Frispel

sedan 2001

Regeldiskussion SM 2008.

JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Förslaget angående fyra bollar gällde slutet av sluspelet från tex åttondel eller kvartsfinal och framåt. Vid det laget i tävlingen är nog alla medvetna om att det är tre bollar som gäller.  

Vid diverse lasgtävlingar har spelen ibland varit inställda på fyra bollar utan att detta inneburit något problem.


Personligen kan jag dessutom tänka mig att man har mer liberala kompensationsregler (ex SDTM ger ny boll i slutspel men inte under kval) i slutspelet, dels för att det är värre att drabbas då och dels för att det ofta finns fler personer som sett vad som hänt. Om inte annat så motståndaren.

Att förlora en kula på något av sina kvalspel där mat totalt spelar 24 bollar är i de flesta fall inte lika allvarligt som att förlora en av sina 6-9 bollar i slutspelet.

Angående idling så går väl post pass bra med dagens regler. Bollen ligger ju inte direkt stilla. Däremot är det oftast oanvändbart då många timers ändå stannar efter en stund.

SDTM på SS/CV. Den kulan på CV som jag förlorade på CV gick faktiskt SDTM. Om den studsar på något annat är det ju per defenition inte SDTM.

Däremot tycker jag att dom två spelen tillhör de absolut sämsta spelen att tävla på.
På SS vinner oftast den som inte har oturen att få en cratekickout från helvetet.
På CV kan man inte göra någonting konstruktivt överhuvudtaget utan att bli straffad. Ramplockar som går höger slingshot-vänster outlane. Juggler lockar som serveras i bumprarna samt ringmaster kickouts som kan hamna precis var som helst inkluvise mellan flipprarna. Det enda som är "safe" är strike-an-arc om man kan träffa rampen tillräckligt många gånger utan att snudda light-lock-tavlorna. Usch, värre än TOTAN till och med.
Född med tur.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag håller med Svante, Palle och Mats om Idle-regeln. Den är bara att skrota.
Jag tänker inte tillägga något, då de redan har skrivit vad en del av oss tycker om den önödiga regeln.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LDK: Att idla sig genom modes tycker jag är okej. Det är ett strategival. Att hålla in flipperknappar i två timmar är däremot inte okej, av förklariga skäl.

Man kan mao behålla 30s-regeln bara för att slippa tvåtimmarsidlare. Mode timeout blir ändå aldrig tillräckligt mycket mer än 30s för att man ska hinna enforca regeln.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Håller med Jorian (och andra) om att fyrakulor från typ kvarten eller något. Det som behövs för att genomföra detta säkert är att ha en scorekeeper (eller domare) per match samt att klargöra för de som deltar vad som gäller. Jag har själv som domare varit med om ett antal kluriga beslut där alternativet med en extra kula utan att starta om partiet hade passat som handen i handsken
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
JOE: Vad det gäller SS: Skit i craten helt och hållet. Ta ett för kort skillshot, ner i spindel och sedan transport till höger flipper via inlane. Stå sedan och fröjda enbart vänsteramp.
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
REC: Det är en bra strategi. Lite tråkigt kanske vissa tycker. Ibland protesterar till och med maskinen mot förfarandet genom att se till att gå sönder.
Född med tur.


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen
Jepp, alla minns vi EM-07. Stackars, stackars REC.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Ja, men det var ju cratehelvetet som gick sönder, inte rampen. Så ur den synvikeln får jag skylla mig själv som sköt i craten

F ö vart jag lottad på ett annat spel och fick istället kvala på: "Tadaaa!!!" T2!
« Senast ändrad: november 05, 2008, 13:10:28 av REC »
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Ta bort regeln!Om nån står i 45 minuter å tittar på stjärnorna så finns det väl nån som kan skvallra till domaren å slänga ut honom;-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Och vilken regel ska vi då hänvisa till när vi slänger ut honom?


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Säg till honom att han kan väl för faan stå å kika på stjärnorna ute istället för inne! :-DStjärnklar regel!
« Senast ändrad: november 06, 2008, 02:29:19 av mr mic »


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det där med fyra kulor per spel har diskuterats förut. Där nämns bland annat

Citera
När jag tog upp förslaget om 4-bollarsinställning idag påpekades det mycket riktigt att vissa spel ger en speciell bonus på sista kulan (FT, LOTR, Dr Who m.fl.). Därför kan man tråkigt nog inte öka rättvisan på dessa spel med 4-bollarsvarianten, då dessa bonusar endast kommer tilldelas den eventuella spelare som får en extra kula tilldömd och får spela sista kulan.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Man kan köra fyrbollars på alla andra spel.
:-)  Spiderman har ju double/tripple bonus på sista kulan också.

Vilken är den speciella bonusen på sista kulan på Fish Tales förresten?
Född med tur.


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Som MCR påpekar i den länkade tråden ovan är det ju inget som hindrar att man kör 5, 6 eller för den delen 10 kulor per spel.

Spel med hold bonus (t ex FT) borde inte vara ett problem. Alldeles oavsett kommer man ju vara tvungen att skjuta upp kulorna som ligger på banorna innan (3G-style), så att den tilldömda extrakulan kan spelas.. om dom inte ska tiltas bort, vilket känns onödigt mekigt - och faktiskt mindre rättvist eftersom spelaren med en tilldömd kula då får fler bonusar. Så, varken hold bonus eller specialare på sista kulan borde vara ett problem egentligen?


HOT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Snart dags att fastställa årets regelverk va!?! De flesta tänkbara förändringar som diskuterats här kan väl föras in direkt eftersom de är ganska självklara.....


Tags: