Frispel

sedan 2001

Em spel,renoveringsproblem

Salle

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Har just köpt ett gammalt spel som heter Lady luck, när jag släpper ner en krona så startar en motor (i bottnen av kabinettet, 7 st rullar med kammar) och den slutar inte att snurra, sen så sitter ett relä på undersidan av spelplanen, det slår med jämna mellanrum, det finns även något relä på huvudet av spelet som oxå är inblandat i detta.
Som jag förstår så är det resetten av spelet som inte funkar, antar att det kan vara något av alla reläer som klibbat, men vilket ?
Tror att detta inte är världens vanligaste problem, men är det någon av er alla som har ett uppslag om vilket relä som inte vill vara med så får ni väldigt gärna posta svar till mig.

Salle i Växjö


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det är troligen någon hållkrets i reset-cykeln som inte släpper. antingen p g a någon bränd/skitig/ojusterad switch.

Ett vanligt problem brukar vara switcharna på räknarna.
Kan även vara någon uppstegningsenhet som inte nollar som den ska p g a switchproblem.

A och O då det gäller gamla em-spel är att man måste gå igenom och rengöra samt justera alla switchar i spelet. Då har man fått bort många felkällor, sen är det bara till att felsöka.

Något man aldrig ska göra är att spruta på en massa skit på switcharnas kontaktytor. det är manuell rengörng som gäller. Tjockt strävt papper typ visitkort, ch i grövre fall, en platt finmeknikerfil (om kontaktytorna är brända).
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Salle

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Tack för det snabba svaret, trodde att jag skulle bli tvungen att gå igenom rubbet, men ibland så finns det genvägar, men nu kommer alla kontaktytor att bli genomgångna, har fått ihop några visitkort som kan användas till detta....
Om spelplanen är väldigt sprucken med svarta tunna ränder i färgen, ska man lacka med hård lack och tycka att det blir bra, låta det vara, eller ska man söka ny spelplan eller måla om alltihopa.
Är ju bara en hobbyrenovering, vill inte sabba kulturella minnesmärken därför dumfrågor.

Salle i Växjö


Tags: