Frispel

sedan 2001

Alternativa bränslen

wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Så länge normen är man skall ha 2 ton bil och 200 hästkrafter per person för att förflytta sig spelar det väl inte så stor roll vilket bränsle man använder (med norm menar jag att de som har råd har en sån bil och de andra önksar att de hade en)

Energiförbrukningen blir ju lika stor.

Tycker det borde vara mycket enklare att byta  till förnyelsebara bränslen i stora anläggningar för tillverkning av el/värme och sen låta transporterna använda olja.

Bensin/diesel har en väl fungerande infrastruktur och är svårslaget när det gäller energiinnehåll, säkerhet mm.

Att köra en mindre bil och köra bilen mindre känns mycket miljövänligare än att byta till etanol/gas/el.


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
"Att köra en mindre bil och köra bilen mindre känns mycket miljövänligare än att byta till etanol/gas/el."

Och för oss som ligger ett antal tusen mil på vägarna varje år?


Jag vill personligen inte åka omkring i en liten skokartong, på nått sätt känns det bättre med ett par ton skrot runt om mig.

Jag har även en så kraftigt hatad 4-hjuls driven sak hemma. Inte så ny att den kallas SUV, utan en hederlig sak som kallas jeep. Tror dock jag har dispens från miljömupparna på den då jag aldrig tvättar den och bor mitt i skogen, så det syns att den används :-)
Men ser jag en fan som släpper luften ur den på en parkering så får han springa fort.

(Har inte testat den på Etanol iofs, kanske man skulle göra)
« Senast ändrad: januari 23, 2008, 09:21:40 av Luma »
// Christer


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
>Och för oss som ligger ett antal tusen mil på
>vägarna varje år?

Borde vara lättare att minska åkandet om man kör mycket än om man kör lite (i absoluta värden)

>Jag vill personligen inte åka omkring i en liten
>skokartong, på nått sätt känns det bättre med
>ett par ton skrot runt om mig.

Det var ju precis det jag menade med att normen för transporter är ett par ton skrot och många hästkrafter.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är väl så att det är "säkrare" att krocka med en 20 år gammal Volvo 745:a än med en ATOS?

Det beror väl till stor del på att 745:an väger 1.700 kg och inte 960 kg.

För den som inte bryr sig om det, så är det väl ett jättebra alternativ att köpa en ATOS och köra den på Etanol :-)





Hyundai Atos 1,1
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
"Borde vara lättare att minska åkandet om man kör mycket än om man kör lite (i absoluta värden)"

Inte tusan åker jag omkring bara för att det är så skoj :-)

Mitt arbete kräver det, antingen jobbar jag, eller så är jag arbetslös ;-)


Sen är det nog mycket som COCS säger... Själv har jag helt enkelt ingen val. Jag har inte råd med en ny bil. Så iställer för mig blir valet en 20 år gammal mazda 323 eller ford fiesta, eller en stridsvagn (volvo 7-serie)

Kan säga att Volvon vinner vilken dag som helst, i alla väder :-)
« Senast ändrad: januari 23, 2008, 20:02:31 av Luma »
// Christer


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I Hyundain får man dessutom inte plats med ett flipperspel. Att ha dragkrok och släp hjälper inte heller med de 63 hästar tror jag :-D
Volvo 745/945 är bäst. Blanda i lite E85 och man är miljövänlig också. Man kan ju även bygga in en gastank och köra på gas om man vill men då ligger tanken i vägen för flipperspelet.

Det är bara at erkänna. Ni behöver stora kombibilar för att köra era flipperspel.
Den som samlar på frimärken kan ta en Atos:-D:-D


Tags: