Frispel

sedan 2001

Träning, taktik, teknik=förlorad passion?

Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Som MCR och PAL (med flera) redan har sagt så tror jag också på mängdträning och praktiserar det allt jag orkar nu för att se om det gör någon skillnad för lägstanivån.

Veckan som gick spelade jag 15-16 timmar effektiv speltid och jag tycker nånstans att det riktigt kassa rundorna blir färre. (Det är ju några tävlingar framöver i vår och sommar så: Be afraid! Be very afraid! :-D )

Samtidigt blir det också färre "fantastiska" rundor känns det som då jag inte riktigt orkar hålla det 110-procentiga fokus som behövs för det efter 4-5 timmars oavbrutet lirande.

Men som också redan sagts så är en hög lägstanivå viktigare på tävling än att kunna bränna av en fantastisk runda nån gång ibland.

Calm: Vad är en falukropp? Har jag en sån per automatik?? :-D
« Senast ändrad: april 28, 2008, 12:37:14 av Peron »
I´ll be back!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Falukropp är en svensk helskön tecknad seriefigur.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


krill

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jasså du Calm du känner inget motstånd i Eskilstuna:-)


LNR

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Det beror troligtvis på att jag inte har haft tid att vara med de senaste ondagarna:-D


LNR

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna

Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
krill: Ha ha! Verkligen inte. Det är ju faan sällan man får vinna något när man spelar med semiprofs som er! Det jag menar är att kicken är inte lika stor på onsdagar. Det blir lite vardag så att säga. Man blir inte nervös betyder ju inte att man är säker på att vinna utan mer att det är same same...inget nytt samma folk samma spel samma grej. Den 10/5 blir det lite annat dock. Det ska bli jävligt kul!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Det här är kanske inte inne på trådens ämne till 100%, men...

Som dom som känner mig vet så tröttnade jag rätt mycket på flipper här för nåt år sen. Det berodde på att jag nördade ner mig för mycket i massa strategier, teknik-snack, spelande av spel jag tycker är svintråkiga för att ta nåns highscore etc.

Det ligger i min natur att jag vill lära mig det mesta jag pysslar med riktigt ordentligt, och det lämpade sig nog inte så bra när det gällde flipper för mig.

Jag har spelat flipper väldigt länge, till och från, men bara med lite polare som inte har haft någon direkt koll och aldrig med några mer seriösa spelare, innan SFS-eran. Det har ju, under större delen av mitt liv, bara varit någon rolig grej som jag inte direkt analyserat.

Det är ju rätt kul att lära sig strategier, tekniker etc., men lagom är nog bäst, för min del iaf.

Nu har jag nog insett att jag tyckte det var roligare att spela förut då man, naivt, faktiskt spelade t.ex. sketna modes istället för att strunta i det mesta för att det är för farligt att gå på. Fast, det är möjligt att det kan vara en släng av det-var-bättre-förr.

Men, hur kul är det egentligen att stå och skjuta i vänster-loopen på ToM? Det lär dock bli lite svårt att gå tillbaka till att verkligen satsa på ..ehm.. Hat Magic? nu. ;-)

Fast det är ju otroligt kul att ha lärt känna allt folk från flippersvängen, och jag lär fortsätta vara aktiv (i något mindre utsräckning än förr) i flippersammanhang.

Nåväl, det var nog i samband med att jag stod och spelade Junk Yard nån dag (ett spel som jag egentligen inte har något som helst intresse av att spela, ur kul-att-spela aspekten), sommaren 2005 kanske, för att slå nåns highscore som jag insåg att det inte var särskilt kul.

Jag har dock aldrig stått och tränat på det vis som en del nämnt tidigare i tråden, och hoppas att jag aldrig kommer börja med det.

I mitt fall har det iaf. varit: "taktik, teknik=förlorad passion"

Med allt detta sagt så kan jag fortfarande tycka att det är hur kul som helst att stå och spela t,ex. Dr.Who, AFM, i lite mindre doser. Men i framtiden kommer jag nog försöka hoppa över slentrian/tråk spelande.

/Anonym strategi-missbrukare

Så här ~11 år med lite distans till det hela kan jag säga att jag la av b.la. pga.:
  • Stern gjorde inga bra spel direkt (Batman med 100M för Wizard Modet, CSI, World Poker Tour etc.)
  • Jag vill inte verka dryg, tack  :), men jag kände nog att det inte fanns några bättre spelare (ett gäng ~lika bra) att spela med för att lära sig mer och utvecklas. OBS: I Sverige!
  • Musikintresset tog över ganska mycket och jag spenderade ca. 10 år på ett ganska stort musikprojekt

Jag började spela i oktober förra året igen. Jag var riktigt rostig efter ca. 10 års uppehåll, framför allt multibollarna var rätt katastrofala. Men efter någon månad började jag komma in i det igen och nu tror jag att jag spelar nästan lika bra som jag gjorde 2004-2005. Men frågan kvarstår: är det alltid roligt?

Jag ska försöka att undvika att spela skitspel som The Munsters, Junk Yard (verkar dock ok med lite nya ROMar) osv. Tyvärr kan man ju "tvingas" spela dom i tävling (funderar nästan på Walk Over isf. och gå på nästa spel :) ). The Munsters nötte jag tyvärr ett par timmar på en gång då jag ville ta MCRs GC (failade). Måste behärska mig lite!

Nu kommer jag tydligen vara med på EPC, men jag kommer inte spela Danish Pinball Open. Det känns mer stressande än roligt. EPC har jag blandade känslor inför, men Köpenhamn är ju alltid trevligt.

-------------------------------------------------------------------------------------
EDIT
-------------------------------------------------------------------------------------

Några tillägg är nog bra inser jag:
  • "bättre spelare" - det gäller highscore-spelande, jag har aldrig tyckt tävlingar är särskilt roligt. Mer stress än roligt
  • jag tycker inte det är något party direkt att stå och spela skitspelen TAF och MM typ 10-11 på morgonen, en söndag, på SM när man är bakis  ;)
  • Citerar inwoods: "PAPA är den tråkigaste tävlingen som finns" (jag har ju ändå kvalat bra och så iaf.)
  • Texas Pinball Festival 2009: ca. en timmes kö, för en omgång, för att kvala på (enbart) CSI där olika exemplars poäng jämfördes mot varandra. ¿que?
  • Sk. "sociala medier" började döda forum
« Senast ändrad: augusti 01, 2019, 10:06:26 av FEZ »


dahlman_peter

  • Pinballer
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 690
  • Pinballer
    • Visa profil
    • Degerforce Pinball
  • Stad: Degerfors
Fez, du borde börja streama dina hiscore-jakter! Seriöst, man blir ju nyfiken!  :)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Fez, du borde börja streama dina hiscore-jakter! Seriöst, man blir ju nyfiken!  :)

Startade ett nytt ämne eftersom det blir lite väl offtopic annars.

En tanke till också:
Då man spelar i TM/Utan EB spelar man ju ofta inte "hela" spelet, så att säga. T.ex. skjuter jag inte ett enda skott i mitten på AFM med flit. Så ska det kanske inte vara, kan jag tycka ibland. Med det är ju olika vad man gillar liksom.
« Senast ändrad: augusti 01, 2019, 11:21:14 av FEZ »


Tags: