Frispel

sedan 2001

Paypal konto

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Har idag inget, men planerar att skaffa. Är det något man skall tänka på, akta sig för eller några allmänt goda råd eller varningar ni har att ge?
Play a real game, play pinball


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har haft det i flera år och beställt från många olika länder, t.o.m. Peru.

Det har alltid fungerat perfekt!

Det är lätt att använda!

Det kostar inget!

Det sägs att man kan ha otur och hamna på en falsk PayPal-sida som exakt liknar den riktiga. För att undvika det, kan man:

1) Kolla att man är på en https-sida och att hänglåset är med längst ner till hö.

2) Sedan kan man kolla tidigare transaktioner man gjort för att verkligen vara säker på att man är på rätt sida.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jag kör med e-kort på paypal som betalning och laddar ett e-kort med de stålar som jag handlar för. På så vis blir det aldrig 'några pengar över' som någon kan stjäla via kortnummer på villovägar.
Visst kan det kännas lite bökigt med att lägga till kort lite då och då men om man inte handlar så ofta tar jag gärna det besväret. I övrigt funkar det kanonbra.
Enda nackdelen skulle vara de navelskådande och ignoranta jänkarna som vägrar erkänna andra länder än USA som adresser...


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
Enda nackdelen skulle vara de navelskådande och ignoranta jänkarna som vägrar erkänna andra länder än USA som adresser...
Nu förstår jag inte :-o
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Mach1

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Jag kör också med PayPal, fungerar kanon.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Asch, nu hittar jag inget bra exempel...
Ibland på ebay så vill de ha 'confirmed adress' och 'valid adress'. Det tycks inte bli det på min adress?
En del skriver dessutom rakt ut att de inte accepterar paypal-adresser 'outside US'.


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har fungerat utmärkt för mig i flera år. Det där med confirmed adres ska du kolla upp för vissa vill inte göra affärer med de som inte har en confirmed adres. Det har inget med att göra att du bor utanför USA. Kolla lite i dina inställningar eller FAQ på paypal för det borde fungera.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
[felaktigheter borttagna]
« Senast ändrad: januari 05, 2008, 02:22:25 av GUD »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Möjligen på grund av e-kortet men det tror jag inte då jag sätter deras giltighet till flera månader.
Vill helst inte ha mitt 'riktiga kort' flytande omkring på internet. Visst, det kan lika gärna bli skimmat på H&M... (Nä! Det kan det inte för där är jag aldrig :-D )

Punkt 2 är bara för US accounts fastän det inte står där, men det står när man söker.
Punkt 3 är bara för US, som tydligt framgår.

För att skaffa Expanded Use måste man gå en extra sväng med en fyrsiffrig kod som fås på utdraget från banken efter man gjort en transaktion med Paypal. Dvs, man måste gjort ett köp hos någon 'vanlig människa' innan man kan handla av de, som jag kallar dem, ignoranta och navelskådande jänkarna.

Lyckligtvis är den sorten ganska få men desto mer irriterande då just det jag vill köpa säljs av en av dem. De flesta på ebay är mycket hyggliga och oftast är det inga problem.

EDIT: Faktum kvarstår dock att en del inte vill handla med folk som har paypal-adress utanför US. Då spelar det ingen roll om adressen är 'Confirmed' eller inte.
Visst, det är säljarens val att begränsa som han vill men det är ändå ett tråkigt sätt.
 
« Senast ändrad: januari 03, 2008, 00:08:48 av kniven »


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
folk som inte vågar/orkar göra business med folk utomlands finns nog överallt och det får man väl tyvärr leva med, jag vet att i en del länder (bla usa) så kan man om man bor lite off behöva ta sig lååångt bort till något speditörslokalkontor för att skicka internationella paket och dew har helt enkelt inte lust med extrajobbet, lika irriterande men förståeligt som när det säljs med 'endast hämtning' i Sverige typ kan jag tycka

edit: ursäkta meningsbyggnad etc, jag hade en busig son i andra handen när jag skrev

[en del felaktigheter borttagna]
« Senast ändrad: januari 05, 2008, 02:23:27 av GUD »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag har försökt med allt för att få min adress "confirmed" utan att lyckas de senaste 3-4 åren. Paypal är kanon utom just det här problemet med adressen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
Hehe jag trodde det bara var jag som var trög å inte kunde få till "Confirmed adress" har inte ens vågat fråga:-P, men det är tydligen fler.
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Skönt att man inte är ensam... :-D
Kan det spela någon roll hur länge sen man registrerade sig, månne?
Mitt konto är nog fem år eller nåt.


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I Paypal, gå till My account, profile och välj "add/edit street address". Se till att ditt adress är riktigt och markerat som "home".
Måste vara samma som kreditkortet är registrerat på.

Sedan, länka till Ebay adress.

Se här:

http://pages.ebay.com/help/buy/questions/confirm-address.html

Förlåt, glömde använda länkknappen. F-n, nu när jag vet hur man gör så glömmer jag använda det. :-)
« Senast ändrad: januari 05, 2008, 00:22:22 av richardn »


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
Jag har för mig att man inte får "confirmed address" utanför USA.
Det där med en minimisumma och kod på bankonto-utdraget är bara för att verifiera kreditkortet. Jag gjorde det för några år sen.
Jag fick "Status: Swedish- Verified".
Jag tror inte det har med "confirmed address"
att göra.

/Leffe


Tags: