Frispel

sedan 2001

byta flipperspolar på ett sternspel?

ola · 39 · 11412

P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Jag kanske ska byta till mig ett Simpsons. I cocs inlägg högre upp länkar han/du till flipperenheter utan spole. Om jag även beställer spolar, har jag allt för att konvertera spelet då? Hur gör man med den övre flippern, är det en vanlig högerflipper jag ska beställa?
På spelet jag har på gång, känns flipprarna som lite slöa, orkeslösa, men det är inga problem att sätta ramperna (inga direkt svåra ramper, men ändå). Är detta vanligt, eller är det frågan om slöa sternflipprar som tar ner känslan ännu mer?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du skall inte byta STERN-spolarna, utan bara det andra.

När du fått hem spelet, så får du titta på den övre flipperplattan och se hur den ser ut.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Som Cocs säjer så ska du INTE byta ut spolarna, eftersom Data East/Sega/Stern har ett eget system med enkellindade flipperspolar.
Spolens styrka styrs i spelets mjukvara, istället för teknken med dubbellindade flipperspolar som alla andra använder. Mekaniken kan man dock byta ut.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
OK. När en flipper blir slö, är det då småglapp i mekaniken som gör det, istället för en trött spole?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Slitet coilstopp och sliten plunger, är det vanliga felet med fungerande men trötta flipprar.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
För att en spole ska bli dålig (förutom ren utmattningsrelaterad slöhet av hårt spelande) måste den blivit utsatt för extrem värme genom felaktig EOS (spolen går inte över till Hold-spänning) eller trasig transistor (spolen är konstant aktiverad). Går detta för långt så smälter hela spolen och du får noll impedans = död spole, men en "brännskada" kan också sänka impedansen och därför göra spolen svagare.



P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Man tackar för de utförliga svaren :-)

Alltid lika imponerad över kunskaperna på forumet.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Man kan ibland märka när en spole blivit överhettad då det är svårt att få i eller ur coilsleeven. En sådan skall bytas.

När jag tänker efter så har jag varit med om flertalet Sternspolar som varit så pass värmeskadade att de gått av på mitten när man tagit lös dem.


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Bump
Hur  tycker ni dom nya flipperenheterna är nu mot dom gamla?
Ola och Susanne