Frispel

sedan 2001

varför går transistorn sönder?

Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När gubben står och drar åt vänster, har du då provat att gå in i testmenyn och kollat så att optosarna registrerar rätt?


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Gubben går förbi det sista hacket, kör man testet så kan man inte flytta gubben.
Vad e det då som felar???


Lars

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Jo det får vi la hoppas. Annars åker det ut från andra våningen, vilka skador blir det då tro??? Är nog mer än gubben som hänger sig då. Hehehe!


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

Lars

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu har jag tittat på OLAs CP. Och ja, den opto som känner av ändläget när gubben går åt vänster var dålig. Men problemet är större än så. Då det blev problem att byta opto (se annan tråd om gaffelopto) lade vi undan OLAs optokort och satte i det som vi mycket förnämligt fått låna från COCS CP. På detta var optona 100% ok så då kunde felsökningen fortsätta. Gubben fortsatte ändå att gå förbi ändläget till vänster. Vi provade då att montera ett mekaniskt stopp som hindrade att gubben gick längre åt vänster än att den triggar den opto som skall stoppa den i detta läge. Men det hjälpte inte heller, under spel låste sig gubben åt vänster igen. Med gubben stående i detta läga går jag in i testmenyn och tittar och jodå, opton indikerar att gubben är framme men lik förbaskat fortsätter motorn att driva åt vänster.

Nu har jag inga jättebra idéer kvar utan börjar tänka i banor buggar och mjukvarufel. Men en så allvarlig bugg borde ju vara välkänd? Spelet har version 1.6 installerad och det skall ju vara den senaste släppta. Om bugg finns borde ju fler ägare av CP ha problem?

Tilläggas skall också att spelet har fler problem. Lite när som helst drar spelet igång boxbollen varpå flipprarna dör och kulan rinner. Det har även resetproblem, osäker på om det är 5V-relaterat. Möjligen har dessa problem ett samband men jag är osäker.

Det är dock uppenbart att tidigare ägare haft problem med att gubben går för långt åt vänster. Den trissa som bränner då gubben fått stå och mala en stund var bytt innan OLA köpte spelet samt att jag kunde konstatera att någon varit och pillat på den opto som var dålig då plasthuset satt åt fel håll medan sändare och mottagare satt rätt.

Hjälp mig gärna att spåna om hur man kommer till rätta med detta spel.


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Nästa steg torde väl vara att testa med ett väl fungerande cpu-kort. Om det är mjukvarurelaterat borde det funka med ett annat cpu-kort. Om det är låg/fladdrig 5V borde felet kvarstå och tyda på powerdrive-kortet. Eller?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Min gubbe fungerar (vad jag vet).

Jag har inte uppdaterat programvaran på mitt spel. Kan det vara så att den nyare programvaran medfört dessa problem?

Jag skall kolla vilken version jag har samt också vilken version det är på spelet i vår lokal, så kanske man kan dra någon slutsats och gå vidare.

Sedan kan man väl söka på diskussionsgruppen "RGP", men jag har inte riktigt fattat hur man gör, kanske värt ett försök (av någon som kan).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tycker kniven har ett bra förslag - att byta med ett annat CPU-kort och se vad som händer. Ola har ju flera andra WPC-95 spel, så det är ju lätt att testa.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Programversionen som sitter på mitt spel som fungerar OK heter: 1.5

Olas version (som inte fungerar) heter: 1.6

Därmed inte sagt att det är programmets fel, men värt att testa att byta programvara.
« Senast ändrad: november 28, 2007, 10:53:02 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Att en så otroligt tydlig bugg att gubben fastnar och bränner transistorer skulle slippa igenom tycker jag verkar osannolikt...
Det är ju ganska lätt att byta rom och testa dock.
Nu vet jag inte alls hur CP ser ut med korten men om jag antar att gubben drivs direkt från powerdrivekortet via tip102/7 skulle det inte kunna vara en av de små transistorerna som driver tip102/7 som är på bommen. Att den inte 'släpper' när signalen upphör? Eller någon annan av de diskreta komponenterna i den kedjan?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Gubben har ett eget motordrivar-kort som sitter under gubben. Det är den stora transistorn på detta kort som bränner.

Jag förmodar detta motordrivar-kort får sin signal från CPU-kortet - eller tänker jag fel (har ej kollat).
« Senast ändrad: november 28, 2007, 12:32:06 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Motorkortet får signal och spänning från powerdrivekortet, kontakterna J141 (spänning) och J109.
Transistorerna på powerdrivekortet är Q14 - motor on/off, Q15 - toggle direction, Q16 - rope motor (vad det nu är?)

Det skulle ju kanske kunna vara något på motorkortet?


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Q16 - rope motor (vad det nu är?)

DET är hopprepet längst upp till vänster.

Jag har lämnat det kortet + cpu kortet för felsökning. Då borde dom ju se om dom krånglar.


Lars

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för svar! Det är värdefullt med input från andra hjärnor.

Jag skall börja med att förtydliga en sak som nog inte framgick i mitt förra inlägg:

Gubben fastnar inte varje gång. Han kan gå fram och tillbaka mellan höger och vänster som han skall göra ganska många gånger (det är olika) innan han fastnar till vänster. Jag kan inte se att det följer något särskilt mönster.

Detta får mig att tro att felet är något annat än en trasig transistor. Dessa brukar ju vara antingen hela eller helt kass. Fast kanske en diod?

Att prova med andra CPU och Powerkort är en bra idé. Jag avstod från detta när jag var hos Ola då klockan blev mycket. Men det skall jag prova om felet kvarstår. Nu har Adon dessa kort för felsökning.

Att byta programmvara tror jag egentligen inte på. Som kniven säger så är det ju osannolikt att en sådan bugg skulle finnas. Men kan en enskild rom bli dålig? Eller kan fel uppstå vid bränning? Hur som helst skulle Ola skaffa en ny rom också så får vi se.

Kom gärna med fler tankar.