Frispel

sedan 2001

Flest & Minst spel på ett Adonbolagen-flipper?

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
På insidan myntluckan på Adonbolagens 90-tals-flipperspel sitter alltid ett mekaniskt räkneverk. Finns det inte där, har ngn plockat bort det, men ofta sitter det kvar.

Vissa utav er kanske visste, men det verkar som att dom flesta inte vet...

Det räkneverket visar antalet kronor (inkomsten) som passerat genom myntsilen och alltså inte antalet spelade spel (som många tror).

Lägger man på en 5-kr, så stegar verket upp 5 steg, lägger man på 2 enkronor, så stegar verket 1 steg för varje krona. Fungerar det inte om ni testar, så är det ngt fel. Spelet kan INTE stå på "Free Play" när/om ni testar.

Så om ditt räkneverk står på ex. 1 2 0 0 0 0, så har det alltså spelats 24.000 betalande spel på det spelet, eftersom priset då alltid var 5 kr per spel.

NU TYCKTE JAG DET KUNDE VARA INTRESSANT (FÖR OSS ALLA) ATT VETA VEM SOM HAR HÖGST OCH LÄGST "ADON-MÄTARSTÄLLNING" OCH VILKET SPELET ÄR.

Mätarställningar kring 1 2 0 0 0 0 tycks vara ganska vanligt, så kanske vettigt att börja med att POSTA INFO HÄR om ni har en mätarställning ÖVER: 1 2 0 0 0 0.

MINST mätarställning: Här kan man nog börja posta sig på spel som har en siffra UNDER: 7 0 0 0 0.
 
Glöm ej skriva spelets namn/titel.

SÅ VEM HAR ADON-SPELET SOM DRAGIT IN MEST PENGAR OCH VEM HAR ADONBOLAGEN:s MINST SPELADE FLIPPERSPEL :-D
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Intressant!
Jag ett sådant i mitt Sinbad. Plockade ut det med tillbehörande kretskort. Jag är säker på att det har varit Adons pga alla dekaler jag fick plocka från apron.
Ska leta upp det och kolla. Hade varit roligt om den hade dragit in mer än 90 talare :-)
Går de till 999.999?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag vet inte när ADON började med dessa räkneverk, men räkneverken sitter i varje fall på ALLA 90-talare och har från början ett litet kretskort (märkt ADONBOLAGEN) tillkopplat mellan räkneverket och myntsilen. Många ggr saknas både myntsilen och kretskortet, men räknaren sitter kvar.

Hur vet man om man har ett ADON-spel? Jo, från slutet av 1987 eller början av 1988 startade ADON att rista in ett inventarienr på hö. sida rostfri plåt (siderail). Det finns faktiskt några ADON-spel som inte har denna ristning, men dom är inte så många. Ofta har dom då istället ristningen på A-pron under hö. sida av lappen där det står vad ett spel kostar.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Så här ser det ut på ett ADON-spel:
(placeringen kan skifta lite grand)

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tror att förutom operatörens intresse i ett 'ofuskbart' (går inte att köra bakåt, räknar alla inkomster) räkneverk (för att inte bli lurade på intäkter) så fanns/finns(?) det även myndighetsbestämmelser om sådana, för att inkomsterna för spelen skulle kunna kontrolleras för t.ex. undvikande av skattefusk, har sett de på även många icke-Adon spel, och på videoarkadspel lika mycket som flipper.

(Undrar lite varför du skriver "A-pron", finns det någon bakgrund till det, apron trodde jag bara var det amerikanska ordet för förkläde för att beteckna 'förklädet' som täcker över längst ner på spelets ovansida?)
(edit: kanske "Class A Pron"? :-P)
« Senast ändrad: januari 04, 2009, 10:06:10 av GUD »


Sami_79

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
  • Stad: Sölvesborg

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
GUD
Citera
(Undrar lite varför du skriver "A-pron"...
Jag vet inte riktigt varför. Kanske har sett det så ngn gång, men nu kan jag ju sluta med det :-D
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping

cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1012
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Bilden som COCS länkade till är ifrån ett TZ som jag nu har sålt vidare...

Det hade  Adonnummer 628.


Det var ca 26000 reggade spel på det, jag kommer inte ihåg exakt hur många det var, kanske kan den nuvarande ägaren kan kolla upp det?


rippus

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Enskededalen
jag har ett IJ från Adon som är riktigt snorfräscht, 4577 står det på räknaren men det låter väldigt lågt, kanske varit urkopplad på slutet.



COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
FÖRTYDLIGANDE:

Räkneverket visar alltså antalet KRONOR som passerat myntsilen och inte antalet spelade spel eller "Freeplay-spel".

Så i "rippus" fall skulle spelet spelat FÄRRE än 1.000 st. spel :-D
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1012
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Börjar jag att bli poppis kille :-o

Nu har även rippus länkat till mina sidor
:-D


rippus

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
  • Stad: Enskededalen
hmmm, jo jag fick det till något sådant jag också, det var därför jag var skeptisk i mitt förra inlägg.
Jag försökte länka till en bild på räkneverket som jag la in i mitt galleri men det blev knas. bild finns dock i mitt galleri och spelet är hur som hellst i kanonskick.

edit: hur f*n länka till bild?
« Senast ändrad: januari 05, 2009, 01:37:02 av rippus »


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ja man klickar på knappen "Bild" i nederkant av postningsfönstret och knappar in adressen till den. Observera att man inte kan börja ett inlägg med en länk utan man måste skriva nått innan.



Tags: