Frispel

sedan 2001

*förvirrad* Priser på flipperspel

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
FREAK: Nejdå, det var inte menat så - det var bara en "fultitel" bland tre riktigt dyra spel. :-D

CALM: Men som COCS brukar säga - vad är egentligen 10K för ett flipperspel - vilket det än är - med tanke på hur mycket man får för pengarna. Sedan kan man förstås nyansera det lite.


FREAK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Joo, det ligger nog något i vad du säger "kYngen" , men helt utan blir jag inte i jul, jag har ju mitt Funhouse :-D Även om det vill ha sällskap


FREAK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Håller med dig INK, vad är väl 10 K??, nöjesfaktorn är ju högre!
Men ett bra och rättvist pris värmer ju ibland med. Man prutar inte på en turkisk basar för att man inte har råd...:-D


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Mina bekanta har köpt WW för mellan 8K och 10K så det varierar alltså mellan 8 och 12 - så kommer det alltid att vara.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Sedan har faktiskt WW stigit i pris de senaste åren då det varit lite eftersatt prismässigt i förhållande till spelvärde.


FREAK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Så typiskt mig då!!!! Han jag pratade med skulle ha 12.500 för sitt WW
Nåja, han har väl slagit upp mig i taxeringskalenderna den rackarn! :-P:-D


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Nej då det har jag inte gjort men det är vad jag fick för spelet när jag sålde det i helgen så det kan inte ha varit helt fel. Tidigare angivna priser i denna tråd känns lite eftersatta.

Vad man måste komma ihåg är att utbudet av begagnade spel inte är lika stort som utbudet av t.ex beg. bilar. När det gäller bilar finns det en ganska "exakt" prisbild för en specifik bil av en viss årsmodell. Så är inte fallet med ett flipperspel därför blir det ganska svårt att säga vad som är "rätt" pris.

Du måste själv bestämma i varje enskilt fall vad du är beredd att betala. Det är det ända priset som är "rätt" oavsett vad någon annan tycker.
Quit playing with the clock!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men blanda inte ihop normalslitna WW med spel som har nya ramper, nya berg och diverse bytta delar. Jag har för mig att Bundy lagt ner ett par tusen bara i delar på sitt fina spel?


FREAK

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Gävle
Joo, jag tror det var i riktigt bra skick. Såg en del bilder och det var riktigt fint. Oj vad jag våndades om jag skulle slå till eller inte.
kanske skulle jag ha gjort det. Jag betalar nog hellre några tusen till för ett spel i toppskick....


LXL

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Riktigt fina spel är alltid värda några extra kronor. Vill du inte laga / meka lägg till lite och handla ! Efterfrågan är större än tillgången så priserna justeras ju uppåt... Bättre pengar i något som är roligt än på banken... :-D !

Ps. av Bundy skulle jag kunna köpa osett...
« Senast ändrad: december 09, 2008, 18:10:18 av LXL »


HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
WW är nog extra missvisande att göra en prisuppskattning på. Kostnaden att fixa ett dåligt exemplar kan bli rätt hög om man ska byta några ramper, bergen, topper osv.
Jag sålde ett fullt spelbart exemplar, men med rätt mycket trasig plast, för 5800:- i somras. Då körde jag det dessutom 50 mil till köparen. (eftersom jag skulle ta ett LOTR på returen)
Jag är fortfarande nöjd med den affären och hoppas köparen är det också.
12 tusen för ett fint RS tycker jag låter ok. Kanske beror på att det står högt på önskelistan just nu tillsammans med TSPP. (Mycket irriterande att se det trevliga paketet i torget-tråden. Tänk om man bara hade plats o lite pengar).
Fast det är klart att paketet INK hittat känns ännu lite trevligare...


Inorbit

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
  • Stad: Arjeplog
Jag är också lite sugen på ett spel till. Det finns ett Baywatch till salu just nu, är det något att ha och vad kan ett rimligt pris vara för ett sådant?

Jag har sedan tidigare ett Goldeneye, också Sega. Vad kan priset vara på ett sådant? Ett ganska roligt spel, mitt ex i bruksskick men spelet är ju ganska ovanligt.

Anser diskussionsdeltagarna att det är "farligt" att betala för mycket för ett Segaflipper, dvs ett icke Williams/Bally-spel? Jag tänker på att det eventuellt kan vara svårt att få igen pengarna då många verkar dissa spel som inte är Williams/Bally eller möjligen nyare Stern.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
LXL: Detsamma.

Inorbit: Williams och Bally kommer alltid att vara lättare att omsätta än t.ex Sega och Dataeast.

För övrigt rent allmänt utan att vara riktat till någon speciell person så förstår jag inte hela resonemanget om att alltid "få tillbaka sina pengar". Hur kommer det sig att "alla" måste få tillbaka det dom en gång gav för spelet för att känna sig nöjda?
Om man köper fonder eller aktier så är jag helt med i det resonemanget för då är hela grejen och den enda anledningen till att man gör det att man skall tjäna på affären.

Flipperspel däremot köper jag för att jag vill spela flipper om jag sedan säljer det och får det jag gav för det eller 2000 kr mindre eller mer är liksom inte relevant. Det är i vilket fall som helst en billig hobby.

När man köper en dator, tv, cykel, Playstation, radiostyrd bil, golfklubbor eller annan "leksak" så skulle man aldrig drömma om att få tillbaka pengarna om man säljer dom begagnad men så fort det gäller ett flipperspel så skall man helt plötsligt tjäna på affären eller åtminstone "få tillbaka pengarna" för att vara nöjd?
Quit playing with the clock!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag skulle tio ggr hellre lägga 12000 på ett RS än ett WW.

RS är ett riktigt kul spel när man har kommit underfund med det.
Jag har haft mitt sedan 2002, men har först nu på senaste halvåret börjat lära mig spelet, och fan va mycket roligare det har blivit att spela.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Lars

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Och jag skulle i varje fall 5 ggr hellre köpa ett WW än ett RS. Detta trots att jag håller med DAH om att RS är riktigt kul. Dock är det så att den dag man förstår utmaningen i att få riktigt höga poäng på WW inser man att det spelet är i en annan dimension som det delar med I500. :-) Att WW och I500 ligger i samma prisklass som tex FT och T2 har jag lite svårt att förstå. Dom är spelmässigt så mycket bättre.
« Senast ändrad: december 10, 2008, 10:17:50 av Lars »


Tags: