Frispel

sedan 2001

Hjälp!

Lars

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Då är det nog bara att bita i det sura äpplet och köra till tippen! ;-)

Har du tittat efter en extra nyckelbrytare eller liknande som jag nämnde tidigare? Följ kablarna från knapparna i myntluckan så hittar du den i så fall någonstans på vägen till backboxen. Titta samtidigt efter lösa anslutningar.

Använde ni knapparna i luckan någon gång när du hämtade spelet?
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 18:57:01 av Lars »


smajlet

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Hofors
ahhh...!! skräms inte sådär! Snubben jag köpte det av klickade bara fram frispelen på vänstra knappen, det var allt...


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Du skulle möjligtvis testa att kortsluta knapparna med en liten skruvmejsel. Det är ju vad knapparna gör i princip. Bar för att kolla så det inte bara är knapparna som är dåliga. Har hänt mig på ett par spel, men då är det bara Service credit knappen som har varit dålig. Men det är åtmindstånde ett sett att börja testa ifrån.
Play a real game, play pinball


Mjoltar

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
  • Stad: Malung
kolla alla säkringar om du inte har gjort det.
Kolla alla kontakter så dom sitter i,ta ur och sätta i dom igjen


smajlet

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Hofors
Ähhhh!! Nu är måttet rågat! Ni som har närmast Gävle, kom hit och kika på spelet, ni som kan detta bättre än jag, jag betalar naturligtvis bensin,ni får betalt för jobbet och kanske kaffe och fika oxå ;-). Skicka ett mail till mig så kan vi stråla samman! Gärna denna vecka, jag vill spela mitt nyputsade DH Nu! Passa på att tjäna en hacka och hjälp en hjälplös flipper entusiast! Jag såg att några av er bor i Malung, det är ju inte så långt...


smajlet

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Hofors
Funkar fortfarande inte...
Ingen som känner sig manad att åka en sväng..?
:-(


smajlet

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Hofors
Fortfarande ett helt dött ( visserligen nyputsat och vackert ) Dirty Harry hemma hos mig...
Ingen som vill hjälpa...??:-(


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Stackars dig...
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


smajlet

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Hofors

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nej, jag är aldrig ironisk (tror jag).

Jag tycker synd om dig som har ett nyinköpt spel som du inte ens fått testa.

Jag vet inte om jag kunnat hjälpa dig, men det är för långt bort för att försöka.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Hmm... jag tycker också jättesynd om dig.

Tråkigt jobb men kanske det kan hjälpa. Kolla alla kontakter i backboxen så att ingen har ramlat ur under transporten, dra ut kontakterna och stoppa i dem igen.

Passa på att ta ut säkringarna och kolla så att alla verkligen är hela.

Följ sladdarna som går från de fyra knapparna i myntlyckan hela vägen till vart de nu går och se så det inte är nåt brott på dem någonstans.

Fasen, varför bor du inte här så jag kunde komma och hjälpa dig :-(


smajlet

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
  • Stad: Hofors
hmmm..
jag är verkligen tacksam för all hjälp och intresse för detta. Det känns så hopplöst bara, det dryga är ju att flipperspelet funkade när jag testade det.. suck. Om det är någon därute som inte har tummen mitt i handen ( som vissa andra ) och har närheten till Gävleborgs län. Skicka snarast ett mail, så står kaffet och kaka på bordet när ni kommer.. Jag ersätter alla utlägg.


MCE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag hade lite utav samma problem i helgen. Hade då burit hem ett nytt spel och var spelsugen. Men knapparna i "luckan" funkade inte.

Först och främst kollade jag om knapparna var riktiga vilket dem var. Kontrollerade sedan att den svarta kabeln (jord) verkligen gick till jord och det gjorde den inte. Tydligen så hade den lossnat någon mm i kontakten som ansluter till cpu-kortet. Så jag såg till så att det blev "kontakt" där. Slår sedan på spelet och 3 av 4 knappar fungerar.

Det visar sig att den felande knappen har en glapp kabel. Det var glapp i kontakten som ansluter till kretskortet närmast myntluckan. Så jag fixar även så att det blir kontakt där och sedan fungerar allt som det ska.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Men det måste ju garanterat vara något enkelt. Har du ingen känsla för att det i flytten hände något. Att spelet fick sig en törn på något sätt så att nån kabel hoppat ur eller delvis. Anmärkningsvärt är det ju att inte coin-door knapparna funkar. Det har ju inget att göra med meddelandena på skärmen.

Hade du verkligen kopplat ut och i alla kablar?
Oxid på kontaktblecken kan nog göra att det inte blir kontakt alla gånger. Att koppla ur en kontakt och koppla in den kan lösa det, i alla fall på kort sikt.

Kolla manualen efter den kontakt som ska leda till coindoor-switcharna så att det verkligen inte är något fel där.

Här får väl ni andra fylla i men är det inte så att om spelet slänger ur sig det där om bookkeeping cleared så måste man trycka på test/enter-knappen för att komma vidare. Vilket betyder att om du får coin-switcharna att funka kommer spelet nog att fungera.

Testade du att spela spelet innan du rengjorde det? Annars kan du kanske kommit åt något eller kortslutit något i samband med det?


mowitz

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Malung
Hmm cyklar jag i det blå nu eller har jag en poäng i det jag tänker skriva kanske ;)

Har du schema till spelet? Hmm ja jag kanske kunde ha tankat hem ett jag också om jag inte för tillfället suttit på jobbet och webmarshal gör allt för att förhindra nerladdning av stora filer, men snart på väg hem.

Kolla var kontakten från testknappen går in på kretskortet och jorda där. Då ´hoppar man ju över alla fel på vägen som trasiga kablar eller trasiga knappar.

Så skulle nog jag ha börjat att testa. Men det kan ju vara helgalet så om någon anser att jag är galen (vilket jag faktiskt kanske är) så måste ni skrika halt, så kan man väl för f-n inte göra eller liknande.

Men som sagt så hade jag gjort först för att se vad som händer, borde funka annars är det väl någon 74XX (eller vad det kan vara) som är trasig, men det tror jag ju inte riktigt på.