Frispel

sedan 2001

Uttagning av landslag.

MCR · 179 · 25694

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Som jag ser det finns det 4 alternativ och så här tycker jag om dom:

1) 4 högst whopperrankade:
Fördelar:
*Vi får fyra spelare som är garanterat duktiga och vana att tävla både nationellt och internationellt
*Med tanke på att de troligen har spelat rätt många tävlingar både nationellt/internationellt för att nå den ranking de har så är oddsen att de kan göra sig tid att spela för landslaget större

Nackdelar:
*Det kan finnas bättre spelare som av ekonomiska/personliga skäl inte spelar så många tävlingar
*Spelare utan internationell tävlingserfarenhet med allt vad det innebär med olika format


2) 4 bästa på SM
Fördelar:
*"Kul" att flera får chansen att representera Sverige genom 1 tävling
*Spelare som spelar få tävlingar får chansen

Nackdelar:
*Troligen inte bästa laget, t.ex. JOE må vinna VM & EM men kan få möta en bra spelare i semin och ryka.
*Som Amerikanska friidrottsupplägget: du kan vara odiskutabelt bäst i världen, men du chokar/är sjuk/är skadat/what ever. Ska EN sketen tävling avgöra om du inte kan deltaga just då?

3) Förbundskapten
Fördelar:
*Hittar faktiskt ingen fördel alls med den formen, skulle bli lika mycket tjafs om vem/hur/varför som hela laget imo...

Nackdelar:
*Se föregående punkt och lägg därtill de lokala diskussionerna som skulle uppstå.

4) En lokal svensk whopperlista som baserar sig på svenska tävlingar som alla kan åka på oavsett ekonomi, typ SM/SO/BPP/Lidköping, dvs alla WPPR-svenska tävlingar
Fördelar:
*En "wppr-ranking lite", skulle troligtvis bli ett bra lag
*Man måste inte vara en globetrotter för att "köpa" sig en plats i laget
*Inte bara en tävling avgör (lex svenska mästerskapet)

Nackdelar:
*Bara svenska tävlingar, en vm & em titel väger trots allt högre än att vinna balac & Lidköping (no harm intended)
*Hur värdera de svenska tävlingarna mot varandra?

Eh...är rätt trött i huvudet just nu efter dagens tävling, men så här tycker jag typ snart midnatt efter 12 timmars flipprande ungefär.

/Svante
ps och oavsett system så har jag tyvärr ingenting i ett landslag att göra, så jag talar (tyvärr) inte i egen sak...


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Både Svante och Jorian är lite ute och cyklar på en punkt. Om det är fyra stycken som åker till en tävling där det finns en landslagsturnering för fyramannalag, så spelar det ingen roll vilket tillvägagångssätt vi väljer, det blir ändå just de fyra som ingår i laget. Så Joe: Alla är ju berörda, och Svante: Du kan definitivt ha i ett landslag att göra.

Svante: För att inte ha några fördelar alls är förbundskaptensalternativet ganska vanligt här i världen...

Så lägg upp en omröstning om tillvägagångssätten. Alternativ i bokstavsordning:

Förbundskapten
SM
Svenska tävlingar
Uttagningstävling
WPPR

Har jag missat nåt?

Sen kan vi fortsätta diskussionen när vi vet vad folk tycker (och inte bara vad vi som skriker mest tycker).


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Svante: Vi får inte glömma att det förekommer lite annorlunda spelsätt i lagtävlingar. Om lagtävlingen enbart består av singelmatcher är det inga problem med att ta de högst rankade. Dock är det inte helt ovanligt (vad jag vill minnas) att man har med dubbelmatcher, en kula var osv vilket i sin tur ställer lite andra krav på de som skall spela. Framför gäller detta dubbel.

Exempel: Vi ponerar att jag är kapten och jag har tagit ut JOE, KGB och FEZ eftersom dom är 1:a-2:a-3:a på rankingen och är duktiga spelare. 4:a ligger MCR, 5:a ligger IFK. Om dubbel är en komponent i tävlingen skulle jag med lätthet välja IFK framför MCR pga att JOE/IFK är vana (och jäkligt bra) att spela ihop. Jag tror att "Lag Sverige" har större chanser att prestera bra med en sådan laguttagning än det stelbenta rankingalternativet
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Se till att blir en omröstning bara. Och att det inte bler en omröstning som går att manipulera.

Och jag tycker att det är bättre att som Roffe föreslår i första steget rösta om kapten/ranking.

Och det är sant att om bara fyra personer åker så är det klart att dom spelar.
Född med tur.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag tycker att WPPR är den egentliga enda värdemätaren på en overall-ranking per person.
Alla andra alternativ känns som mer slumpaktiga.
SM och uttagsmatch känns väldigt konstigt att ett landslag skall avgöras på en tävling (detta trots min fina serie med topp-3 4 år av 5. Förbundskapten kommer alltid att skapa gnäll och gny då det alltid kommer att premieras lokala förmågor, vilket är naturligt då det är dessa man har mest koll på.

Att man som argument vill ha omsättning på folk i landslaget verkar som ett fantastiskt korkat argument, då själva tanken ändå måste vara att ställa upp med det lag som har bäst chans. Svårt att se samma sak hända i andra "lagidrotter".


bla

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 535
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag håller förstås också med Jörgen och Christian.

Dels om att WPPR är det bästa och antagligen  mest rättvisa instrument vi har just nu för att ranka spelare. Alla har chansen att påverka sin placering. Även om man inte reser utomlands och tävlar mot de allra bästa så kan man samla poäng på hemmaplan.
Vi har åtminstone SM, SO, BPP, BPO och LPO, de flesta av dem har dessuotm whoppergrundande sidotävlingar.
Vinner du dem får du ihop mer än 150 poäng, vilket skulle räcka till topp-15 på världsranken.

Och självklart ska man väl försöka sätta ihop bästa laget??
Att peta in sämre spelare i laget för att det är "kul" känns helt oseriöst.
Missar jag en plats i laget vill jag veta att det är för att de som faktiskt har fått plats har presterat bättre än jag och är högre rankade, inte för att de kom bra i en enda tävling. Det är ok att stå utanför om man vet att vi har det på pappret bästa laget.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Allright, nu har jag ruttnat på den här diskussionen.

Här ligger en omröstning där ni dels kan rösta mellan rankingbaserat och kaptensbaserat, och dels har underalternativen:

Ranking:
 WPPR
 Svenska tävlingar
 SM
 Uttagningstävling

Kapten:
 Förbundskapten
 Förbundsstyrelse

Fuskstävjandet inskränker sig till att ni får skriva in namn, tag och mailadress, men det borde räcka för att stoppa röstfusk.

in och rösta så att vi får det här klart nån gång.

Användarnamn: sfs
Lösenord: l4ndsl4g3t
« Senast ändrad: september 23, 2008, 13:40:15 av Pal »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Vad hände med detta. För mig att vi skulle köra WPPR rankingen. Frågan är om det är för den som är aktuell under själva anmälan eller 1 månad innan?. Kan vara bra då man t ex till EM 2010 skall anmäla sitt delatagande lagtävlingen redan nu den 28 Maj.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag håller med Jörgen om att WPPR-rankingen är den bästa modellen.
Jag kommer inte ihåg om jag har röstat, så jag avstår (eftersom jag troligen har röstat).
« Senast ändrad: maj 08, 2010, 15:40:01 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


XII

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
  • Stad: Sparsör
Mycket nöjessam läsning!

Inför en flipperallsvenska med 4-manna lag (samma spelform som internationella tävlingar) som gör upp om lag-SM titeln. Hur många lag får ni i Stockholm? Alingsås? Göteborg? Borås? Malmö? Boxholm? Lidköping? Korsberga? etc? Noterbart man behöver inte representera sin stad.
F-n det kan allt bli en flipperallsvenska med sammandragstävlingar där många matcher spelas samma helg.

Vinnaren representerar Sverige i kommande tävlingar som Svenska mästare. De som blir två:a är Sveriges B-lag (deltager i tävlingar där två nationslag får deltaga). Vi "skada" i A-laget tillsätts en reserv ifrån B-laget.
Förbundskapten vara eller icke vara kan alltid diskuteras (och ska alltid diskuteras) men en chef för landslaget eller National Team Manager som det så fint heter (Lars Richt, Svenska herrlandslaget fotboll) är kanske på sin plats med nödvändig anledning om det skulle hända någon fatal "felaktighet" i laget så måste det finnas någon "fristående" person (National Team Manager) som har mandatet att ta tuffa beslut.
T ex tyska fotbollsspelaren (Matthias Sammer) den stora stjärnan som skickades hem av disiplinära skäl mitt under ett stort mästerskap.
Ett sådant beslut ska aldrig behövas ta av spelarna själva p g a många anledningar.

Lycka till ni som kommer representera Sverige och se till att hålla den Svenska fanan högt vid invigningsmarschen.
« Senast ändrad: maj 09, 2010, 10:24:22 av XII »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Danne: Att det är WHopper som gäller beslutades nog redan för två år sedan när omröstningen hölls. (IFK gjorde en megabumpning).
Det han nog vill veta är vilken WPPR som gäller-den som är vid anmälningstillfället (dvs maj) eller den som är när tävlingen faktiskt spelas (oktober), eller kanske någon annan. Mitt förslag är att ta listan som gäller 1/10 (men det går bra med maj också).

XII: En allsvenska vore jättekul, men skulle bli svår att få ihop. Vi körde en Pinballsvenska bara inom Stockholm Pinball för några år sedan, och trots att alla bodde i samma stad var det svårt för folk att få tid för matcherna, så det lades ner efter två säsonger.


janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Finns det landslag i Enarmad Bandit också? :-)


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Vart tog arcadlanslaget vägen!Nä detta var en avslutat disskution för 2 år sen minst som mats säger här uppe i tråden!Dom som vinner mest förtjänar att spela best:) Sen tycker jag att man borde vara ute minst 2 månader innan å låsa rankingpointsena så dom som är drabbade kan planera in sina resor hit å dit och planera in resa osv!
« Senast ändrad: augusti 20, 2010, 04:47:22 av mr mic »


Tags: