Frispel

sedan 2001

Uttagning av landslag.

MCR · 179 · 25658

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Enligt en kort tradition, startad 2004 av mig själv (för att den gången förvissa mig om en plats i laget :D), har de som placerat sig 1-4 i SM utgjort landslaget i EM.
Såvitt jag vet förekommer den varianten egentligen annars bara i amerikansk friidrott.
Ska vi fortsätta med denna typ av uttagning eller byta till någon annan variant?

Några tänkbara (men inte nödvändigtvis bättre) andra varianter skulle isf kunna vara:

1) Man utser en förbundskapten som tar ut laget med hänsyn till känd kapacitet, form för stunden etc. Hur den utnämningen skulle gå till är en svårlöst gåta.
2) Man tar ut laget efter WPPR-rankingen/Sverigerankingen
3) Man håller en sorts kvaltävling för de spelare som anmäler intresse för en landslagsplats. Kanske i samband med Stockholm Open?
4) Som i 3 fast för fyrmannalag.

Synpunkter? Fler förslag?
« Senast ändrad: oktober 19, 2007, 03:25:06 av MCR »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
MCR: Jag tycker att 1-4 i SM har gjort sig förtjänta av en landslagsplats i EM. Däremot är det inte helt säkert att formen håller i sig till EM vilket märktes sist.
Ditt alternativ 1 skulle ju va bra men hur vet förbundskapten vilka som har bra form för dagen?
Alternativ 2 tycker jag inte är bra för det gynnar de som tävlar mest och därmed kniper rankingpoäng. De fyra högst rankade är såklart bra men kanske inte har bäst form.
Alternativ 3 och 4 skulle funka men det kan bli för mycket att koncentrera sig på då. Huvudtävling, parflipper, classics osv...
Jag röstar för en kombination av SM-placering och ditt alternativ 1 / Reidar LEL


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
Tänk om JOE kommer femma i SM...?! Världsmästaren petad!

1-2 håller med lel
3-4, mja en vecka innan EM eller nåt, men trist om jag har en dålig dag :-)

Jag tycker att man utser en som bestämmer, nr 1 alltså, det finns ju några som är med på nästan allt i tävlingsväg.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
...äh, va fan! Utse mig till Svenskaflipperlandslagsspelaruttagaransvarig så handplockar jag ihop ett lag inför kommande tävling.

Fördelar med mig:

1. Ej uttagna spelare får en person att vända sitt hat/avsky och vrede mot. Detta kan med fördel ske genom telefonssamtal/SMS/mejl/bud via svärmor. Eller varför inte genom ett gammalt hederligt och traditionsenligt handgemäng vid riktigt grova orättvisor. Möjligheterna är således många och variationsrika.

2. Jag kommer aldrig att plocka ut mig själv till svenska landslaget eftersom MCR då med stor sannolikhet kommer att leda en riksomfattande hatkampanj mot mig, där syftet är att få mig omedelbart avsatt.


Nackdelar (jo, det finns en sådan, tyvärr)

1. Jag kan inte ett skvatt om flipper, spelar förmodligen sämre än en blind höna. (CAB och KGB brukar göra sig lustiga ibland och kalla mig för "en riktig sneseglare när det gäller flipper")


Med varma hälsningar

MS
« Senast ändrad: oktober 18, 2007, 22:19:26 av MS »


HOT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Håller med Reidar i denna fråga.
En tänkbar kombination kan ju vara att ettan och tvåan från SM spelar i landslaget, och att förbundskaptenen väljer ut ytterligare två från tex top-16 i SM....


(MS: Du kan ju bli förbundskapten för Norge.....)
« Senast ändrad: oktober 19, 2007, 01:02:41 av HOT »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Bra med synpunkter!
Ett ganska stort krux med att ha SM som uttagning är ju att två normalt sett potentiella landslagsspelare kan råka på varandra redan i kvart eller semi, vilket gör att båda inte ens får chansen att komma topp fyra.
Det är inte så lyckat.
« Senast ändrad: oktober 19, 2007, 03:29:49 av MCR »


Desch

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: Lindome
Låt en kapten välja ut rätt antal + en reserv från topp 8 från SM och topp svenska 8 från WPPR. Dagsformen är naturligtvis det viktigaste uttagningskriteriet!
Flipper utan öl känns lite torftigt!


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Vore det inte bättre att låta MCR, IFK, KGB och Mats Andersson vara ständiga medlemmar av landslaget. Vi vet ju alla vad de går för. Lite föredettingvarning dock men i sann svensk lagerbäcksanda måste ju rutin gå före allt annat.

Sen låter vi ju förstås såna som inte riktigt passar in i gänget aldrig vara med. hur bra de än är och oavsett om de tex vinner EM.

Eller så har vi enkla regler som att en majorvinst garanterar en plats och resten går till de bäst placerade på SM.


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
JG petade just världsmästaren!

Enda nackdelen med att ha kapten är att han/hon tar ut fel lag, men så är det ju i ALLA sporter - gnäll på laguttagning fanns t o m i VM 94 - minns träbenet Mild.

Man kan ordna en omröstning om vem som ska vara kapten.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Så bra att den här frågan har poppat upp.

Jag ska alltid vara med i alla landslag, sen kan ni välja fritt:-D

Nä, skämt åsido, så tycker jag att alternativ ett är antingen ska titta på de spelare som har klarat sig bäst på de tre senaste SM som spelats.

Eller alternativ två, att titta på de två senaste årens stortävlingar, som PAPA, SO, EM och SM och se vilka svenskar som har kommit på de bästa placeringarna, och utifrån det, plocka ut de fyra eller åtta bästa spelarna. Då beroende på hur stora lag som ska spela.

Alternativ två bör säkerställa att vi verkligen får fram det bästa landslaget.
Och det är väl ändå det viktigaste.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


botte

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Varför bara EN lagkapten? Tycker vi borde ha en grupp på 2 eller 3 lagkaptener som tillsammans tog ut 3 spelare (Svenska mästaren borde vara med oavsett - förusatt vilja och möjlighet). Men eftersom att det kan vara svårt för en Stockholmsbo att ha bra koll på formen hos till exempel Göteborgarna och tvärtom, så borde det smartaste vara en liten "förbundskaptensgrupp".


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Bra att det här är uppe på tapeten igen.

Jag tycker att vi borde skrota det gamla och använda någon av de andra förslagen.

Idén med en förbundskapten är bra men är nog svårt att utse/hitta den som är bäst lämpad för uppgiften.
Ett annat problem med kaptensbiten är att jag tror att de som i mina ögon skulle göra bäst jobb som laguttagare är spelare som själva platsar i landslaget.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Det viktigaste just nu är väl att alla är överens om att top fyra i SM om två veckor inte är garanterade en plats i laget.

Personligen tycker jag att vilket lag man tar ut beror på hur lagmatcherna ska spelas.
Är split-flipper inkluderat, bör man tänka på spelarna mer parvis. Kommer matcherna även att spelas på skrotspel(classics) är det till en stor fördel för vissa spelare.

Lagtävlingen i EM har hitills endast spelats som 4-spelarmatcher med poängfördelningen 9-5-2-0 på moderna spel.
Om man antar att föruttsättningarna är de samma nästa EM så bör spelare som är bra på att spela och vinna 4-mannamatcher mot spelare av världsklass vara de som tar plats. Hög högstanivå i fyrmannamatcher är vad som är intressant.

Hur spelas då SM nuförtiden?
Genom kval och sedan ett antal man-mot-man matcher.

Eftersom skillnaderna i spelsystem är stora anser jag det härmed bevisat att endast SM-resultatet inte är ett bra sätt att ta ut EM-laget på.
« Senast ändrad: september 20, 2008, 23:26:30 av JOE »
Född med tur.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Här kommer lite blandade synpunkter:

Mitt förslag nr 1
Efter att plats och tidpunkt för EM är fastsällt frågarna man spelarna i tur och ordning efter Whopperrankingen månadsskiftet innan tävlingen.

(Rankingen gynnar de som spelar alla tävlingar, det är sant. Att delta och placera sig i många tävlingar ger rutin som man har nytta av även i lagmatcher. Enda nackdelen med rankingen som jag ser det är att den även inkluderar classics, vilket är ovesäntligt för detta ändamål.)

Fördelen med detta förfarande är att alla vet vad som gäller och har många chanser varje månad att plocka poäng.


Andra intressanta meriter är tidigare lag-spel i EM, DPO, PAPA.

Är även böjd att hålla med om att svenska mästaren platsar i laget, åtminstonde har så varit fallet de senaste 4e åren.

Kan även tänka mig coach(er) men har svårt att komma upp med namnförslag.

Allt detta är ju under förutsättning att man vill ha bästa möjliga laget för att maximera vinstchanserna i EM. Vill man å andra sidan att det ska vara lite slumpigt och ett kul pris för att göra SM attraktivare att delta i så kan jag förstå att man håller fast vid den gamla traditionen.


Mitt slutgiltiga förslag är att MCR i egenskap av ursprunglig regelskapare ännu en gång låter sin visdom utmynna i klara besked, och att vi andra snällt följer diktatorn!



:-D
Född med tur.


F L

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
  • Stad: SOLLENTUNA
Om det är möjligt att hitta representanter så lägger jag absolut rösten på förbundsteam. Typ tre trovärdiga representanter från diverse landsdelar som kan ta skit från konspiratoriskt flipperfolk. Om gruppen har svårt att enas så kan det säkert lätt anordnas en tävling för de som är på gränsen. Vore väl bara kul.

Fast den primära frågan är väl som nämnts. Vill vi ha det generellt bästa laget eller vill vi ha en extra krydda till sm-tävlingen? Jag röstar på bästa möjliga lag. Själv har jag inte placerat mig top 4 på sm i modern tid, men skulle det hända skulle jag ha ganska svårt att se det roliga i lagbiljetten om jag petat folk som jag vet är generellt bättre. Jag tar flipper i svenska flaggans namn på alldeles för stort allvar för det. Jorians VM-guld alltså, man har ju inte känt sådana fosterlandsrysningar sedan bröderna Herreys.


Tags: