Frispel

sedan 2001

Lite frågor om topplistan

YouCheatDrJones

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Satt och skumläste topplistan lite och ser att Attack from Mars och Medieval Madness leder ganska stort före resten. Vad är det som gör dom här två spelen så bra? Jag har aldrig spelat nåt av dom men skulle vara intressant att höra från er som är lite mer insatta.

Har överhuvudtaget inte spelat så många flipper men Demolition man var ett jag gillade och lyckades komma in i ganska snabbt. Verkar inte vara någon forumfavorit dock. Även World cup 94 tycker jag är en riktig höjdare, fan va kul man hade med det på rasterna i gymnasiet! (och ibland på lektionerna) och det har ju placerat sig någorlunda högt.

Är dock glad att se äckliga Rescue 911 långt ner på listan. Jag minns när det lokala IJ byttes ut mot just ett sånt här. Katastrofalt tråkigt spel.

Addams family verkar också komma rätt högt. De gånger jag lirat det på Liseberg tyckte jag det var mest enformigt. Fattar inte hur World cup inte kunde slå det! :-P


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
AFM har väl allt. Bra skott, sköna ramper, bra regler. Och MM är en ännu bättre kopia.

De stora flipperkanonerna varvar WCS på fem minuter men det tar dem kanske tolv minuter att varva MM och AFM.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Vad man skall komma ihåg är att listan speglar "hemspel" vilket gör att mer komplexa spel hamnar högt eftersom det tar längre tid att "tröttna" på dom.
När det gäller spel på "lokal" så brukar kanske andra spel komma före eftersom det då är tacksamt om man snabbt kan "lära" sig spelet samt spela det även om man inte är spik nykter.

Sedan är det med flipper som med allt annat. Personlig smak och tycke avgör. Bara för att ett spel hamnar högt här eller på ipdb så behöver inte alla gilla det.
Quit playing with the clock!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Vad som gör AFM & MM så poppis är väl att dom förutom bra flow, bra teman osv även passar både amatörer och proffs. Nån som aldrig har spelat det kan skjuta i mitten och se att nåt händer, slott/skepp förstörs. Lätt koppling mellan orsak/verkan som alla förstår. Så spelen ser riktigt enkla och inbjudande ut från början. Men skrapar man lite under ytan så finns det ett djup och regelverk som kan ge vem som helst en utmaning.

Jämför det med spel som DW eller BSD som inte är speciellt inbjudande och låter 3 kulor rinna innan man fattar vad som hände...


Tags: