Frispel

sedan 2001

BioShock flipper - hjälp med regler m.m

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Medhåll, en riktig bonus-count a la TOTAN efter en bra kula med mycket lamp-snurr är härligt!


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Två saker som jag funderat i flipperregelväg är följande:

1. Funktioner aktiveras efter förrättat värv.
Ungefär som så att möjligheten att växla tända rolloverlanes kommer först efter x bumperträffar eller annat värv.
Själva grundtanken med att något (lock) tänds/aktiveras efter x träffar på något mål, är ju långt från ny, men just rolloverlanes tror jag inte har varit föremål för det tidigare.

2. Kontrollmode
De flesta modes i flipper bygger på att du ska skjuta väldigt mycket på en begränsad tid.
Vore kul med motsatsen, dvs du ska så snabbt som möjligt dämpa kulan och hålla den still.
Ett mode som pågår i 30 sekunder och startar med en hög poängsumma som räknar ner, vilken tillfaller dig om ingen switch triggats på x sekunder.
Se där värdet av att kunna kontrollera kulan.
Lyckan är en tänd modelampa.


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Lite tips från en tidigare spelutvecklare;

* Fundera över hur spelaren får ett flyt i spelet. Ska spelaren göra saker i en viss ordning för att nå ett visst läge eller ska man skjuta på allt hela tiden?
* Prova även att simulera spelreglerna tillsammmans med varandra om du inte kan testa detta i spelet direkt. Ibland finns det "för mycket" att göra i spelet och då blir spelaren förvirrad.
* S.k. Achievements som du nämner är något som alla människor tycker om, dvs att man gör vissa saker i en viss sekvens på spelplanen (typ combo) och att detta premieras senare i spelet (eller med bonus).
* Uppfattade inte att det finns ett end-mode men det är ju givet ;).

Hjälper dig gärna att granska (delar av) programmeringen om du är hjälpt av det.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Jag gillar BUDs regelidé nr 2, känns som något nytt onekligen.
Nr 1 däremot kan bli en sådan sak som jag själv tycker är overload att lära mig och det kommer sluta med att jag mest bara ser det som en slump om jag inte kan ändra lanes och blir irriterad när det inte går.
Jag har stora problem att hänga med i reglerna i ACDC redan.


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kul att denna tråden fick sig ett litet uppsving! :D
Regelverket på dropboxen är dock inte helt uppdaterat (som i alls på sistone) utan jag har en lokal mer uppdaterad version. Så en del saker har justerats och en del saker är tillagda.

Ska försöka summera lite kommentarer:

Bonus -
Har planerat att ha en relativt kraftig bonus så man bl.a får lite extra spänning i multiplayer där man kan ligga bakom 1'an under spelet för att sedan sticka förbi när kulan drainat etc.

AD/HD-fria modes -
På en del av mode'sen får man bl.a en varning att inte skjuta kulan. Ifall detta inte efterföljs så låses kulan av magneten en tid och ens värdefulla bonuspoäng  rinner ut i sanden under denna tiden. Ganska många av modesen är planerade (kan hända att jag inte förmedlat den "bilden" dock)  att vara lite mer 'sikta-och-skjut' än 'ösa-på-för-kung-och-fosterland'. :)
Jag är personligen mer förtjust i spel som har ett bra flöde, men som inte är allt för snabba. Sharpshooting ftw.

Shotmap -
Gjorde för en tid sedan en shotmap när första utkastet planerades och drog då streck från flipprarna mot respektive target, ett streck per träff som krävdes etc. Fick en ganska jämn bild och de flesta områden bortsett från visa mål har flera vägar in till dem så det borde öka variationen lite.

End-mode:
Of course! :D
Tog medvetet inte med det i den publika rulesheeten eftersom det inte ska vara en spoiler... Har för avsikt att ha två wizard-lägen, ett som de flesta kommer att kuna nå "a.k.a bossfighten" sen en riktig wizard när man klarat allting etc. Epic points ahead!

Uppgraderingar m.m -
Det kommer finnas möjlighet att välja hur man vill spela, dels genom att rädda eller döda little sisters (ena sättet bygger upp en direkt reward, andra en potentiellt kraftigare men mer riskabel) samt olika uppgraderingar av bumprar, slingshot, targets, spinners etc. Vilka plasmids man lyckas samla på sig har också betydelse samt hur dessa används.

Profiler -
Det är ju poppis med profiler och achievements men det betyder ju inte så mycket om inte det går att jämföra sig med någon annan. Så jag klurar på ett enkelt inloggningssystem när man startar ett nytt spel. Det skulle även vara möjligt att ta bort spelare som inte påbörjat sitt spel ifall man hetstrycker för många ggr på startknappen vid ett nytt spel t.ex. Inloggning skulle helt enkelt funka genom att man trycker en gång på startknappen för att lägga till en spelare och sedan en gång till och håller inne för att välja profil eller ta bort ett konto t.ex.  

Sist men inte minst -
Jag är lite orolig att man inte kommer kunna/hinna spela igenom hela spelet på en sittning så jag funderar på en form av save-funktion för singleplayer-läget. Dvs - innan man skjuter upp kulan så kan man spara sin profil och fortsätta därifrån nästa gång man startar ett (singleplayer)spel med samma profil. Eftersom achievements sparas per konto så kan man annars sikta in sig på att få alla "Locations" en dag, och alla "Little Sisters" en annan dag osv. Eventuellt kan man ju då tillåta att samma spelare till slut tillåts nå Wizard-läget utan att man spelat igenom hela spelet i ett svep (dock så får man ju inte lika episka poäng).

Mot bakgrund att det är ett hemmaspel -  
Låter något av ovanstående allt för konstigt? :)

Kanske borde lägga upp en uppdaterad variant av regelverket...
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Då är regelverket uppdaterat. Wizard-modesen finns i en separat flik för de nyfikna. :)

Sista Wizard-modet har jag lite fantasibrist på... Vet inte riktigt vad mer man kan göra där, men tanken är att ljus, ljud och animationer kommer stå för det mesta av upplevelsen under det modet (Staden går åt pipan...)
Robert Bjärmyr


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Med tanke på din "Staden går åt pipan" så kanske något liknande JM's Wizard-mode vore något?
Varje stort skott (ramp, orbit, leksak osv.) har en mätare som tickar neråt snabbare och snabbare. För varje träff man lyckas sätta får man ganska mycket poäng och lite mätaren fyller upp med lite extra tid.
När mätaren för ett skott rinner ut så släcks alla lampor på skottet och det ger inga poäng längre.

Håller på tills alla skott är släckta då flipprarna dör och det blir lite animation och summering. Ger en lite häftig känsla av att spelet stänger av sig bit för bit (del för del av staden rasar typ). Multiball så klart.

http://www.youtube.com/watch?v=pnI01vKsifY&t=12m20s
« Senast ändrad: april 27, 2013, 00:44:14 av EZL »


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Yes, fast jag har redan ett liknande sådant timed-mode.. :)

RAPTURE -

Spell R-A-P-T-U-R-E to start.
During the mode walls/windows are constantly breaking and things are flooding. Shoot the flashing targets to avoid drowning, each hit is 1 000 000 and doubled for each following shot. Failure to do so ends the mode. After 7 shots the mode is completed and an additional 25 000 000 is awarded.

Nedsläckningen av spelplanen kommer innan del-Wizarden också. :)

Fast det var dock ingen dum idé med att man måste fylla på olika mätare med olika skott för att hålla spelet igång? Men det är ju dock tråkigt att göra en ren rip-off. :P

Får klura på något!
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ah, där kläckte jag det! :D

Det finns ett steg (väldigt viktigt i.m.h.o) som jag missade och som naturligtvis måste få bli mini-wizarden istället - Becoming a Big Daddy.
Där ska man samla olika delar till dräkten och måste hålla en little sister vid liv hela tiden.

Så det blir lite omstrukturering för att det ska bli kronologiskt korrekt, men kommer bli grymt oavsett!
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Sådär!

Vad tror ni om detta?
Personligen så känns det snudd på perfekt - spelet blir indelat mer eller mindre i tre kapitel där varje kapitel avslutas med sin egen mini-wizard etc. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16857922/BioShock%20-%20Rulesheet.xls
Robert Bjärmyr


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Känns riktigt genomtänkt iallaflal om man läser reglerna. Hade varit kul att provspela :D.


Tags: