Frispel

sedan 2001

Adonbolagen

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Mr.T

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Skurup
He He samma priser som 1990 eller
Adonbolagen  Dotmatrix Display   3000 kr
slamtilt     DotMatrix Display   1375 kr


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Nja, inte riktigt samma priser som förut.

Vissa priser känns lite för höga, andra lite väl höga och vissa nästan ok.

Självklart beror det på spelets skick. Det står att de är genomgångna men frågan är vad som innefattas i det.


johan184

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
  • Stad: mölndal
tycker det är bra priser för att vara ett företag. För jag antar att dom betalar moms på dom, kan ju inte riktigt konkurera med privatpersoner...


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
Du har tur du johan, som slipper betala moms... :-P


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Hmm..

ToM:   14.500:-
WCS94: 14.500:-

Ett fint ToM kan jag tänka mig ge 15k för, men knappast för ett WCS oavsett skick. :)
« Senast ändrad: mars 26, 2007, 19:00:47 av rockywuff »


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
johan184: Privatpersoner (tänkte på kommentaren om slamtilt vs adon)? Jag är företagare och betalar moms. Med andra ord har du ett företag kan du handla och sedan dra momsen av mig. (Slamtilt)

Spelens priser är också lite små skumma. TOM är ju helt rätt, men :)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det räcker ju inte bara med att ha ett företag för att 'dra av' momsen, man måste ju sälja något momspliktigt också för att kunna 'dra av' och sen betala den momsen till Skattemyndigheten.

Vitsen med detta är väl att man egentligen betalar moms en gång, eller?

Ett intressant exempel är en renodlad utställare av flipperspel: intäkterna från myntopererade flipperspel är momsbefriade, d v s man har ingen ingående moms och kan därmed inte dra av nån moms heller.
Hyr man däremot ut spel så är detta momspliktigt och då är momsen avdragsgill.


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Purre: Jo så klart. Det var mest en kommentar att jag betalar moms och är företag som alla andra :)


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Känns som att de satt priser efter hur populära spelen är utställda .. Fast då borde väl iofs ToM vara dyrare.. :)


johan184

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
  • Stad: mölndal
hm...nu e jag lite lost men jag tänkte mer att adons priser är med 25% moms antar jag. Har svårt att tro att någon betalar in moms på sina privatsålda spel ? och det måste dom ju ínte heller så det är ju inte konstigt.

Det jag ville komma fram till är att det inte är speciellt konstigt om företag som säljer spel är ca 25% dyrare?

Men jag doppar detta nu =)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nepp. När företag som säljer flipper skriver "moms tillkommer inte" så betyder det att de inte har lagt på moms heller - alltså finns det ingen att dra (om t.ex. ett företag skulle köpa ett spel). Detta pga att utställare kunde välja att även ha spelen momsbefriade, precis som deras intäkter var. Det finns alltså ingen moms inbetalad från första början. Ett fåtal utställare (två som jag stött på av alla) valde dock att momsa spelen.


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Moms på 10 år gamla flipperspel. Som redan är avskrivna flera gånger om??:-D


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Med det resonemanget skulle ju begagnade bilar också vara momsbefriade...

Klart att det är moms på begagnade spel som säljs av företag vars verksamhet är att sälja spel...


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Detta har diskuterats tidigare, hittar inte tråden.

Men en utställare som ställer ut spel, kunde (kan ?) om dom ville momsa eller inte.

Fördelen är då för dom att alla intäkter är "momsbefriade", och att dom fått köpa in spelet "inklusive moms" men givetvis inte då kunde dra momsen.

Därför skriver dom "moms tillkommer ej", då redan momsen är betald, fast den inte går att dra.


Sen kunde man även vara moms redovisningsskyldig, att man då fick dra momsen på köpta spel, samt även betala in moms på intäkter. Detta alternativ var det nog endast ett få som gjorde.

Att spelen är dyrare hos utställare beror inte på att dom inte kan dra/betalt moms, utanför dom tycker att deras spel är mer värda.

Rörigt.. men så är det.


Tags: