Frispel

sedan 2001

Nybörjare. Köptips och fallgropar

ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
Nu har jag lirat TZ och TOM som en galning i visual, det känns som om dom ligger närmast till hands för ett köp.

Skull vilja ha lite tips på vad man ska titta på/i.
Spelplan, under spellplanen, lampor osv.

Vad jag förstått är det jäkligt svårt att fixa upp en sliten spelplan. Gummin och bumpers verkar relativt lätt att fixa.

Fick lite råd om att titta efter kabelskarvningar och avvikande ledningsdragningar. Drar sånt ner priset mycket.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Köp inte första bästa bara. Utställare är mer troliga att utföra "fulreparationer" än hemmapulare. Dessutom är de inte lika nog med att hålla sina spel i bra kosmetisk kondition (dvs byta ut trasiga saker, ta det lugnt vid transporter etc). Dessutom tror de oftast att spelen är gjorda av guld eller annan ädel metall. Och till slut utgår ibland deras värdering efter vad spelen drar in/kostar i underhåll. Därför kan ett spel som vi anser tråkigt vara dyrare än ett mer populärt hos oss.

Mitt tips är att istället köpa ett spel som varit i privat vård de senaste 10 åren istället för utställt. Därmed inte sagt att spelen måste vara dåliga hos Falu Automater så kika på dem först, ta gärna en massa bilder om du är osäker och återkom till oss för kommentarer.


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
Imorgon Fredag bär det av till Falu Automater.
Förhoppningsvis kommer jag hem som en lycklig flipperägare, men man vet ju aldrig.

Nån som har nåt sista-minuten tips så mottages det tacksamt!

Ska printa ut vissa av svaren i den här tråden och ta med, så har jag lite koll på priser och bra spel.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Du kan ringa mig om du har frågor så kanske jag kan hjälpa dig om jag inte sitter upptagen med någon dum kund. :-D

INK / Livesupport
0705-904046


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag får väl lov att göra reklam för min egen artikel:

Kom-ihåg-lista vid flipperköp

Den är gammal och på sina ställen inaktuell. Och jag rekommenderar att inte följa den slaviskt utan mer för att kunna bedömma helhetsintrycket. (Dvs du vinner inget på att haka upp dig på att en slingshotplast har lite kantstött eller liknande. Sånt är hyfsat oväsentligt.)

Lycka till!
(och se till att spänna fast spelet ordentligt om du har det på kärra. tänk också på att ha gott om bärhjälp då flipperspel väger en del och är otympliga att kånka på.)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Just det, ofjädrad kärra är inte det bästa att köra spel på - funkar bra på motorvägen, men i sta'n blir det otrevliga luftfärder för spelet om man inte är väldigt försiktig. Kombi är mycket bättre.

Ta gärna med ett par gamla täcken/filtar. En som du lägger mellan backbox och kabinetten när du fäller ihop spelet och ett att ha under spelet för att det lättare ska glida upp på kärran (och skydda lite samtidigt). Spännband (tillräckligt långt förstås) för att förankra backboxen i nerfällt läge. Men det där vet killarna du besöker om. När du ställer upp spelet sedan är det "rumpan" det ska stå på först, sedan på med framben, tippa över det försiktigt - lyft upp och applicera bakben. Är ni bara två är det bra att ha en hög pall eller liknande att ställa bakändan på medan benen skruvas fast. Tänk på att "trycka upp" benen så långt det går innan ni drar fast bultarna - annars finns det risk för att benen glider upp några mm och skadar kabinetten.

Det går att bära spel på två man om det finns lite muskler. Tänk bara på att widebody-spel väger lite mer.


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
INK, ringer det nångon inom 1½ timmer som heter andreas och frågar om flipper så är det jag ;)

Tack för tipsen !


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Inget samtal så jag antar att det gick väldigt bra eller väldigt dåligt.

Stilla vår nyfikenhet är du snäll. :-)


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
Dagen gick som följer:

Drog till Falun så jag var framme runt 14.
Det var en annan kille än den jag snackat med där. Vi gick och kollade på lagret, inte alla spel var till salu. Många dåliga spel, inte i närheten av dom 50-60 jag fått höra om på telefon.
Hittade iaf två st theatre of magic som såg lovande ut, vi drog fram det bästa och pluggade i. Allt såg schysst ut, spelplanen var lite svart smutsig, såg ut som ingrott damm, säkert inga problem för lite rengöringsvätska. Lådan såg inte vidare värst ut, men såna böt dom ut rätt ofta enligt säljaren. Han erbjöd sig att putsa till spelet vid ett köp. Själva "back lighten" var aningens kantstött på ett övre hörn. Baksidan av densamma såg jäkligt tilltufsad ut.

Priset jag fick till var 14000, kändes lite väl mycket, trots de prisrekommendationer jag fått på forumet. Magkänslan sa stopp där. Tittade runt en stund till men hittade inga riktiga höjdare.

På väg hem ringde jag en kille som har en annons på blocket i Västerås, ett twilight zone  i "kanon" skick för 14500. Vi kom överens om 14000 och att jag skulle komma ner. Åkte raka spåret och det blev affär. Så jag är nyss hemkommen med ett twilight som jag baxat upp för en spiraltrappa med hjälp av en snäll far och en snäll svärfar.

Fortfarande lite sugen på ett ToM, men det får vänta ett slag.
Falu Automater skulle för övrigt sälja ut sitt Arkad-spels bestånd. Jag tog några bilder, men inga blev speciellt bra. Där spelen var lagrade var det ganska dunkelt. Ska lägga in dom på datorn imorgon och se om det är nåt att ladda upp.

Nu är jag iaf. flipperägare, tror inte jag blev helt pippad iaf.


(Jag fick en lista med mig hem från falu automater som jag kan lägga upp, det var kanske 10 flipper och massor av andra maskiner, vissa med priser.)


Tack alla för hjälpen!

Var nära att ringa dig INK när jag stod i Falun, men handhavande fel av säljaren avgjorde till inget köp där. Tycker det är jäkligt snällt av dig att erbjuda din hjälp per telefon, stort cred!
« Senast ändrad: augusti 18, 2007, 01:17:01 av ajay »


en3my

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 400
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Grattis till ett bra köp! Låter som att du gjorde ett bra val! Bättre att köpa ett välvårdat och genomgånget spel än ett som kommer direkt från ett lager efter att ha varit ute på "operating"!


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
Det känns rätt just nu, det blev lite över min tänkta spelbudget, men nu fick jag ett spel som är riktigt kul iaf.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Grattis! TZ kommer ge mångårig glädje. Och priset verkar dessutom ok. Fast du får köpa en gummisats - ser att han har blandat in svarta gummin när det ska vara vita och röda (flippergummin). ;-)

Låter som du ändå lyssnade lite på våra råd. Och klart man ska hjälpas åt - jag har gått från noll till 37 spel på två år så man har ju lärt sig en del under den resan och träffat andra hjälpsamma figurer. :-D


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Välkommen ner i flipperträsket! :-)

TZ är ett perfekt hemmaspel tycker jag. Mycket att göra, skön musik och ljud, djup i regler och dessutom snyggt.


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
INK: Jag antar att du kan se det enbart på den enda bilden han hade ute på blocket?
Sånt som är lysande med er killar(och tjejer om det är så), ni räds inte att säga er åsikt.

Fick spela en stund för sambon ikväll, men grannarna är lite kinkiga så vi stoppade vid tolv.

Kan med lite ont i armmusklerna säga att en snäv spiraltrappa bara är till för att härda i flipperbärar-hänseende... 3pers räckte mer än nog. Även om det till en början var svårt att få de två lite äldre att förstå att en del av värdet satt på utsidan.

Min far kläckte tom. ur sig "det här ser ju nästan nytt ut"... inget man förväntat sig av en 40-talist.

Återigen, grymt tack för er hjälp. Jag räds inte att fråga igen, och det lilla jag kan hjälpa till med kommer jag bidra med.

En liten fråga bara, svärfar släppte ner bollarna efter transporten i lite random ordning. Nu kan det bli powerball vid vanligt uppskjut av kulan. Känns som om det inte borde bli det. Ska man återställa och sen släppa dom i viss ordning?

INK: Jag känner redan att ett flipper inte är nog, men jag kommer nog inte upp i dina 27 på två år ;)


Som en sen edit kan jag svara på INK om jag lyssnade på er som hjälpte:
JA, utan er hade jag köpt ett skraltigt flipper, troligtvis Addams i camping-utställt skick och några veckor senare känt mig lurad/pippad/förnedrad/lätt deppad...
... och undrat hur man kan vara så lättlurad.

Ibland kan visdom komma annanstans än inifrån, eller nåt. Tack!
« Senast ändrad: augusti 18, 2007, 06:36:20 av ajay »


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Grattis till det första spelet!!! När du spelat ett tag kommer du garanterat känna sug efter fler...


Tags: