Frispel

sedan 2001

Är med i tidningen om flipperspel

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kul med Nyllet i artikeln. Jag jobbade (praktikplats) hos honom för typ 15-20 år sedan.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja, Hans är en go gubbe :-)

Annars en trevlig artikel!

Särskilt så gillade jag det inlägget/konstaterandet att det; går fortare att göra av med pengar än att tjäna dom. Ngt som många ungdomar tycks behöva lära sig - i varje fall dom i min omgivning. Själv gjorde jag likadant som han skrev i artikeln, pantade flaskor, klippte grannarnas gräs, målade staket och annat svettigt skitjobb.

Därefter köpte jag mitt första egna flipperspel = AZTEC. 1.200 kr kostade det och jag var 14-15 år gammal :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Lite off topic: Eeeh, en kompis till mig upptäckte att en ICA i Båstad förvarade pantade backar på lastkajen. Där kunde man plocka en back och sen runda huset och gå in i affären och panta. 37 spänn på ett par minuter! Räckte till en flaska Kir på den tiden.

Nu tillbaka till ordinarie sändning.
Gustav GillberG
+46 709826701


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Tim Tim Tim, märks att du inte spelat tävlingar. "vad spelen går ut på" var ju fel i 4 fall av 4. I alla fall om man spelar med tournament mode och utan extra kulor :-D


TimJohansson

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Västerås
Nja, det var inte jag som riktigt sa allting vad det går ut och dessutom så de spelen som vi spelade har jag knappt spelat förut.

Medieval Madness har jag spelat några krediter på samt Junk Yard.
Men NGG och SS har jag aldrig spelat förut så vi tog bara lite kortfattat efter vad vi såg på de få omgångar vi körde :-D


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
GGG: På Åhlen's i Örebro fanns en mataffär med pantmaskinerna inne i butiken. Man gick alltså och hämtade fulla backar och skyfflade in dem i apparaten tills man hade så det räckte till flipper resten av dagen. Man är väl född entreprenör!

Jag körde det knepet sex gånger. Fem av gångerna funkade det alldeles utmärkt.
« Senast ändrad: oktober 04, 2008, 03:09:01 av Pal »



Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja, ryggen pallade inte de tunga lyften, och det var alldeles för lite stålar i backbranschen.


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
PALlbranchen verkar tung och jobbig, tacka vet jag metallbranchen. Jag och en polare knyckte i yngre dar blysänken (som används till fisknät). Blandade med lite tennsoldatstenn och tillverkade femkronorsformar i gips och gjöt egna femkronor... många!


Åkte sedan till Liseberg eller Stena Line till Fredrikshavn, växlade i automater till enkronor. Antar att det räknas som någon form av pengatvätt :-D

Enkronor gick sedan med fördel att växla in till sedlar om man så önskade.

Numera täljer jag guld i it-branchen, mest lättförtjänta pengarna hittills :-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Numera täljer jag guld i it-branchen, mest lättförtjänta pengarna hittills

Backar och blysänken i all ära, men såväl tidseffektiviteten som riskanalysen pekade i samma riktning även för mig.

När man dessutom fick chefen att ställa ett flipperspel i konferensrummet så var ju saken avgjord. :-)


mice

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
  • Stad: Kungsängen

LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det finns faktiskt ärliga sätt att tjäna pengar på pantning också. Jag och polaren samlade burkar ihop, på den tiden när panten var 25 öre, men 5- och 25-öringar var ett minne blott. För att maximera vinsten tog vi med oss en burk om dagen och gömde den i skogen på vägen till skolan. Efter plugget pantade vi den och fick på så sätt ut 30 öre/burk istället! Så tjänade jag min första miljon;-)...(kan hålla med alla som säger att den första miljonen är svårast)
Tricket är ju fortfarade tillämpbart kom jag på. Glasflaskor är väl värda 60 öre? Panta 3 i taget, och få ut nästan 7 öre extra per flaska!:-D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag tjänade min första million genom att köpa lägenhet vid rätt tillfälle (den millionen bor jag fortfarande i):-D
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: