Frispel

sedan 2001

T2 som tävlingspel?

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Dr Who är bara ett stort djävla äckelspel, enl mig.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Musiken i Doctor Who, måste väl vara bland det bästa som gjorts inom flippervärlden.

Hrrrm...
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
DAH: om det är "ett stort djävla äckelspel" så borde du ju älska det då det epitetet enligt empiriska undersökningar kan appliceras på inte mindre än 73,8% av spelen i din samling :-D
« Senast ändrad: november 02, 2007, 13:57:24 av Svante »


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Jag kan inte annat än hålla med Svante.
Dock verkar det ämnet vara lite offtopic

Jag hade någon slags förhoppning om att tråden skulle handla om T2 som tävlingspel
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Jag känner mig tvingad att ta Dr Who i försvar här.

1)Mer rättvist tävlingsspel än Dr Who finns inte.

2)Bättre musik i ett flipper? Skulle vara BK2K i så fall.

3) Jämför man Dr Who och Fireball, så rinner kulan ungefär lika ofta om man missar ett skott, skillnaden är att Dr Who har flipprar som det går att sikta med.
Född med tur.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
För att då återgå till T2s vara eller icke vara som tävlingsspel (där jag absolut inte tycker det är värre än andra mindre bra spel) så apropå locken/lockplattans farlighet: Visst finns det en meny-option för att sätta på en kort ballsaver där eller har jag drömt det?


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Citera
För att då återgå till T2s vara eller icke vara som tävlingsspel (där jag absolut inte tycker det är värre än andra mindre bra spel) så apropå locken/lockplattans farlighet: Visst finns det en meny-option för att sätta på en kort ballsaver där eller har jag drömt det?


Om så är fallet, aktivera den för tusan!
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Visst finns det en sån option. Det hade i alla fall lidköpingsgänget på sitt T2.

Vad som ju är lite sådär med en sån lösning är t ex:
Låt säga att man under multiball har en eller möjligen två bollar i outlanes eller på väg ner i bolltråget efter att den normala ballsavern har timeat ut. Med den sista bollen skjuter man snabbt som ögat ner drop-targeten i skallen, aktiverar autofire eller vad det nu heter, och vips så man en multiball restart.

Jättekul när man lyckas med det men inte helt rättvist tycker jag...

Under singelboll däremot: Jatack!
I´ll be back!


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Som Peron säger så finns det en ball save en kort stund,Men kanske inte helt rättvist om det skulle bli som Peron förklarar här,Allt som allt så måste det ju röra sig om en sekund max!Ska kolla upp detta nästa gång jag spelar T2


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
T2 är ett alldeles utmärkt tävlingsspel, både i kval och slutspel. Visst har Roffe rätt i sak på de flesta punkter, men med så hård bedömningsnivå så blir det inga spel kvar att spela tävling på.

Skillshot ger dels ganska snälla returer för det mesta, och dessutom har man en ballsave. Knappast skäl nog. Liknande features finns på massor med spel (SS någon?).

Jag har nog aldrig spelat på ett T2 som skickar kulan SDTM efter en brickträff i huvudet. Och om så skulle vara - byt vilken flipper du skjuter ned brickan med.

I 99,9% av fallen spottar koppen ned kulan i pistolen. Och om inte - that's pinball.

Hoppandet: Ställ spelet längst till höger, eller med gott om utrymme till höger. På SO ställde vi spelet med gott om utrymme till höger, så om spelarna slog in i varandra hade spelet antingen blivit flyttat eller så var det en riktig hoppjerka till spelare.

Superjacken är ju en underbart skön feature. Har du inte koordinationsförmågan är du inte värd de 50 miljonerna.

Buggigheten: Welcome to pinball.

PS: Ovanstående skrivet trots att jag åkte på däng på nämnda spel i SM-finalen senast.
« Senast ändrad: november 05, 2007, 16:27:45 av Pal »


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Vänta lite här. När sköt du ett skillshot på SS senast? Jag har inte gjort det på evigheter just pga av risken med det. På SS och de flesta andra spel med liknande utskjut har du en manuell plunger så att du kan på verka det hela själv (NGG, RBION, TSPP). De flesta spel med autoplunger skickar oftast iväg kulan så att du antingen får den i höger inlane (I500, TS) eller ned via looparna (AFM, IJ) alternativt ned via någon kopp eller dylikt (AFM igen). T2 saknar den möjligheten fullständigt och jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att spelet ÄR felkonstruerat som tävlingspel
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Moster Bash uppskjut någon?
 
Roffe, när du lirade MB i holland sköt det ju tom med upp bollen av sig självt.

För att inte tala om Frank-ulla-plattan.
Född med tur.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag pratade om själva utskjutet på SS, inte om skillshotet i synnerhet. Det utskjutet ligger på gränsen för att diskvalificera SS som tävlingsspel (till skillnad från skillshotet på T2). Hur kan man bygga ett så pass bra spel som SS, och sen förstöra hela skiten genom att rikta ett utskjut åt helvete? Rikta det några grader längre söderut och skicka ned kulan i spindeln, och vips så har vi ett underbart bra tävlingsspel istället för ett spel som borde bannlysas från tävlingar.

Ett skillshot med ballsave som på T2 kommer inte ens i närheten. På SS handlar det om en herrans massa skott per spel. På T2 handlar det om ett fåtal skott per spel.
« Senast ändrad: november 06, 2007, 06:09:26 av Pal »


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
T2 har en grymt skön spelplan. Jag älskar verkligen T2s ramper. det som är väldigt tråkigt är att man får så pass lite poäng för att skjuta dem.
Det ända som ger poäng på T2 är ju multibollen som är en dålig multiboll.

Det är ju inte bara T2 som har det upplägget att när man kommit till superjackpotten så kan man plocka ut den hur många gånger som hellst.
Tycker att efter man tagit en superjackpot borde vara tvungen att ta en vanlig eller kanske tillåmed två vanliga jackpots innan superjackopotten tänds igen. Och att superjackpotten då kunde öka i värde.

Spelet är lite öfr obalanserat vad det gäller poäng. Men är trots allt ett roligt spel :)


Tags: