romen, och jag var nära att faktiskt göra det själv. I ärlighetens namn Torbjörn, gjorde du det?

Det gjorde du inte eller hur?


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Självklart inte Andreas! :-)
Här är det Factory Settings som gäller!

F.ö. så är RM Battle mycket svårare att starta än TOTANs 3x lamp scoring, så så väldigt obalanserad tycker jag inte poängen på RM Battle är. Se det hellre som ett "mini wizard mode".

RM Battle ökar dessutom i svårighetsgrad hela tiden och efter X antal minuter så vinner du automatiskt oavsett hur många träffar du har för tillfället.


Tags: