Frispel

sedan 2001

SM - Nu är arbetet inlett

LDK · 65 · 20627

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det är alltså kårhuset Nymble på KTH. Det finns i princip fyra större lokaler som lätt skulle lämpa sig för både tävling och utställning. Möjligheter till utskänkning av exempelvis öl går utan större problem att ordna eftersom det är flertalet barer i lokalerna. Dessutom finns möjlighet till storbildsskärm (riktig bioanläggning med THX-ljud och proffsduk).


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Då kräver jag en öl klass på SM. Jag tror att jag har bättre ölsinne än er allihop och spöar skiten ur er efterett gäng med bira :-P


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Kan någon ta med sig 200 novus flaskor, en stor gryta flipperkulor och en massa tandpetare ifall någon blir törstig?

/Flippy


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Jag tycker slutspelet borde gå till så att det är 4 grupper å att två åker ut hela tiden. så att det i finalen blir 4 stycken spelare mot varandra eller kanske att när det är 4 kvar kan räknas som en semifinal och att de två bästa sen gör upp i en 1vs1 kamp om vem som ska vinna. 1mot1 matcher är inte riktigt rättvist. När det är många kvar i turneringen. Hoppas nån förstod något av det jag sa. :)


Don-Martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
En ölklass på SM vore ju inte helt fel.. Om det blir nogån sådan klass så skriv upp mig i den..  *s*


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
S P:
Jag tror att jag förstår vad du menar... :-)

Problemet med ett sånt upplägg är att det tar alldeles för lång tid att ha utslagningstävling i grupper om fyra. Vårat förslag använder enbart grupper om fyra i första omgången av slutspelet. Därefter är det endast 8 deltagare kvar och utslagningen sker 1-on-1. Hyfsat rättvist tycker jag, plus att det är tidsmässigt genomförbart.

Kom gärna med fler förslag, idéer eller åsikter.


Jonte

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
  • Stad: Värmdö
Purre: Har du eller någon annan möjlighet att få fram litet data och priser på KTH:s hallar? Så vi kan jämföra med de två andra alternativ vi tittar på för närvarande, Wasahallen och Tyrol.

Intressant är alla längdmått, ytor och takhöjd, gärna ritningar. Elkapacitet förstås... Tillgänglig flyttbar inredning.

Och så priser, med respektive utan eventuell service.


S P

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Okej men min tanke är att man spelar 4 grupper hela tiden och två stycken åker ut hela tiden tills det bara är två kvar. Eller så har man finalen så att när det är 4 stycken kvar så den som vinner då vinner.
Det är rättvisare system. Annars kanske två stycken av åtta skulle kommit 1:a och 2:a om man kollar till poängen fast den ena blir utslagen. Fast den egentligen skulle gått vidare bara den fått möta någon annan.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
S P:

Det är ju detta som är idén med utslagning, att den som är bäst måste lyckas vara bättre än sin motståndare oavsett vem det är och när i slutspelet det är. Tänk även på att varje kvart, semi och final spelas 1-on-1 på 5 spel. Dvs om du och jag möts i kvartsfinalen så spelar vi "bäst av fem omgångar". Då måste du ha "otur" tre gånger mot samma motståndare.

Om du tycker att poängnivåerna ska ha mer betydelse så blir det ju inte tal om ett vanligt playoff-träd. I så fall blir hela tävlingen en poängtävling, ungefär som kvalet. Tanken med tävlingen är att det ska vara nerv och kamp i den slutgiltiga uppgörelsen, och då är playoff det som känns som det mest naturliga valet.

Visst hade det kanske varit mer rättvist att köra hela slutspelet i grupper om fyra (vi har övervägt det), men i så fall hade tiden blivit så knapp att man endast skulle hinna med en omgång på ett enda spel. Och jag tror(?) att du håller med om att detta kan bli väldigt orättvist. [Att detta spelupplägg tar sån tid beror ju på att om fyra personer spelar samma spelomgång blir det väldigt mycket dötid, och en enda omgång kan bli upp till en timma lång!!]

Om någon har ett alternativ till det föreslagna tävlingsupplägget, posta det i den här tråden. Vi är alltid öppna för intressanta, rättvisa, tidseffektiva tävlingsupplägg. Ingenting är spikat ännu.




Jonte:

Tills Purre svarar kan du studera kårens information om lokaluthyrning.

Kåren (KTH) - Lokaluthyrning
« Senast ändrad: april 29, 2003, 18:50:00 av LDK »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Tack LDK! :-)
Det är dessa priser som gäller, MEN om man lyckas med att göra detta till nåt slags sam-arr med Programgruppen på THS (Tekniska Högskolans Studentkår) kanske det kan bli billigare. I praktiken betyder det troligen  att de skall kunna ha baren öppen och ta barintäkterna. De som skall ansvara för programverksamheten i höst är ännu inte utsedda, men så fort de är det skall jag ta kontakt med dem, vilka det nu blir.

Vad gäller storlek på lokalerna tror jag att det lätt räcker till. Om ni kollat med Tyrol så är det nog jämbördigt om inte kåren tillochmed är större. Dessutom finns det ju flera lokaler på kåren så att man kan avgränsa olika former av verksamhet något till olika lokaler, (tävling i en lokal, utställning i en annan och försäljning i ett tredje t ex). En sak är säker, kåren är många gånger gemytligare än Wasahallen :-)

Sen var gäller tidpunkt så kan man sammanfatta det med att från mitten av augusti till mitten av oktober är det nog helt kört eftersom det brukar vara en massa arrangemang i samband med skolstart, nollning och annat trams. Teknologerna har tyvärr (fast inte så konstigt nog) företräde.

Elkapaciteten lär inte bli nåt problem alls, det brukar vara konserter (publik ) 1200 pers) och då brukar det ju behövas ett antal Ampere.

Så här ser planlösningen ut. Sen finns det en undervåning som man kanske skulle kunna utnyttja också...

Vi skulle kunna ha ett litet studiebesök nån kväll, så får alla intresserade se lokalerna, prova ölanläggningen och spela lite AFM, SS, RS, TAF eller ToTAN. Torsdagar är mer lämpliga då puben är öppen. :-)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jug tycker slutspel en mot en, bäst av fem låter bra. Man bör (anser jag) minimera slump och väntetid. Tycker själv det är avskyvärt att spela tre eller fler personer på samma spel. Dessutom kan tiden förkortas av att matchen kan vara avgjord innan spelare två kört sin sista boll. På KTH finns även - för alla er som SETT LJUSET - pallar att sitta på!!:-)
 Misstänker också att en hel del av de som brukar spela på KTH kommer vara med om tävlingen avgörs där, och det är ju positivt.


Jonte

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
  • Stad: Värmdö
Det skulle vara mycket intressant med ett litet studiebesök på KTH som Purre föreslog. Det kan ju bli en trevlig social sammankomst, samtidigt som vi lokalintresserade tar en titt. Och samtidigt ett bra tillfälle för medlemmar ur SFS och Spelautomatsamlarna att bekanta sig med varandra.

Jag föreslår någon dag under nästa vecka, måndag-torsdag funkar för min del, alltså 26-29/5, vad sägs om det Purre?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Lämpligt är nästa torsdag (29/5), då är det dessutom pubkväll, jazzpub till råga på allt. Förhoppningsvis kan vi nöta lite MM, skall flytta det till kåren snart.
Tilläggas kan att det är KristiHimmelsfärd då så de flesta är ju lediga.
« Senast ändrad: maj 20, 2003, 17:58:30 av Purre »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Lägg gärna upp det som en spelträff på stockholmpinballs hemsida när ni bestämt datum!


Tags: