Frispel

sedan 2001

Träning, taktik, teknik=förlorad passion?

Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Det har blivit en hel del flipprande de senaste dagarna och jag har kommit på mig själv att bli förbannat fast jag egentligen inte borde bli det.

Det blir lite slentrian när man går in för att "träna" och spelar timmar i sträck.
Har ju börjat träna inför alla kul tävlingar som kommer i vår/sommar men som en flipperpolare brukar säga "Man ska inte träna då försvinner passionen". Kanske ligger något i det eller vad säger du Terminator ;)

Ex. Sitter och spelar TZ. Har kört en LITZ och har runt 1,6 miljarder på första kulan. En ruskigt bra början för mig. Jag försöker ta ett skott som missar och drain på den där förbannade högersidan. Lite skrik och lätt slamtilt varvid jag vaknar upp ur koman och kommer på mig själv att det var dumt gjort då det gick rätt bra faktiskt.

Ett annat exempel är mitt AFM-spelande. Har den senaste tiden provat en taktik som är helt galen enligt mig. Jag går på skeppet och enbart skeppet för att komma till mars så fort det går. I tävlingssammanhang skulle jag aldrig spela så men nu har jag spelet hemma så jag har möjlighet att testa lite olika taktiker.
Att medvetet sikta på skeppet och skölden är förenat med livsfara och jag blir mer och mer förbannad ju längre jag spelar även fast jag klarar de flesta skeppen på första kulan.

Denna typ av beteende uppkommer endast när jag har spelat en bra stund.
Är det någon annan som känner igen samma sak.
Jag borde ju vara rätt nöjd då jag åstakommer saker som jag inte lyckades med för någon vecka sen.
« Senast ändrad: mars 27, 2008, 23:41:42 av Calm »


Andreas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: nacka
Det är väl helt enkelt så att du behärskar spelet så pass bra att du blir arg när det inte går som du tänkt dig. Om du börjar spela trumpet istället blir du säkert lycklig av mindre framsteg även när övningen bara nästan går som du tänkt dig. Det beror väl på var på skicklighetsskalan man befinner sig?


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jo du har nog rätt. Man får verkligen hoppas att man blir bättre och inte tvärt om.

Jag har försökt ha som regel att jag alltid spelar klart en omgång. Man har ju minst tre kulor på sig och går den första dåligt så har man ju två kulor kvar att prestera på. Men nu ju mer jag spelar ju oftare startar jag om ett spel när det inte går bra på första kulan.
Det är en jävla dålig ovana känner jag och kommer mer och mer ju mer jag tränar.



Jo en annan fundering jag har är spelställningar. Använder ni samma ställning vid träning som tävling? Jag står på ett visst sätt när jag tävlar. Den ställningen skulle jag aldrig kunna använda om jag spelar flera timmar i sträck. Spelar jag länge så sitter jag gärna på en barstol.
« Senast ändrad: mars 27, 2008, 23:43:44 av Calm »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag tror det var Bowen som sa att när han tränar så SKA varje spel vara som ett tävlingsspel, dvs full koncentration, ingen omstart vid rinn på första kulan osv. Blir annars rätt enkelt, som du säger, att man bara slaskar runt lite slentrianmässigt och startar om tills man får en bra första kula.


Nikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 341
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Jag tycker detta är ett intressant ämne, man blir ju helt klart inspirerad när man ser JOE, MCR & KGB och dom andra essen, så man försöker ju "träna" lite ibland, men hur tränar man? Jag har försökt att ibland öva prick skytte och inte bry mig om kulan rinner utan bara ladda en ny och alltid träffa valt mål med enskilt skott, ibland får jag för mig att bara träna boll förflyttning mellan flipprar. Men på nåt sätt känns det som att det bästa sättet ändå är att bara spela för nöjes skull.
Jag tycker att spelresultatet beror väldigt mycket på vilket sinnesmod jag befinner mig i, står man och tänker på annat eller har dåligt med tid kan man lika gärna lägga ner...är man frustrerad och arg över dåliga första bollar rinnande kulor... likadant bara att lägga ner.

Hur "tränar" ni andra ?
/en talanglös flippernörd
//Niclas


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Svante: Jag håller verkligen med om det Bowen sa. Jag kommer själv att köra exakt så när jag blir varm i kläderna. Tournament mode och utan extrabollar. Precis som i tävling. Just nu är det bara att få upp speltimmar och rutin. Mängdträning helt enkelt.
Man får göra som alla andra elitidrottare där ute...köra mängdträning först och toppa sig inför tävlingar. Ha ha!

Vore kul att höra hur ni kanoner gör. "Tränar" ni eller spelar ni bara? Jag tror helt klart att talang räcker långt men inte hela vägen som i vilken idrott som helst.

Låt höra nu från kanonerna...


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Som nyligen pånyttfödd flippernörd har jag oxo funderat en del över hur man tränar bäst. Är ju 15 år sedan jag slutade vara någorlunda aktiv. Har man inte obegränsat med tid och mycket god tillgång till spel vill jag ha så god kvalitet som möjligt på träningen.

Men vad är då viktigast?
1. Spelens regler och strategier
2. Generellt god bollkontroll
3. Annat

1. är givetvis viktigt för att åstadkomma tillräckligt snabba och höga poäng för att gå till finalspel i tävlingar. Å andra sidan, är jag kass på att få kontroll på kulan hjälper det ju inte att kunna alla regler utantill.

2. känns spontant som det viktigaste om man vill bli en "bra spelare", att få ut så mycket roligt som möjligt av själva spelandet. Att nå wizard Modes och spela länge på en credit.

Hur gör man då rent praktiskt för att uppnå nya nivåer av kunskap/skicklighet?

Regler kan man förmodligen läsa sig till på nätet och i viss mån träna sig till med (V)PinMAME och Visual Pinball på datan™, i all sin brist på äkta spelglädje.

Bollkontroll och pricksäkerhet då?
Visst kan man stå och bara spela, och spela, och spela... Men utvecklas man i någon större utsträckning då? Jag tror faktiskt inte det.

Jag har själv märkt att jag bara går på i invanda spår och det som möjligtvis gör att jag får bättre scores efter ett par timmars spelande är att jag lär mig träffa ramper etc bättre. Då rinner ju kulan oftast inte. Har jag fått bättre bollkontroll då?... Nej, eller bara marginellt.

När jag tittar på duktiga spelare ser jag att de, till synes helt omedvetet, gör "moves" som jag i min uselhet betraktar som små trolleritrick mest hela tiden. Snygga nedtagningar på flipprarna, har kyla nog att låta kulan studsa på en flipper utan att skjuta i panik så att de får bättre läge med andra flippern osv. Nudgar vid behov och, oftare än jag, på rätt sätt. Finns givetvis många fler trick än dessa och rimligtvis borde dessa skills vara viktigare att träna på än en massa regler. Kunskap om reglerna faller nog på plats ändå så småningom.

Vad jag skulle vilja ha är:
1. Ett proffs som alltid är med mig och visar hur man kan göra och framstöter glada tillrop när jag är duktig :)
2. Om inte 1. finns tillgänglig så kanske iaf en instruktionsvideo eller liknande med ett sjysst upplägg för träning från nybörjarskills till avancerade proffsskills.
3. Tips på annat från er som målmedvetet tränat er upp från (avancerad) nybörjare till proffsnivå.
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 13:21:29 av KO »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Inför tävlingar så tjänar du så klart på att spela på "elaka" spel, dvs tokputsade, maxade outlanes, nya röda gummin, starka flipprar och hög lutning. Bowen sa även att hans spel hemma alltid är så elaka som möjligt, för då blir man inte så toköveraskad när man kommer till typ PAPA.

En annan sak man kan göra är ju att bara träna på typ dropcatch, livecatch eller nåt sånt. På vissa spel kan man ju träna sig på enskilda skott, t.ex. bara klara ramp x så många gånger som möjligt och inget annat, då får man ju på ett naturligt sätt även samtidigt träna på att lägga över kulan och sånt.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
KO: Som svar på din önskning 2 finns den här artikeln med flera bra videosnuttar.

Jag spelar alltid för att ha kul, oavsett om det är tävling eller slöspel. Sen varierar definitionen på "kul", det kan vara att vinna matchen eller att slå high-score, men lika ofta att bara ta ramper med backhand-skott, bara gå för multiboll, sätta kombo-rekord, spela enhands eller med armarna i kors...

När det inte är roligt längre slutar jag. (Men så är jag inte lika bra som Bowen heller...)
Gustav GillberG
+46 709826701


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
GGG: Just det du säger hör man ofta. "När det inte är roligt längre slutar jag."
Håller med till viss del men jag tror att det är som med allt talang räcker en bra bit men för att nå högst upp så måste man träna på ett eller annat sätt.

Jag väntar fortfarande på lite input från våra "världsstjärnor".


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Om att kunna regler: Man ser ofta på SM, SO eller andra tävlingar spelare som siktar på helt fel saker då dom uppenbarligen inte vet vad som skiljer sig med TM & utan extrabollar. Sen beror det så klart på vilken typ av tävling/match det är: är det SO-kval där du ska ha så höga poäng som möjligt? Är det en utslagsmatch? Är det en match där du behöver x poäng för att vinna...

I dom lägena så gäller det så klart att anpassa sin taktik efter vad som gäller, plocka ut en snabb multi? Försöka stacka med nåt? Timea ut grejer eller slaska på?
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 16:59:41 av Svante »


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Ahh! Är det där de är. Väntar med spänning på info från den tävlingen! Blir ett angenämt dilemma om någon av de långväga spelarna tar hem allt inkl ett NIB sternspel. Ha ha! Blir till att sälja till högstbjudande om man vinner.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kör tre olika varianter:

1. Spel för skojs skull. Då är det highscore som gäller. D v s ganska snälla inställningar, omstart om första kulan går dåligt och alltid gå på wizard mode (eller vad som nu maximerar poängen på det aktuella spelet) även om skotten är farliga.

2. Träning av specifika prylar. D v s samma manöver om och om igen. T ex brukar jag träna live catch på mitt TZ genom att utan glas enbart låta sloten spotta ut kulan på höger flipper om och om igen. Ibland med svarta gummin, och ibland med röda gummin. Det har för övrigt gjort mig betydligt bättre på att göra live catch med högern än med vänstern...

3. Tävlingsträning. TM, stenhård tilt, putsad spelplan, maxade outlanes, röda gummin, inga omstarter och alltid gå på snabba enkla päng med säkra skott.

1 och 2 gör jag lite när som helst beroende vad jag känner för. Trean är lite jobbigare (måste ju ställa om spelet), så den tar jag bara till strax innan de stora tävlingarna.

Sen är det ju, som alltid i flipper, så att talangen behöver kombineras med en förstående (eller ingen) flickvän och autistiska gener för att man ska kunna slåss med de allra bästa...

Vad gäller regler och strategier så är det enklaste för mig att kika på andra (som kan spelet). Det är betydligt enklare att läsa de 2-3 skott ett proffs går på, än att läsa 15 skärmsidor med regler för att försöka lista ut en vinnande strategi. Hade jag kikat lite mer på JOE när han spelar RS så hade jag mött honom i EM-finalen...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 16:23:11 av Pal »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Citera
Hade jag kikat lite mer på JOE när han spelar RS så hade jag mött honom i EM-finalen...


Är det inte bättre att titta på RS än att stå och beundra JOEs blonda hårsvall? Fast med din hårbrist kanske det är förklarligt :-P


Tags: