Forum > Flippersnack

3 eller 5 kulor på classic

<< < (3/3)

INK:
I tävling är det bäst med 5 kulor och fler set.  ;D

JG:
Fler set är bra, så det är ju bara att räkna på hur många kulor man hinner spela och sen dela på tre eller fem och den med störst siffra väljer man. 🤗

/räkna på den du

LOP:
Spelen som stod utställda hade också extrakulor på, så välkomna till Super Classic i vinter. Enda tävlingen där det inte var bättre förr!

INK:
Man får helt enkelt justera sitt tävlingsformat så det funkar tidsmässigt med bäst av fem spel med fem kulor!  :D

Fast vissa Classic är ju faktiskt helt ok med tre kulor pga spelbarhet.

matsholmquist:
Precis som INK skriver, tror jag man måste ställa sig frågan vad det egentligen är man ute efter och anpassa tävlingsformatet därefter.
Någon skillnad mellan 3 x 5 kulor eller 5 x 3 kulor finns ju egentligen inte ("same, same but different" tror jag att amerikanarna säger) utan i mitt tycke är det frikulan som är den avgörande skillnaden. De moderna spelen har ju multiball med jackpot osv men när jag och mina kompisar kämpade på kaféerna på 70-talet, så var det oftast frikulan som avgjorde vem som vann. Dock kommer tidsaspekten in i bilden, när man arrangerar tävlingar, och därför måste man (tyvärr) på vissa spel ersätta frikulan med poäng (som inte alltid är rättvis). Men har man som tävlingsarrangör som mål att bäste spelaren skall vinna, bör man i mitt tycke ha Classic-spelen inställda på frikula (sedan föredrar jag 3 serier á 5 kulor, men det är en personlig preferens).

Dock tror jag att många "nybörjare" kan tilltalas av att det finns ett ganska stort slumpmoment inbyggt i tävlingarna. Och där, hävdar jag, är Classic-spelen oslagbara. Inom boule, som jag tävlat mycket i, finns det så kallade "propagandatävlingar". Syftet med dessa tävlingar är i första hand att få nya intressenter att börja tävla och det var som en sådan "Skara Museum Pinball Cup" var upplagd (tre kulor hela vägen och nästan bara bäst av tre matcher). Tittar man på deltagarlistan där, så tror jag man kan påstå att det i den tävlingen var ovanligt många ungdomar och tjejer (precis som syftet också var). Tack vare slumpmomentet har alla i en sådan tävling chansen att gå "hyfsat långt", men i sluttampen brukar det ändå vara de gamla rutinerade ringrävarna som tar hem spelet.

En fördel med 3 kulor (utöver slumpmomentet) är också att man på åtta timmar klarar av att arrangera en tävling med 100 % TGP!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion