Frispel

sedan 2001

Pinballtrivia tävling 2007

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Det stämmer att det är svars spridningen om visas.

Jag ska göra ett script i morgon som visar de rätt svaren.

Så förhoppningsvis under morgondagen får ni reda på de exakta svaren.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Har månne svaren från den förlängda fjärde delen missats? Jag är i alla fall inte alls med i listan för runda fyra...


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Svante: När jag kollar i databasen så är svaren för den förlängda deltävling 4 med. Så det verkar som om du också inte fått dina svar registrarade.

Det är skittrist det här att det finns vissa vars svar inte blivit registrerade. Jag kan inte för allt i världen komma på vad som skulle orsakat det.

Jag gör som så att Sponk, Kniven och Svante ni verkar ha haft en rimlig chans på "pallplats" om det inte varit så att något gått fel. Ni kommer få ett tröstpris från SFS som plåster på såren.

Det kanske känns surt men det är det bästa jag kan göra så här i efterhand.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Det ÄR surt, det ÄR jättesurt, men shit happens. Tråkigt att en skoj tävling skiter sig pga tekniken, men jag kan leva med det...


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ojojojojoj! Det var kul från början med triviatävling, det var ännu roligare under tävlingen med de grymt bra frågorna, det är ju helt sjukt kul att vinna!

Smolken i bägaren är förstås de tekniska problem som jag ser drabbat vissa. :( Annars måste jag säga att man har verkligen känt flåset i nacken av de ypperliga medtävlarna, det hade inte varit lika kul om man inte känt pressen, bra med lite poänguppdateringar så man sett hur tajt det varit. Tack för fajten till matsod, Svante, MCR, kniven, PRO, Sponk, cako72, COCS och alla andra!


En enda fråga missade jag alltså, den där förtretliga Grand Finale poängen (bra fråga, borde provspelat innan jag svarade!). En fråga chansade jag på, men det verkar som jag chansade rätt, det var frågan om Youssis fru. Jag skulle väldigt gärna vilja veta när/var han berättat detta! :)

Vilka är det förresten som ligger bakom frågorna? Fram i rampljuset nu!


Om det blir någon mer gång (Det måste det väl bli?! Så Svante, kniven och Sponk verkligen får chansen att visa vad de går för!) och man får komma med önskemål:
* lika grymma frågor, gärna svårare ;)
* tydliga och bestämda start- o sluttider
* utslagsfråga som inte gör att man tjänar på att svara så sent som möjligt (fast det spelade ju till slut ingen roll ändå denna gång)
* och förstås inga försvunna svar :(  (en idé kunde vara att man kan kontrollera sina svar genom att gå in på sidan igen efter inskickning, då ser man frågorna + svarsalternativen + eget svar, men kan förstås inte ändra något)


Lite frågor på deltävling 4 som jag tyckte var slamkrypiga:

* "Vilket var det allra första spelet som australienska The Pinball Factory tog fram?"
Om man räknar Splashball som ett spel de 'tagit fram', dvs man räknar moddade spel, så har de tagit fram ett innan, till Cold Hard Bitch musikvideon.

* "Gottlieb hade i början av 80-talet planer på ett spel med tre spelplaner i olika nivåer. Temat skulle lånas från ett populärt arkadspel. Vilket?"
Jag tror detta var Joe Cicaks team, de var ett eget företag, inte underställda Gottlieb, men hade sålt in tidigare spel till Gottlieb och hade tänkt sälja in detta till Gottlieb, det presenterades dock aldrig för Gottlieb.

* "Vilken av följande tillverkare har gjort ett spel med en sjungande toalett på spelplanen"
Hmm, spelet som avses är gissningsvis Gas Attack, även om det kan diskuteras huruvida toaletten verkligen sjunger, men det är extremt osannolikt att det är någon av de tre tillverkarna som listas som gjort modifieringen, det säkraste som kan sägas om det är dock att det är moddat från Capcoms Breakshot.

* "John Youssi har på bakglaset till White Water ritat in en kvinnlig familjemedlem, vem?"
Den här var ju också lite lurig, eftersom Youssi även ritat in sig själv, inte bara som gubben, utan även som tjejen längre bort på flotten, jag trodde nästan det var fel på frågan, men uppenbarligen inte! :)


Andra "extra luriga" frågor många verkar haft fel på när man kollar svarsfrekvensen:
Grand Finale poängen - som diskuterat ovan
DoHo - "Documented etc" är bara en efterkonstruktion
Capcoms minst klara spel av de tre sista - Red Line Fever förstås


Bonus, bild från min analys för att ge en bra gissning på utslagsfrågan:

« Senast ändrad: januari 06, 2008, 23:45:08 av GUD »


HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Jättekul tävling! Själv har jag aldrig förväntat mig någon vinstplats men jag har varit mycket taggad inför varje deltävling i alla fall. Har fått ut några roliga timmar med googlande och en hel del nya onödiga kunskaper kring flipper att berätta för oförstående arbetskamrater och vänner. Ser fram emot rätt svar och kanske en liten förklaring kring de svåraste frågorna.

När jag svarat på frågorna till del 4 upptäckte jag att det fortfarande gick att klicka på länken för att delta i deltävlingen. Svarade därför på frågorna en gång till. Såg sedan att mina svar på en annan deltävling inte kommit med. Lite trist. Kan det vara så att det blir något fel om man tar för lång tid på sig? Typ att man loggas ut. Jag har varit med om det på andra typer av online-formulär.

Synd för de som missat en topplacering men en utebliven vinst är ju faktiskt ingen förlust. Hoppas det blir fler tävlingar i framtiden.

/Hasse


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag har gjort lite undersökningar och tester och kommit fram till att tävlingskoden är skottsäker. Det som har hänt är förmodligen det som HasseC nämner här över. Personen i fråga har blivit utloggad p.g.a inaktivitet.

Jag såg faktiskt inte det här felet framför mig och hade jag gjort det när jag gjorde tävlingsplattformen så hade jag definitivt gjort något åt det.

Folk som råkade ut för detta bör ha hamnat på ett tomt frågeformulär när de tryckte på skicka in istället för att komma till "Tack för dina svar" sidan. Fast det kanske man inte tänkte på.


Ett sätt att se det på som kanske inte gör någon egentligen gladare är ju att det var samma för alla. Ingen visste om det, alla kunde råka ut för det. Så på så sätt var det rättvist. Men det borde inte ha hänt tycker jag ändå.

Som sagt så går det inte att få ogjort men  SFS ska ordna ett tröstpris för de som hade chans på pallplats.
« Senast ändrad: januari 07, 2008, 10:58:49 av Sonar »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Man blev utloggad efter en stund och svaren registrerades inte - märkte jag på första omgången.

Så då printade jag frågorna, sökte svaren, loggade sedan in mig och svarade.

Kan ngn förklara varför det står "10" resp. "11" till vänster om varje namn i Tävlingsresultatlistan, tack!

Tävlingsresultatlistan
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
De siffror som står till vänster om namnen inom [] är antalet svarade frågor för den deltagaren i den deltävlingen.

Tillägg:
Slamtilt frågan på första deltävlingen är inte med alls.
« Senast ändrad: januari 07, 2008, 12:43:05 av Sonar »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
OK, jag förstår.

Framgick det om vi skulle få läsa dom rätta svaren eller förblir dom en hemlighet :-)

EDIT:
Svarsstatistiken är ju inte rätt sätt att utläsa korrekt svar eftersom många svarat fel, t.ex. om DoHo och Red Line Fever, för att nämna ett part st.
« Senast ändrad: januari 07, 2008, 13:38:10 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jo, som jag skrev en bit upp så kommer de rätta svaren att publiceras inom kort. Jag måste bara fixa ett script som tar ut dem ur databasen. I eftermiddag eller morgon förmiddag hoppas jag få upp det.


Frågoförfattare var
Sonar
Grandelius
Torbjörn M

Jag kan ju kombinera med rätt svar statestiken vem som skrev vilken fråga för ännu mer onödig statestik :-)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil

matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Hmm... intressant med de rätta svaren. jag satt länge och funderade på vad jag hade svarat fel på i deltävling 3, och nu fick jag se att det var Steve Richies handikapp, som skulle vara att ett finger var avkapat. Jag hade ju svarat tinnitus eftersom han är nästan döv, men det räknades tydligen inte :-)

Jaja, det spelar ingen större roll, mer än att om dövhet räknas som handikapp så hade jag kommit på delad förstaplats tillsammans med GUD :-) Han hade iofs vunnit på utslagsfrågan men ändå :-)


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Damn you're good, matsod!
Sen är det nog bara en yttepytteliten fingertoppsbit han blivit av med väl? 'Avkapat' låter så drastiskt. Men man kan ha nedsatt hörsel utan att ha just tinnitus, vi får la skriva till honom o kolla hur det är med suset o bruset.

Sonar, avslöja när Youssi avslöjade att han hade med frugan på WW-bilden, snälla! :)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Öhm .. ska se här. Vad jag vet har Youssi inte avslöjat det officiellt. Utan det har mer eller mindre gått via "word of mounth" bland flipperintresserade. Det är dock långt ifrån någon form av allmän kännedom.

Därför var det en ypperlig fråga i den sista och svåraste triviadeltävlingen .
« Senast ändrad: januari 08, 2008, 09:47:06 av Sonar »


Tags: