Författare Ämne: Regler Flipper-SM 2007  (läst 126 gånger)

Don

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Regler Flipper-SM 2007
« skrivet: augusti 22, 2007, 12:10:48 »
Har en snabb fråga gällande:

Citera
Fördröjande spel
En spelare får inte fördröja spelet. Detta gäller både mellan omgångar, mellan kulor samt under spelets gång. Under spelets gång får kulan inte ligga stilla på en flipper i mer än 15 sekunder. Undantag från denna regel gäller när domare tillkallats för annan regelfråga. Dessutom gäller 15-sekundersregeln inte under multiboll.


I t.ex. ST:TNG om jag vid start av boll 3 har en hel del avklarade missions å 3+ artifakter brukar jag bl.a. skippa missionet wormhole genom att fånga kulan på en flipper å låta tiden rinna ut då jag än så länge inte sätter Delta rampen ofta nog och vill komma till The Final Frontier. Skulle det jag anser vara taktik anses som regelbrott mao?

Svante

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2385
    • Visa profil
Regler Flipper-SM 2007
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2007, 13:02:14 »
Rent krast så betraktas väl det som ett regelbrott, men mig veterligt har aldrig nån varnats för sånt nånsin, det skulle ju kräva en domare/tidtagare vid varje flipperspel och nollas i så fall 15-sekundersnerräkningen om man passar kulan från höger till vänster flipper och vice versa? Tycker nog själv den regeln är lite fjompig...

LDK

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2190
    • Visa profil
Regler Flipper-SM 2007
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2007, 13:52:53 »
Det är en utomordentlig regel som är en modifiering av PAPA-reglerna. Denna moddning gjordes av mig och FEZ:en inför SM 2003. Den svenska inställningen till det här med att tajma ut modes o.d. blev således ganska stram (och detta trots att vi aldrig behövt använda regeln). Detta är min tolkning i alla fall.

I övriga världen är det helt okej att tajma ut modes, men under tävling kan PAPA-reglerna användas för att hindra folk från att stå å vila, eller psyka motståndare genom att ta grymmelång tid på sig. Tid är ju som vi alla vet en bristvara när man har stora tävlingar, därav desa regler.

När jag insett hur strikta våra regler är i förhållande till övriga länders kan jag väl säga att det kanske vore på sin plats med något "snällare" regler. Men å andra sidan uppmuntrar det ju att spela flipper isf att bara stå å tajma ut allting hela tävlingen (som en viss holländare sägs vara bra på).

Så som jag ser det har regeln haft följande tänkta användningsområde:
Om man ser att en spelare om å om igen tajmar ut modes och har ett väldigt inaktivt spelande (vilket är onödigt fördröjande av tävlingen) så har domaren möjlighet att ställa sig bredvid och räkna sekunder av inaktivitet och meddela spelaren att han/hon bör börja spela mer aktivt för att undvika en varning. Att någon gång här å där tajma ut något är väl inte hela världen, men att göra det mest hela tiden är en slags spelförstörande verksamhet, framför allt i head-to-head-situationer.


Citera
nollas i så fall 15-sekundersnerräkningen om man passar kulan från höger till vänster flipper och vice versa?
Om jag var domare skulle det inte räknas som en aktiv handling att bara stå å passa kulan fram å tillbaka.


Obs, moderator alert!
Flyttar tråden till kategorin "Tävlingar". Där passar den bättre.

Don

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Regler Flipper-SM 2007
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2007, 15:23:55 »
Oops insåg inte ens att tävlingar var ett forum trodde det var resultat eller nåt eftersom den inte sitter ihop med de andra forum huvuddelarna. Soz :)