Frispel

sedan 2001

Hjälp!!!!!!!!!!!!!!

loop

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
  • Stad: Tidaholm
Mitt Dataeast/jurassicpark har dött. Det burgade med att 2 säkringar dog. När jag sedan bytte dessa gick de sönder med engång plus att det börja ryka i en kontakt på cpu-kortet. Kan kortslutningen ha att göra med de ärjade komponenterna precis över kontakten.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med vad som är fel iaf. :-D


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har aldrig bemödat mig med att lära mig hur Data East-spelen är konstruerade, så egentligen kan jag inte hjälpa till alls. Men:

1. Att två säkringar dog samtidigt tyder på att du har en kortslutning någonstans. Att säkringarna som du bytte till, gick sönder omedelbart samt att du fick rökutveckling tyder på att kraftig ström (förslagsvis till spolar) är kortsluten till lågströmskrets (exempelvis 5V). Det du först och främst behöver ta reda på är vad dom två säkringarna hör till för krets. Sen krävs det antagligen en hel del detektivarbete för att luska reda på vad som orsakar kortslutningen. Om du inte har kunskaper/erfarenheter ska du överlåta detta till någon som har det.

2. Med tanke på att det blev rökutveckling i en kontakt på CPU-kortet, är det MYCKET stor sannolikhet att du även fått skador på CPU-kortet. Kolla upp i manualen vad kontakten hör till för krets (antagligen samma som säkringarna). Min gissning är att den tillhör switchmatrisen och att exempelvis ström till spolar(coils) har kortslutits till switchmatrisen.

3. Om du vill läsa på mer om hur Data East-spelen är uppbyggda elektronikmässigt, kan du kolla på Clay´s Repair Guide - DE


Kolla upp säkringarna och kontakten, och posta den informationen här. Kanske kan någon hjälpa dig lite bättre då.


loop

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
  • Stad: Tidaholm
Kontakten går mycket riktigt till "coilsen". Är det vanligt att det blir kortslutning i dessa (spolarna)? Min gissning är dock att det är i kontakten som det blir kortslutning. Säkringarna som har gått sönder sitter både på ps-kortet och ppb-kortet.

Hoppas verkligen att inget har hänt med cpu-kortet, för det är dyrt va??