Frispel

sedan 2001

Uttagning av landslag.

MCR · 179 · 25668

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Om det skulle bli aktuellt med förbundskaptener skulle jag vilja föreslå LDK som representant för Uppsala/Stockholmsregionen. En bra spelare med goda kunskaper om alla spelare (både svenska och potentiella motståndare), stora tävlingar och taktiska finurligheter.

Jag tycker f ö också att vi ska ta ut bästa möjliga lag. Det är ju själva grundtanken med ett landslag, oavsett vilken sport det handlar om.
« Senast ändrad: oktober 25, 2007, 10:46:33 av MCR »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Som en liten kommentar om ytterligheterna i 2 olika länder:

i USA ut laget helt efter WPPR-listan. Fördel: inget tjafs om vilka som ska vara med. Nackdel: spelare som t.ex Jörgen, FEZ, Reidar m fl som är väldans duktiga men inte tävlar speciellt mycket är rökta.

I Holland däremot är det "dom fyras gäng" som mer eller mindre tar ut sig själva och säger att dom är bäst. Att t.ex Roy spöar skiten ur MVG 9 gånger av 10 skiter dom fullständigt med, för han är ju inte med i deras gäng, så om han ska ha chansen så måste han hitta 3 medspelare och skapa ett bättre lag. Fördel: Dom har ett samspelt lag med kontinuitet. Nackdel: Ungefär allt annat och antagligen en av anledningarna till de inre stridigheterna i Holländska flippersällskapet. :-D

Jag tycker att man kan kombinera bästa laget med SM-laget så att kanske vinnaren (eller finalisterna) från SM får frikort och övriga platser tas ut av en kapten eller nåt. Sen håller jag med MCR om att LDK skulle funka utmärkt som en förbundskapten.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Jag håller på förbundskapten-förbunskaptenervarianten
Jag tycker att det är givet att "bästa laget" ska spela. Det behöver i sin tur inte betyda placerinagrna 1-4 i SM är de bästa alternativet. Spelformen på ett EM tycker jag skall väga in rejält då spelformer som fyrakulors, splitflipper osv kräver lite andra kuhskaper än att stå och tävla för sig själv.

Som jag ser det är det en grupp på 10-15 personer i Sverige som skulle vara aktuella för ett landslagsuppdrag. Bland dessa finns det spelare som dels inte tävlar så mycket längre, är väldigt aktiva och duktiga nu (och varit så under längre tid), samt några som lyft sig rejält i hatten under det sista året.

Det enda sättet (enligt mig) vi har att se hur spelare beter sig under tävling är just att tävla. Placeringar i aktuella tävlingar bör ligga som en tung pott i laguttagningspungen. Andra saker som bör läggas in är viljan och ambitionen hos spelaren att representera sverige. Vissa spelare vill koncentrera sig på huvudtävlingen, classics eller splitflipper och det är viktigt att ingen uttagen spelare lirar i landslaget med "vänsterhanden"

Vad det gäller uttagning av förbundskaptener är det väl bara att skapa en omröstning (här på sfs hemsida) efter något slags nomineringsförfarande?
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
Jag föreslår i så fall en annan slags omröstning. Jag har dåliga erfarenheter av liknande sammanslutningar som ska rösta fram frontfigurer. Det har en tendens att sluta med att den med mest kompisar vinner.

Istället tycker jag att vi röstar fram en "förbunds"-styrelse på kanske fem personer som har som uppgift att utse förbundskapten.

Det där med en för varje landsände tror jag inte på. Har Sthlmskaptenen svårt att hålla koll på Gbg-spelarna så torde Gbg-kaptenen ha svårt att jämföra Gbgs trea med exempelvis Sthlms fyra...


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
PAG: Klok åsikt, men jag tror att ett visst mått av "kompisröstande" i en sådan liten community som denn här är oundvikligt.
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vi körde förbundskaptensspåret en gång. Jag tror att det var när Stockholm skulle spela stadskamp mot Uppsala eller Gävle. Roffe var då stalinistisk förbundskapten. Hur det gick i matchen minns jag inte (jag tror att vi vann), men jag tyckte att förbundskaptensupplägget funkade utmärkt. Så jag förordar förbundskaptensspåret. Om man sedan väljer förbundskapten genom direktval eller elektorer spelar mig inte så stor roll. Däremot vill jag se en förbundskapten som inte är en potentiell landslagsspelare själv.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
PAL: Om ni vann så var det mot Uppsala. Gävle besegrade Stockholm båda gångerna. Det var gamla goda tider då FEZen var i storform!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Du menar den tiden då det överhuvud taget fanns flipper/flipperspelare i jävle? :-P


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Vet inte om jag gillar förbundskaptens-idén sådär jättemycket. Är självklart smickrad över att vara en kandidat, och det kunde säkert vara skoj. Men jag ser ingen som helst mening med att låta uttagningen vila hos en subjektiv kapten. Känns alldeles för pretentiöst. Vad ska kaptenen göra förutom att ta ut laget??? Flipper är trots allt en ganska individuell sport.

Håller med om att nuvarande system är lite för mycket av "snapshot in time", dvs en enda tävling får avgöra uttagningen.

Det bästa förslaget jag hört är att låta bäste svensk i SO, den svenska mästaren, plus kvalvinnaren på SM samt bäste svensk i kvalet på SO, utgöra laget. Om ngn inte vill/kan vara med i laget plockar man nästa person placeringsmässigt, osv.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Helt uppenbart är det en svår fråga utan givna svar. Samtliga alternativ har sina nackdelar.
Att som LDK vilja blanda in kvalresultat har jag dock ingen förståelse för. Det är ju slutresultaten i tävlingarna som är det intressanta. Är rätt säker på att Lyman gärna skulle byta sin PAPA-kvalvinst mot Jorians PAPA-vinst. ;-)


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Diskuterade det här med FEZ igår. Passade då på att fråga om han var sugen på att ta ut ett lag men det var han inte alls. "För då måste man väl vara på plats i Kolding när tävlingen avgörs"

:-)


Jag är också ganska skeptisk till kvalplaceringar som uttagningsinstrument, särskilt i en entry-baserad tävling.

SM och SO i all ära men EM och VM är ju inte helt oansenliga tävlingar heller, så resultat därifrån kanske också kan räknas i dessa sammanhang?

Förresten kanske vi har två SM innan nästa EM.
Född med tur.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
JOE: Jag tycker också att EM och VM, DPO och andra stortävlingar bör vägas in. Ju mer rutin spelaren har från internationella stortävlingar desto bättre, precis som du själv påpekar i tidigare inlägg.

Kan vi alla enas om att årets SM åtminstone inte är beslutande, men ändå fortfarande rådgivande? Att komma topp-4 i SM är ju fortfarande en mycket fin merit.


logix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping

JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Dags att väcka liv i den här gamla tråden igen kanske?
Född med tur.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Att ta ut laget efter placeringar 2-5 i SM känns naturligt: FL, IFK, CAB och t ex MCR. :-D


Tags: