Frispel

sedan 2001

Ljud i flipperspel...

Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Hej!
Är det någon som labbat lite med att vrida ur lite bättre kalité ur syntestunern på 90-tals spel?
Gjorde en liten test med ett par bredbands fribaffel högtalare av hygglig kvalitet och tycker det blev riktig mycket bättre.

Några andra idéer???


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Du menar något sådant här?

Har funderat på det själv, men har lite annat att pilla med först. :-)


Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Hehehehe... Nej,  det är för dåliga grejer. Det kommer fortfarande att ge den "skeva" ljudbilden som fördelningen med mellanregister och diskant i backboxen gör orginal.

Är ju gammal ljudbyggare och vill ha ut fullrange i backboxen.
Det ger en "fejkad" stereoeffekt från syntestunern.
Amerkansk "hifi" har i alla tider levererat en attans massa ström från slutsteget, men nästan alltid haft låg kvalitet på elementen. (jajajaja... jag vet att det finn freaks som säger att amerikaner kan bygga högtalare...men jag står på mig). De högtalare som sitter orginal är egentligen dåliga. Det sitter inte mycket till delningsfilter i spelet....
Det delas med en kondesator som brukligen är till diskanten.
Testade att stoppa i ett par riktigt bra fullrange 3-vägs högtalare i backboxen och fick ruskigt mycket mer balanserad delning på ljudet....  Stackars grannar.  ;-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Fortsätt gärna laborera med det - vore väldigt trevligt att få ut fulla potentialen hos ljudet. Jag är en av dem som tycker att volymen hellre ska vara hög än låg och gör mycket för spelupplevelsen. :-D


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Jag tycker att det skulle vara jättekul om du kunde bidra med ett "ljudpimpat" spel vid SM till hösten. Kanske kunde förklara för och nackdelar osv. Skulle vara jättekul om någon som brinner för en sak kunde demonstrera lite. Är alltid roligt att se hur någon annan tänker om saker och ting.

MVH Anders
Play a real game, play pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
En sak är djäkligt trist när man har ett antal spel igång, det är att ljudbilderna fråpn de olika spelen drunknar i varandra om nu inte nåt av spelen är herrejösses-uppvridet i volym.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
DAH
Men då ställer man ju alla spelen högt, så blir det som på Liseberg :-)

Zzimba
Vilket spel är det du labbar med - är det ett spel med DCS-ljud?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Nej, har inte kommit till det ännu. Fick åtgärda det som lät sämst först. Har moddat mitt TZ och faktiskt fått ett klart bättre ljud. Mycket bredare ljudbild och avsevärt mycket bättre mellanregister och diskant.
Stod och klurade lite i går kväll om man skulle lägga en aktiv sub eller ett slutsteg framför basen och dela den med ett aktivt filter.
Kan bli lite kul "dunka-dunka" av det!


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Klart intressant ämne. Ljudet i flipperspel är oftast inte så bra. Högtalarna är ju rena skämtet egentligen.
Nu får Zzimba snart skriva en liten artikel eller lägga ut lite kort ;-)

Jag har personligen bara bytt ut bashögtalaren (bytt o bytt - köpt renoveringsobjekt där den saknats och satt in lite bättre...) och visst är det skillnad.


Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Är det någon som vet vad nätagget går för i ett flipperspel??  Finns det någon 12-volts sida med lite kräm i???


Tags: