Frispel

sedan 2001

Hjälp!

matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Jag tror helt klart på glapp i de fyra knapparna, det är det lite då och då har jag märkt på olika spel.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Var på ett ställe förra veckan och slog på ett spel som inte hade några fungerande batterier. Då fick jag också dessa meddelanden, fick då backa ur detta läge på escape knappen(den vänstra), innan något fungerade(om jag minns rätt), vet inte om du prövat att göra som jag nämnde i ett tidigare inlägg och kortslutit under den vänstra knappen, lägg en liten skruvmejsel mellan blecket med kabeln och blecket där tråden som löper mellan alla knappar. Har varit med om ett flertal  spel som inte denna knapp har fungerat för att det sitter ett litet fjädrande bleck inuti knappen som tröttnar eftersom denna antagligen är den knapp som används mest.

Anders
Play a real game, play pinball


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har mailat dig smajlet.
I´ll be back!


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tror på MCE:s senaste inlägg (och matsod).

Mät upp kablarna mellan knappsatsen och dit dom går på kortet i backboxen. Detta kan du göra med spelet avstängt och med "pipet" inställt på multimetern. Du får fixa en liten extra kabel på sisådär 1,5 meter, så du når att komma åt att mäta med instrumentet.

Kan vara avbrott eller att en av dessa kablar "hoppat" ur slitsen i kontakten på kortet. Kolla kontakterna noga INNAN du börjar jobba med annat.

Om inte knappsatsen funkar, kommer du ju inte ur modet.
« Senast ändrad: oktober 29, 2007, 18:18:40 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Går inte kablarna först till kortet till vänster innanför myntluckan? Coin door interface board? Kolla kontakterna på det kortet, speciellt den kabeln som är orange-grön. Den är escape-knappen. Samma färg i bakboxen på cpu-kortet på kontakt J205, pin 6.
Du kan prova att ta en liten kabel och kortsluta mellan den och jordflätan. Funkar det där så är nästa steg att kortsluta motsvarande på coin-door-kortet.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I närheten där du bor, borde det väl finnas ngn automatutställare som du kanske kan be komma förbi mot en rimlig ersättning. Kolla "Gula Sidorna" under rubriken: "spelautomater", "flipperspel", "arkadspel", "pokerspel", "förströelsespel".

Eller kanske ngn TV-reparatör, etc...
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jävlar var jag lider med dig....

HALLÅ det bara måste finnas någon som kan hjälpa dig....

Är det verkligen ingen på sfs som kan ställa upp för denna medlem i nöd??!!

om någon ställer upp för smajlet så har de/dem en öl innestående hos mig på SM..

å det man lovar, de håller man....eller så bevisar man att mán har tamejtusan gått genom eld när man har försökt!!!
« Senast ändrad: oktober 29, 2007, 20:33:26 av cw »


smajlet

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Hofors
Tack för all hjälp..
phuuu, tänk om man vore duktig på el oxå ( fan.. man skulle ha gått elprogrammet iallafall ;) Jag har fått kontakt med Peron i Falun, hoppas på hjälp därifrån. Jag håller er uppdaterade!
tack igen...
:-)


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Befinner mig just nu hos Christian och har hittat och bytt säkring F114 som var trasig. Nu startar spelet upp från början och visar ROM-version men direkt därefter står det på displayen "CHECK FUSE F114 och F115". Säkringarna är hela (har mätt dem med multimeter).

Någon som har ngt förslag?? Ett tips vi har fått är en/flera likriktarbryggor kan vara trasiga.. Synpunkter om detta?!?!

(Det går inte att backa ur detta "check-fuse"-läge med escape-knappenpå myntluckan)
I´ll be back!


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Sådär brukar det alltid stå förut på det HS2 som står uppe i lokalen i Lidköping..

Har alltid trott att det var kasst, tills DKG (Daniel) utan problem startade spelet, vete fasen hur han gjorde men det var tydligen lättlöst.

Har du inte hans mobilnummer så skriv en rad till min mail så fixar jag över nummret till dig om du vill..

Tack för senast uppe i lokalen förresten, det vart kul att fightas lite med folket där :-)

// Christer "IPS" Andreasson
« Senast ändrad: oktober 31, 2007, 21:30:36 av Luma »
// Christer


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har mailat dig Luma..
I´ll be back!


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Kanske nån lösning finns här?

RGP

Just nu får jag känslan av att nån av bryggorna kan ha pajat litegrann.
« Senast ändrad: november 01, 2007, 00:41:09 av matsod »


mowitz

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Malung
Hmm hade säkringarna rykt hade det ju varit en sak, men när de är hela är det ju lite tokigt att du skall få detta meddelande.

Det enklaste som dyker upp i min lilla skalle är ju att kolla säkringshållaren. För är den trasig så registreras det ju som en trasig säkring, men det är ju så enkelt att jag antar att det redan är gjort ;)

Trasiga likriktare skall väl bränna säkringar? Kortis i någon flasher, men det skall väl också bränna säkringar. Eller kortis i någon kabel eller switch.


mowitz

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Malung
Hmm mätt alla spänningar på kortet? Det kan ju vara avbrott någonstans på kortet också?

Finns väl lite testpunkter att kolla på, samt att man kollar vid säkringarna.


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Tack allihop för all hjälp och alla förslag/tips. Jag är dessvärre novis på det här med elektronik så vi kunde inte lösa problemet idag...

Engagemanget och kunskapen här på forumet är i alla fall ovärderlig!
I´ll be back!