Frispel

sedan 2001

Balrog LOTR

Close

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Har en fråga ang Balrog på LOTR, under Fellowahips multiballen så reggas inga träffar alls på balrog, under andra modes så tar den träffar nån som har nån bra ide på felsök eller åtgärd/inställning?

I samma veva tänkte jag kolla hur jag ställer om mitt nyköpta LOTR från italienska till engelska, förmodligen väldigt simpelt men inte hittat, pillat lite i ADJUST menyn,

Tack på förhand, Close


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
"under andra modes"?
Hmmm, på mitt LOTR så är aldrig Balrogen framme utom vid FOTR MB. Det enda övriga jag kan komma på är om du inte har 'installerat' Director's Cut settings ("DCUT") (då slås även Cave Troll inledningen till FOTR MB på), då kan Balrogen dyka upp tidigt i spelet utan någon vettig anledning ("Bash Balrog"). Du kan även stänga av Balrogbashingen separat i Feature Adjustment #34.
Men det löste ju inte det egentliga problemet förstås! :/ Grymt skumt att den funkar i vissa lägen och inte i andra. Ta och testskjut lite på den i Balrog test modet (Diagnostics -> LOTR tests -> Balrog test - läs mer i Section 3, Chapter 2, Page 28, i manualen) och se att switch #28 verkligen registrerar som den ska.
Värt att tänka på är att Balrogswitchen *är* svår att få en registrering på, det räcker inte bara med att nudda utan underdelen av Balrogen måste tryckas in en bit, vilket kräver en del styrka i skottet, detta går förstås att trimma till med lite meck om du tar isär det hela.

Engelskspråkigt kan du tyvärr inte fixa genom inställningar, du måste ha annan EPROM än den italienska. Lätt fixat dock! Du kan flasha om själv (tanka ner
den engelska versionen från Stern) om du har hårdvara för det, eller beställa från någon (kostar typ nästan ingenting från John Wart Jr och brukar komma blixtfort). Du behöver nog bara Display ROM för att byta språk, men om du inte har version 9 eller 10 av Game ROM så är det värt att uppdatera den också. Obs att du måste ha samma version av Game och Display ROM (så om du har version 9 nu, så kan du alltså klara dig på en engelsk version 9 Display ROM, men kan inte sätta in en version 10 enbart Display ROM). Whatever, det kostar ändå knappt nåt, så köp hem version 10 Game+Display helt enkelt! :)
« Senast ändrad: juni 06, 2007, 21:34:01 av GUD »


Close

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Tack för hjälpen GUD, jag pratade med Mats
på bjuvia där jag köpte spelet, han skickade iväg en engelsk EPROM till mig idag, så det är kirrat..ska testa mig fram ang Balrog.