Frispel

sedan 2001

byta flipperspolar på ett sternspel?

ola · 39 · 11398

ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Är det någon som har bytt ?

Ska man sätta dit en Komplett flipperenhet och i så fall är det bara att skruva dit det eller får det inte plats


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Det Ola vill göra är att sätta dit WMS spolar/enhet på ett Sternspel.

Jag har aldrig gjort det, ngn som testat?


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Tror att nån i Stockholm har gjort det på ett Lord om jag inte minns helt fel!Var det Dr flipper kanske?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ola pratade med mig om detta INNAN han postade här och det vi diskuterade var inte att byta spolarna, utan mekaniken.

Jag sade till honom att om STERN-spolen håller samma längdmått som en WMS-spole, så kan han ju köpa 2 x komplett flipperplatta + allt som sitter på den, t.ex. Coil Stop, EOS-switch etc.

Att enbart sätta dit en WMS-spole, ser jag verkligen ingen nytta med.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


blueball

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
  • Stad: Örebro
Abatic utanför örebro byter ut mekaniken på alla deras Stern spel så fort de får dem... killarna där är trevliga så det är nog bara att ringa o surra lite, nummer finns på abatic.se


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Igår när jag var i vår flipperlokal, så tog jag och öppnade LotR (som är köpt av Abatic).

På detta LotR har Abatic tagit bort all STERN-flippermekanik och satt dit komplett WMS-mekanik.

Beträffande spolarna, så är det fortfarande STERN-spolar. Jag mätte fysiska måtten på en STERN-spole och en WMS-spole och det är samma längdmått på dom. (STERN-spolarna är dock enkellindade. WMS-spolarna är dubbellindade). Eftersom måtten är samma, så passar STERN-spolen i WMS-mekaniken.

WMS-flipperplatta är lite större än STERN:s. Den får dock plats ändå, men jag såg att högra flipperplattans nedre skruvinfästning, hamnar vid ett lamphål, så man får sätta en skruv bredvid originalhålet - inget stort problem.

Bredvid LotR står ett TSPP. Spelar man först några spel på LotR (med WMS-mekaniken) och sedan flyttar över till TSPP, så märker man mkt stor skillnad på hur spelkänslan på flipprarna är - till nackdel för TSPP, d.v.s. STERNS flippermekanik känns inte alls så skön och exakt som WMS. Dessutom är WMS-mekaniken påtagligt tystare.

Jag vet ej om STERN ändrat på flippermekaniken på nyare STERN-spel, så att den blivit bättre?

Vad gäller att modifiera ovan nämnda speltitlar, så tycker jag att modifieringen är att rekommendera!

Det finns kompletta WMS-flipperenheter (utan spole) att köpa.

T.ex. här:
Left Flipper Assy
Right Flipper Assy
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hmm. Jag har spelat det där exet en del och jag måste säga att flipperfunktionen lämnar väldigt mycket att önska. Om det inte hänt något sen sist så skulle jag vilja säga att högerflippern är grymt klen (inte en chans att göra backhand upp i svärdsrampen som man normalt kan på LOTR, kan inte skjuta in i ringen heller) och vänsterflippern var ganska sticky om jag minns rätt. Dessutom var flipprarna enormt ojämna och oförutsägbara i sitt beteende. Baserat på min erfarenhet av detta ex och jämfört med alla andra LOTR jag spelat så skulle jag kraftigt avråda från liknande mod. Men jag kan ju haft otur eller så. (Dessutom så behöver #13 orbit diverter pin:en fixas så den inte hänger sig, jag lagade den senast men den krånglar igen efter ett tag!)
« Senast ändrad: november 26, 2007, 14:11:03 av GUD »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Intressant med synpunkter på detta ämne.
Citera
Dessutom var flipprarna enormt ojämna och oförutsägbara i sitt beteende.
Tänkte inte jag på, men eftersom du har ett LotR hemma som du köpt nytt och vårdat perfekt och som du spelat ganska mkt under 2,5 års tid, så har jag förståelse för att du inte tycker om modifieringen.

Har nog också att göra med vad man är van vid: WMS-flipperkänsla eller STERN.

Personligen tycker jag att TSPP är otroligt "klick-klack" och helt utan känsla vad gäller flipprarna. Detta gäller även exemplar som jag spelat på Liseberg. Men jag kan ju haft otur eller så :-)

Flera synpunkter hade varit kul att läsa!
« Senast ändrad: november 26, 2007, 14:34:36 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag håller med om 'klick-klacket' på TSPP i allmänhet, och jag tycker det är helkass känsla.
Kan inte tänka mig att det är så många här på SFS som är vana vid 'STERN-känsla', WMS är väl det som de flesta har som måttstock och så är det även för mig, så jag tycker absolut inte att STERN i allmänhet skulle vara att föredra, men vad jag säger är att det specifika LOTR du skriver om har haft bedrövlig flipperfunktion vid de tillfällen jag spelat på det.
Mitt LOTR hemma har jag tyvärr endast spelat ett antal gånger som kan räknas på två händers fingrar under det senaste året, så är det med småbarnslivet. Men det har blivit mer spelat ute på lokal som kompensation.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det skall bli intressant att spela Olas TSPP med WMS-flipperplatta.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
COCS

Det blir dyrt ska trycka upp krediten ordentligt:-D:-D


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Nu är det färdigt-klunkat med klena kassa sternflippar som "böjer sig" när bollen kommer längst ut. Satte dit kompletta flipperenheter från slamtilt. Bytte de tre stora flipprarna inte de små där uppe. Var kanonenkelt. Bytte allt utan spole och bladet. Nu orkar den göra riktiga bra skott + inget jävla klunkande. Grannen undrade om vi stod och knacka plåt hela dan. Detta rekomenderar vi att ni gör på era sternspel så kanske dom blir spelbara. :-)


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hehe, den skeptiske är välkommen att prova ett omoddat LOTR med flipprar som garanterat inte ger sig hur de än träffas av kulorna och efter många timmars intensivt spelande... :-)
Men jag håller med om generella feeling-problem med flipprarna hos TSPP (iaf de jag spelat), som sagt.

Som en parantes kan jag säga att jag faktiskt hade problem med flipprarna på mitt LOTR ett tag. Men, det var beroende på att jag testade ett par (skitsnygga!) tredjepartstillverkade lättmetallflipperknappar som jag fått för att testa av en händig och vänlig själ här på forumet. De visade sig ha någon miniminiminimal skillnad i hur de behandlade bladswitcharna, vilket gjorde att flipprarna kunde vika sig ibland vid vissa träffar precis som du beskriver och också ge klenare utslag. Jag höll på att bli tokig tills jag kom på att byta tillbaks till originalknapparna och allt funkade perfa igen. Ibland kan det vara lättare än man anar. :-D


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
Jag har spelat det där exet en del och jag måste säga att flipperfunktionen lämnar väldigt mycket att önska. Om det inte hänt något sen sist så


I fredags var jag och spelade på detta LOTR igen, och någonting måste hänt sedan förra gången jag spelade iaf, för nu var flipprarna alldeles suveräna! :-)


dontworry

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Tjenare
Hittade denna tråd i mitt sökande nu när jag börjar få svårt med ringskottet mitt LOTR.
1: Ola funkar all fortfarande lika bra ?
2: Är det plattan som cocs länkar som är anväda i spelet ?
3: Har någon annan trevlig själ hittat en bättre eller lika bra lösning.

Jag har bytt ut alla rörliga delar på flipperenheten utan framgång, dessutom blir kraften sämre ju länger jag spelar :(

Ha det bäst.
Patrik