Forum > Tävlingar

Värdering av kvalresultat?

(1/3) > >>

REC:
Tänkte bara kolla en sak som jag funderat på ett tag angående värderingen av kvalresultat i tävlingar.

Vi ponerar att spelarna i en tävling kvalar på 4 olika maskiner och att poäng delas ut enligt SM/SO

Spelare A får poängen 0-0-0-50
Spelare B får poängen 12-14-16-8

Spelare A kommer att placeras före spelare B för att han har den högsta enstaka scoren. Min fråga är om detta är en bra måttstock?
Jag är själv oerhört ambivalent angående detta och är nyfiken på vad ni andra anser

BUD:
Man kanske skulle räkna från andra hållet? Titta på de båda spelarnas lägsta poäng, och den av dem som har lägst blir också lägre placerad.

Egentligen är det ju frågan om vilken princip man vill använda. Hylla segraren och därmed också titta på högsta score vid skiljeomgång, eller hylla den som "förlorar minst" och spelar jämnast.

GUD:
Jag tycker nog inte det spelar så stor roll, bara det finns en metod och den är känd på förhand så att alla vet förutsättningarna...

MCR:
Intressant fråga.
Som särskiljning kan man ju använda båda varianterna. Frågan är ju vad tävlingsledningen väljer att värdera högst:  jämnhet eller ett enstaka bra resultat.
Personligen tycker jag nog det jämna entryt ser bättre ut även om båda landar på samma total, men det är nog en smaksak

Det viktiga är att (som det var i SM) reglerna står tydligt utsatta i förväg.

En liknande  problematik har någon enstaka gång dykt upp i 4-mannamatcher (på 3 spel) med poängfördelningen 4-2-1-0.
Om spelare A kommer 1:a, 3:a och 3:a och spelare B kommer 2:a, 2:a, 2:a så får båda 6p.
Dock har spelare A tilldömts seger på "fler förstaplatser". Detta är extra skumt då spelare A bara slagit 5 personer (vann 3 set i första, 1 set i andra och 1 i sista) medan spelare B har slagit 6 personer (2 set+2 set+2 set).

REC:
Nu handlar inte spörsmålet om tydliga regler eller inte. Jag är mest ute efter vilken princip som man skall mäta "bästa" resultat med.

Vilken spelare är bäst? Han som chokar tre partier och spelar ett bra parti, eller den som spelar fyra halvhyfsade partier?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion