Frispel

sedan 2001

Nybörjare. Köptips och fallgropar

Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
TOM har sin trunk. Det är troligen den bästa toy i ett flipper enligt mig. Kanske inte funkade i virtual pinball.

Ett tom får du betala 13-16k för. Och du får lätt tillbaka pengarna.

T2 bör ligga på 8-10


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
Dom priserna, T2 8-10k. ToM 13-16k. Är det för spel i bra, putsat skick eller från en utställare, fullt fungerande men kabinettskadat/blekt och lite andra små skavanker av årens lopp.


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Ett T2 för 10k ska enligt mig var i mkt bra skick.

TOM är i "ok" skick för runt 14-15. TOM i super skick brukar ligga lite över detta. Jag har sålt ett par och de i bra skick har legat på 15k, ett i samlarskick för straxs över 20 (det var som nytt)

Har de TOM för runt 14-15 och skicket är bra hade jag nog satsat på det, snyggt spel, bra för nybörjare och trunken är riktigt rolig. Samt att du får spelet sålt på ett par dagar om skicket är ok för samma peng.


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
Ok, jag har påbörjat en lista där jag radat upp mina kandidater. Vill gärna ha lite prisförslag på dom.

Whitewater
The Shadow
Addams
Twilight Zone
Max 10k, bra skick. T2
World Cup Soccer(tveksam till det här)
Road Show
Dirty Harry
15k, bra skick. Theatre of Magic
Creature of Black Lagoon

Om ni har egna spelförslag så skriv gärna.


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
World Cup Soccer är skoj i sin enkelhet, men det är inte särskilt djupt (I princip bara två saker att göra, och man varvar det rätt snabbt).

Personligen känner jag att ett spel man har hemma jagar man inte bara highscore på, utan man vill gärna ha ett mål att kämpa mot också.. Ett wizard mode som är hyfsat svårt att nå t.ex.

Poängen brukar komma av sig själv när man kommer så långt. :)


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Ajay: Jag har ett world cup. Skit kul spel, men som ensamt hemmaspel tar det nog slut ganska fort.

Shadow är lite för svårt för nybörjare. (8-10k)
Road Show / Dirty Harry tycker jag inte alls om. (10-12, även om ett gick för 14 nyss)
Addams känns lite omodernt. (11-16)

Smaken är dock olika :)


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
marthin och rockwuff, tack för synpunkterna.

World cup kändes lite tamt när jag testade det i visual pinball.

eftersom det är mitt första flipper jag ska införskaffa så är det ju ganska viktigt att det håller en bra stund. Svårighet vet jag inte hur man ska ranka, men jag vill ju att det ska hålla en bra stund hemma. Det ska var lite utmaning men ändå lättspelat. Variation är nog ordet jag letar efter.

En första tanke är ju många ramper.

Jag provade T2 en bra stund i Visual och det känns väl simpelt, för lite att skjuta på.

Enligt min ranking på listan(listan finns några inlägg högre upp) av de spel jag tänker på så ligger de så här:

The Shadow 3 av 5
Twilight Zone 3½
T2 3
World Cup 2
Road Show 2½Theatre of Magic, inget omdöme men potential
White water 3


Alla synpunkter mottages tacksamt.
Har lånat släpkärra på fredag, transport-tips mottages också mer än gärna

Tack för allas trevliga hjälp!!


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
Har du lånat släp så har du nåt på gång eller?

Tänker du dig att bara ha ett spel som ska räcka länge så skulle jag nog sätta TZ som nr 1 av de spel du räknar upp. Shadow är ett skitspel som dessutom verkar lite ömtåligt vad man kan läsa sig till här och där.

RS och WW är värda mer än dina poäng, ToM är utan tvekan det bästa spelet på din lista, men skulle jag bara få välja ett spel så blir det TZ.

Ja fyfan, det är inte lätt, man hinner ändra sig tio ggr medan man skriver ;)


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Whitewater - Suveränt spel, mycket att göra och en del humor som inte känns direkt tjatig... (typ MM). Enda nackdel - ingen ballsave. Bra förstaspel. 6-10k, gott om reservdelar om det skulle behövas. Trasiga berg vanligt, fel locktargets mycket vanligt då de gröna går sönder.

The Shadow - Ännu ett suveränt spel. Ganska svårt, utmanande. inget nybörjarspel. Schysst ljud. 7-12k, gott om reservdelar om det skulle behövas.

Addams - Tja, det kan du ju. 9-15k, gott om reservdelar om det skulle behövas. Sen finns ju GOLD men det är inte värt pengarna...

Twilight Zone - Ännu ett suveränt spel. Ganska svårt, utmanande. inget nybörjarspel. Lite pilligt om det skulle krångla. 12-16k, gott om reservdelar om det skulle behövas.

T2 - Partyspel, många har skrivit om detta spel. 8-12k, gott om reservdelar om det skulle behövas.

World Cup Soccer(tveksam till det här) - Min åsikt räknas nog inte i detta sammanhanget då jag tycker det är skittråkigt. 6-10k, börjar bli mer och mer reservdelar tillgängligt.

Road Show - Skoj, mycket att göra. Lite fula färger. Schysst soundtrack men blir lite tjatigt. 8-14k, vet inte mycket om delar.

Dirty Harry - Grymt snyggt kabinett. Lite trist ljudbild om det inte skruvas upp ganska högt. Ok spel. 7-10k, vet inte mycket om delar.

Theatre of Magic - Mycket bra spel, många har skrivit om detta.

Creature of Black Lagoon - Min personliga favorit. Skitkul helt enkelt. Ganska enkla regler, alla fattar ganska fort men man tappar aldrig intresset iallafall. Snyggt kabinett, snygg spelplan, snygg translite. Sätta 4x superjackpot är såååå skönt! Sa jag att jag gillar CFTBL? 8-12k, reservdelar finns till det mesta men kolla så hologramet funkar, skall vara så grönt som möjligt - inte blått!

Mer förslag:
STTNG - Roligt och utmanande spel. Finns olika strategier, elaka outlanes dock. 10-14k, finns det mesta i reservdelsväg utom shuttle som jag jagat i flera år.

Scared Stiff - Skoj spel. Inte så svårt, lite partyspel. Craten brukar vara lite sliten, dekaler finns. 13-17k, vet inte mycket om delar.

Rent generellt på flipper så är det mest negativa slitage i spelplanen. Det mesta annat går att reparera/byta ut. Det finns sidodekaler, nya plaster etc. Mekaniska delar finns till nästan allting. Endast ork, tid, intresse och händighet begränsar reparation av flipper.

Vore jag i din situation skulle jag nog sätta pengarna på WW eller ToM. TZ som stark bubblare.

Angående ljud i pinmame så borde det komma med i rom-paketet? Måste vara en inställning nånstans. Kanske saknas vbs-scriptfilen? Kanske ljudet i själva 'spelet' som är för lågt. Ibland måste man öppna 'myntluckan' och höja rejält, upp till 30 eller nåt.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
ajay

Så här är min uppfattning om spelen du angett:

Jag nämner spelen i den ordning som jag helst skulle vilja ha dom (utav dom spelen du räknat upp) - det mest önskvärda (mest underhållande) överst.

Twilight Zone
Theatre of Magic
Road Show
Creature from the Black Lagoon
Addams
Whitewater
World Cup Soccer
Dirty Harry
The Shadow
T2

Prissättningen varierar ganska mkt - tycker jag. Fina shoppade spel kostar oftast några tusenlappar extra jämfört med spel i bruksskick (ofta från utställare).

Twilight Zone / 14.000-20.000 kr
Theatre of Magic / 14.000-19.000 kr
Road Show / 9.000-15.000 kr
Creature ... Lagoon / 11.000-15.000 kr
Addams / 14.000-18.000 kr
Whitewater / 6.000-9.000 kr
World Cup Soccer / 6.000-9.000 kr
Dirty Harry / 10.000-12.000 kr
The Shadow / 6.000-9.000 kr
T2 / 8.000-11.000 kr
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


botte

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ett Indiana Jones (som ingen nämnt av nån anledning) tycker jag faller väl in under alla kategorier...
Prisbild: I kanonskick kanske lite för dyrt men bruksskick borde du lätt kunna få tag på ett för under 15k.
Varaktighet som hemmaspel: Inte speciellt komplicerade regler men ändå ett "djup" som gör det svårt att varva runt.
Utseende/Ljud: Helt okej i båda avseendena.


ajay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: norberg
PAG, jag har lånat kärra av en kompis och ska åka till en utställare på fredag är det tänkt. Där finns 50-60 spel, vet inte vilka. Så inget speciellt spel är på G.

Tack för alla finna bedömingar, nu är det snart bara upp till min villrådiga hjärna att besluta :)
« Senast ändrad: augusti 15, 2007, 17:49:46 av ajay »


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
Skriv gärna en rapport om ditt besök! Jag ska till Falun om en dryg månad.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Jag vet en som har ett Indiana för runt 10 men det är solblekt å lite fix om nån är intresserad;-)


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Observera angående VPinball: Du måste höja volymen för att få med spelets effekter... Tror det är "8" eller "9" som höjer ljudet, eventuellt måste du öppna den virtuella myntluckan först, beroende på hur realistiskt skaparen ville göra simulatorn.


Tags: