Frispel

sedan 2001

TZ Rocket Kicker

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Har ett svåråtgärdat problem på mitt TZ:
när bollen rullar ner från Skill Shot till Rocket kickern så studsar bollen oftast ur den, särskilt snabbare bollar.

Har funderingar på om den lilla vinklade plåten ovanför kickern kan ersättas med en stolpe med cylindriskt gummi?
Det värsta är ju att då är spelet inte längre i originalskick, hemska tanke!;-)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Verkar vara ett vanligt problem. TZ på lasergame gör ofta samma sak...


PelleE

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Det händer på mitt TZ också. Det verkar ha blivit lite bättre sedan jag höjde spelet en smula på vänster sida. Kulan verkar inte sticka direkt från bumper-arean ner i vänstra rännan lika oförskämt ofta nu heller. Det är nog bättre (avsaknad av) lutning på spelet nu.

Ett liknande problem är att snabba kulor ibland studsar ur den lilla uppfångaren/tippvagnen på rännan mot the battlefield, åker tillbaka en bit mot högra rampen och sedan vänder mot tippvagnen igen. Då har vagnen ibland redan hunnit tippa utan kulan. Finns det något känt knep för att fixa detta?


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tror mig ha minskat problemet med Rocket Kicker genom att lossa lite på skruvarna som håller fast plåten som bollen landar på.
Träffen blir inte lika hård utan tas upp av den löst sittande plåtbiten.
Kanske gäller något liknande för tippvagnen?
Annars så görs ju en extra tippning om inga Switchar aktiveras efter första tippningen.


PelleE

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Med den släpphänta rocket kickern har det nästan blivit ett extra kul moment att ruska till spelet så att kulan stannar kvar varje gång. :-)

Men jag ska nog pröva att lossa på plåtbiten jag med. Dock ska man nog inte lossa för mycket. När jag precis hade fått mitt TZ så hade plåtbiten åkt ner så att kulan sköts iväg rätt in i greed-tavlorna i stället för in i hitchhiker-tunneln.

Tippvagnen har jag inte experimenterat med än, men det är värt ett försök. Extratippning är inga problem, men det är trist när kulan tajmar så att den åker förbi vagnen just efter tippningen och hamnar på battlefield:et när det inte är igång.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Att lossa på Rocket Kicker-plåten funkar bara om den fortfarande siktar rätt, vilket min har turen att göra.
Om jag minns rätt (sitter på jobbet nu) så sitter det på mitt TZ en ful eltejpsbit på tippvagnen, just där kulan stoppar. Vet inte om den kan ha någon inverkan men oftast funkar den som den ska.
Prova även att bocka till den del av tippvagnen som ligger mellan rails:en, den del som lyfter kulan. Om kulan tar i den lite lätt rullar den inte tillbaka lika lätt.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Hei!
 
Jeg har 2 st TZ akkurat nå, men jeg har ikke opplevd rocket kicker problemet med den første. På det siste spillet detter ballen lett ut.

Tippvagnen er det ganske lett å fikse. Trikset er å få kraften fra treffet mot tippvagnen rettet ned i railene fremfor rett bakover. Dette oppnår man ved å bøye litt på tippvagnen. Når dette er gjort riktig virker det nærmest som om ballen spretter litt ut, og så spinner tilbake igjen!

Jeg har dessverre ingen bilder, men kan skaffe om en stund.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
forresten var det noen som forstod det jeg skrev, selv om det var på norsk? :-P


PelleE

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
  • Stad: Linköping
Ja, jag tror jag förstod vad du menade. Tackar för tipsen från båda! Jag ska testa dem.


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Jag löste rocket-kicker så här:

Bakom övre högra flippern finns det en plåt som sitter fast med två skruvar i spelplanen. Byt ut den nedre skruven mot en stolpe utan gummi. Det bromsar kulan tillräckligt mycket så att den i pricip aldrig rullar ur rocket-kickern.


Tags: bumper  spinner