Frispel

sedan 2001

Flipper SM - detaljer?

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Bla jovisst, men samtidigt så är det en fråga om hur rättvis den blir om vissa glider förbi i en gräddfil.
Alla som har kvalat in till slutspelet, ska ha samma chans att kunna slå övriga finalister  (inklusive de bästa) i slutspelet. Den chansen får de inte, om de bästa spelarna har en gräddfil och slipper att riskera att bli utslagna mot sämre spelare.

I SM Classics slutspel, kommer det att bli en rak slutspelsstege, för att det ska vara rättvist. Alla ska ha samma chans.
Hur Roger har tänkt sig med SM:s huvudtävlings slutspel vet jag inte.
Det är upp till Roger hur han har tänkt att lägga upp den.
« Senast ändrad: oktober 28, 2008, 22:36:49 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Inte för att jag kommer kvala i årets SM heller, men jag har deltagit i och arrangerat turneringar i en del andra matchbaserade sporter...

Självklart är frirundor "rättvist" under förutsättning att alla vet hur det går till från början, alla har samma förutsättningar när de går in i kvalet. (Är det annars också orättvist att elimineringssystemet inte låter kvaletta möta kvaltvåa tidigt, utan lägger dessa i två helt skilda ben, et cetera?) Allt annat är bara hårklyveri om vad man lägger i ordet rättvist, och hör traditionellt bättre hemma i populistisk politisk retorik. Eller?

Schweiziskt är ett grymt bra format rent i allmänhet tycker jag, särskilt om man kan undvika modifikationer och har jämn tvåpotens antal spelare. En sak som kanske kan anses vara en nackdel med schweiziskt är att man bara får två "hårda" placeringar, den bästa och den sämsta spelaren. 64-spelare schweiziskt ger en etta, sex st tvåor, 15 st "åttor", 20 st "tjugotreor", 15 st "fyrtiotreor", sex st "femtioåttor" och en sextiofyra. Går att fixa på olika sätt förstås, men det blir aldrig riktigt snyggt, det bästa är att nöja sig med att man bara utser en (högsignifikant värdig) vinnare. Sen om schweiziskt passar för SM är en annan femma, jag tycker nog inte det.

Det går ju också att kombinera schweiziskt med dubbeleliminering om man vill krångla till det för sig.

Alla-möter-alla eller kvalresultat-är-hela-tävlingen (på samma speluppsättning) är förstås mycket mer "rättvist" än någon av de andra diskuterade formerna, men ack så trist och antiklimaktiskt, för att inte tala om vilken orealistisk tidsåtgång tävlingen skulle hamna på förutsatt samma antal deltagare.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nej, ingen vill nog ha enbart seriespel eller STH-kval med massor av matcher eller spel. Visst vore det mest rättvist, men det blir en tråkig tävling utan överraskningar och tidsåtgången blir enorm. Men när Danne började dra in sin konstiga definition på rättvisa i det hela, och sen inte kan ta till sig att alla har sin egen definition på vad som är rättvist, då kan jag inte bara sitta tyst. Dessutom tror jag att i jag idag (till skillnad från för 30 år sedan) har majoriteten i världen på min sida.

Man glider inte förbi i en gräddfil. Man förtjänar det genom att spela bra i kvalet. Och alla har chansen, det är ju bara att spela bra i kvalet.

Hur som helst tycker jag att det är upp till arrangörerna att applicera sin definition på rättvisa på systemet, med hänsyn tagen till spänning, tidsåtgång och antal deltagare. Vad de väljer är deras beslut.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Palle min definition på rättvisa är definitivt inte "konstig". Den är rakt på sak.
Alla ska ha samma chans i slutspelet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Antingen är det lika rättvist oavsett system. Alla har ju faktiskt samma chans. I tävlingen.

Eller så är det lika orättvist oavsett system. En bra spelare har ju alltid större chans än en dålig.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Palle, den fördel som en skicklig kvalspelare får/kan få i en rak stege, är då att möta den lägst rankade i slutspelet, som det är i en del tävlingar.
kvalplac 1-64, 2-63, 3-62 osv.

De blir då en rak stege utan någon gräddfil för nån, samtidigt som att det är en fördel att kvala bra, vilket du tjatar om. :-)
Och då har den lägst rankade en chans att möta och slå en bättre spelare, skickligheten får då avgöra vem som blir vinnare.

Det är ju ändå spelskickligheten som ska avgöra vilka de bästa flipperspelarna är, inte några gräddfiler.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
I SM så är det ju alltid bäst av tre matcher som avgör, då brukar inte slumpen ha någon avgörande effekt på vem som blir vinnare.
Kör man bäst av en, så kan slumpen avgöra.

Möter jag t ex Jorian i ett SM-slutspel, så har jag ett grymt jävligt svårt jobb att slå honom, då han är en så mycket skickligare spelare än jag.

Men är det bäst av en, så kan jag slå honom om det är på rätt spel, jag har lite flyt och Jorian har oflyt.

Som sagt skicklighet, inte gräddfiler, ska avgöra skickligaste flipperspelarna.

Det är ändå därför vi tävlar, att få mäta vår skicklighet mot andra spelare.
« Senast ändrad: oktober 29, 2008, 10:45:45 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det finns ju två klassiska definitioner på rättvisa:

1. Alla ska få samma.
2. Alla ska få det de förtjänar.

De som tycker som 1 gillar slumpen, eftersom den i längden ger alla samma, oavsett vad de förtjänar.

De som tycker som 2 gillar inte slumpen, eftersom den i längden ger alla samma, oavsett vad de förtjänar.

Gräddfiler minskar slumpens betydelse. Vilket av de två rättvisebegreppen man anser är rätt avgör alltså om man tycker att gräddfiler ökar eller minskar rättvisan.

Så är det bara! :-D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag vidhåller att det inte är rättvist med gräddfiler.

Att kunna glida förbi flera steg i slutspelet utan att behöva spela och riskera att bli utslagen det är INTE skicklighet, det är bara djävla fusk.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Jag vidhåller att det inte är rättvist med gräddfiler.

Åh fan. :-D


RIK

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
I Fromel 1 har man väl tidskval för att utse vem som får pole position och startordningen. Det tycker jag är ett bra sätt att utse ordningen på. Lite liknande blir det också med kval och "gräddfiler", Att bara belöna kvalvinnaren med ett pris känns lite troftigt då alla topp-tio placeringar i kvalet är en bedrift.


Krissan

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker att det är viktigt att man utgår från samma grunder när man diskuterar vad som är bra och mindre bra spelsystem. Vad är egentligen meningen med en tävling som SM? Är det en strikt formalitet för att man ska kunna säga vem som är "årets bästa svenska flipperspelare", eller finns det ett egenvärde i att ha en tävling? Ska det vara roligt och uppmuntra folk att bli bättre/spela mer flipper?

Flipper är en ganska smal hobby, och nivåskillnaden mellan exempelvis kvalettan och kval-sextiofyran är extremt bred.  Utan det som kallas frirundor/gräddfiler så kommer med andra ord sextiofyran möta ettan så fort kvalet är över. Det tycker jag ärligt talat låter skittrist. En tävling ska ju kora den bästa spelaren och samtidigt vara rolig för samtliga deltagare. Med 1:a vs 64:a direkt efter kvalet, och dessutom med "bäst av x"-matcher för att minska slumputfall så kommer SM att bli bra mycket tråkigare. Om man, som jag, kommer att få kämpa arslet av sig för att klara kvalet så är det betydligt roligare att veta att man då kan få möta en motståndare som man har en sportslig chans mot istället för att få någon ur absoluta eliten mot sig. Skulle jag vinna så är det ju enbart på grund av ett slumputfall, och efter det så har jag en betydligt enklare väg mot finalen, samtidigt som elitspelaren hamnar på delad 33:e-plats med 31 andra, vilket knappast uppfyller målet att få ett utfall som speglar skicklighetsnivån.

Jag tycker att man ska hålla matcherna jämna hela vägen mot finalen. Det blir både "rättvist" (ett laddat ord som här används i betydelsen att sannolikheten är stor att en elitspelare vinner, samt att resterande slutspelsplaceringar reflekterar skicklighetsnivån) och roligare för de som spelar.

Om det ska vara roligt för mer än 14-15 pers som har seriös chans att vinna finalen så behövs frirundor. Annars kan man väl lika gärna springa runt i landet och kolla vem som har flest GC.


/KW
/KW


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Ett SM ska kora den bästa spelaren i Sverige och samtidigt ska tävlingen försöka locka många nya spelare. Glöm inte bort att kvalettan ofta får respass i första slutspelsomgången(har hänt mig och många fler). Om man nu ska locka fler spelare och göra det roligare och enklare för dem så borde det mixas i slutspelet med 4 spelare i varje omgång. Tex nr1 i kvalet mot nr64,nr 38 och 19 där de två bästa går vidare. Jag tror att man känner sig mer nöjd att kanske ha knipit några poäng där än att snabbt åka ut man mot man. Lite mentalt där också att veta kvällen innan att man ska möta kvalettan. Ingen ide ju, kanske man tänker men är man fyra i en grupp så ökar definitivt chansen att gå vidare.
Men problemet är tidschemat:-(


Tags: