Frispel

sedan 2001

Hidden Audits

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
För länge sedan läste jag någonstans på nätet att det på vissa WMS/BLY-spel ska finnas något som kallas "Hidden audits" i menyerna som man får fram genom en viss knappkombination.
Jag vet att jag provade det på mitt TAFG och att det fungerade men sedan glömde jag bort hur man fick fram det. Någon som vet?

Och varför ha vissa "audits" gömda? Det finns ju gott om dem i de vanliga menyerna ändå?


Williams

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Trondheim
Hei. Hold ned volum opp og volum ned samtidig som du går ut av bookkeepings-menyen.
Jørund


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det var ju intressant, men vad är det man får fram här då?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tack Williams, det fungerade.

Vad man får fram är statistik över följande (hade AFM som testspel):
EXEC LOCKUPS
POWER UPS
SLAM TILTS
PLUMB-BOB TILTS
FATAL ERRORS
NON-FATAL ERRORS
LOCKUP 1 ADDR
LOCKUP 1 PID/LEF
LOCKUP 2 ADDR
LOCKUP 2 PID/LEF
TROUGH RESCUE
CHASE BALLS
TIME PER CREDIT
BALL SEARCHES
5 BALL SEARCHES
A.V. TYPE C
A.V. TYPE K
HIDDEN VIDEO

En del säger sig självt medans andra mest är ett stort frågetecken. Vad innebär "Chase Balls" t.ex? Jag provade på JM också och flera av posterna var desamma som ovan men det fanns även spelunika poster.
Kan det vara så att det mest är programmerarna som använder sig av den här statistiken och det är därför den är dold?


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Vore intressant att veta vad non-fatal errors betyder, om det är typ test-report fel som visas när man startar upp spelet. Jag hade nämligen lite drygt 2000 sånna fel vilket jag tycker låter väldigt mycket då mitt dr who beter till synes helt normalt.


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
Jag tittade en del på TZ:as programkod (reverse engineering) för ganska länge sedan.

Många av posterna är sånt de använder under utvecklingen av mjukvaran. Lockup visar att en process tog för lång tid. (För er tekniker: WPC använder inte pre-emptive multitasking. Varje process måste göra yield till "kärnan" då och då)

Non-fatal errors är just det. Programmet har upptäckt en variabel eller nåt som inte har det värde som förväntas. Har för mig att en felkod skickades ut på skrivarporten när det hände.

Ett exempel jag kommer ihåg var att programmet kollar att minneskyddet för audits och sånt är på.
När jag utvecklade pinmame så visste jag i början inte hur minnesskyddet fungerade så då hade man miljoner non-fatal errors.

Kanske har lite mer info liggande någonstans. Ska kolla.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Vilka spel har hidden audits, gäller det alla WPC och WPC95-spel? Hur är det med P2K?


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Intressant om hur mjukvaran jobbar. Har WPC någon watchdog mot att en process inte ger tillbaka kontrollen, eller kan systemet hänga sig?


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
>Har WPC någon watchdog mot att en process inte
>ger tillbaka kontrollen, eller kan systemet
>hänga sig?

Ett avbrott genereras med ~950Hz där switchar skannas. I den rutinen ligger också lite tester för om processer hänger sig. Det är det som är "LOCKUP". I WPC kretesen finns också en watchdog som måste uppdateras med jämna mellanrum annars görs reset "EXEC LOCKUP".


Tags: reset