Frispel

sedan 2001

Family Guy

lflux

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FG och TSPP borde väl dra in mest på kåren? Jag gillar inte riktigt Family Guy till att börja med, och vissa saker är inte helt uppenbara i spelet, typ "Hoppsan, nu blev det visst multiball... öh, varför?".

Och så känns det som om det är svårt att registrera träffar på miniflippret förutom loopar, men det kanske är per design?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Ian: Det är ju bara för att du är en färsking i flippergemet ;-)
Snackade iofs med ett par andra rookies som stod och spelade det häromdan och de hade inte några problem med att fatta reglerna och gillade det skarpt.

Nej jag tycker att det är rätt så intuitiv, klart mycket lättare att fatta än t ex TSPP som är betydligt mycket krångligare och otydligare...

Vad gäller miniflippret så var det just det jag menade angående de där targetsen, den konstruktionen kan man ifrågasätta...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Körde några rundor igår. Min känsla var att för att vara Lawlor var det bra, men jag förstår mig verkligen inte på temat.

Miniflippret var bättre än väntat. Inte så mycket som flipper betraktat, men som övre spelplan är det en av de bättre. Ett irritationsmoment var dock att rampen på miniflippret inte har något stopp, så en för hård träff i den gör att kulan flyger direkt över flippern.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Som sagt, jag visste väl att det var ni som köpte FG.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Så har man då blivit delägare i ett Family Guy och fått lira en kväll.

Klart kul spel (självklart är jag inte ett dugg objektiv eftersom det är första gången jag köper ett så här pass nytt spel). :-D

Vi testade först dom gamla rommarna som var installerade (v.1.01). Där fanns bl.a. den gamla Chicken Fight:en. Sen blev det en USB-uppgradering (riktigt smidigt).

Om man vill ha ut ngt av TV Wizard Mode får man allt se till att lira bra under TV-uppdragen eftersom detta avgör bas-jackpoten under TVWM. Själva TVWM är ju hyfsat knepigt och ger dig ett dilemma...plocka många skott i varje sekvens för att få upp multiplikatorn, eller resetta bas-jackpoten och tända om alla skott (men förlora multiplikatorn). Och tack vare hurry-up-nedräkningen av bas-jackpoten blir det ganska hektiskt!!

Mats frågade efter det stora wizmode:et (och han har säkert redan luskat reda på hur man får det). Det är alltså "Sperm Attack" och funkar som Vacation Jackpot eller RTU, dvs du har sex kriterier som ska uppfyllas:

- Alla Beer Can Modes (kommer automatiskt)
- 15 Fart Jackpots (borde trilla in om man har en lång omgång)
- 5 Evil Monkey Jackpots (se ovan)
- 10 Crazy Chris Jackpots (se ovan)
- 1 Stewie Multiball Super Jackpot (Svårt!)
- 25M på TVWM (Ganska svårt!)

Lär dröja innan jag klarar av det i alla fall...

Lillflippret. Blev förvånad över hur extremt små flipprarna var. :-) Rätt skoj, men det skulle bli mer spelbart om MEG och PETER funkade bättre.

Det finns en del sköna skott på vanliga spelplanen. Chris och Lois framför allt. Jag hade lite svårt att träffa Evil Monkey Jackpot-skottet från övre flippern...kändes inte som att den "flowade" speciellt bra.

Reglerna är riktiga "effektivitets-regler" a la Keith Johnson. Det mesta blir svårare å svårare ju längre in i spelt man kommer. Och man måste lira riktigt effektivt, veta var man ska träffa och sen se till att träffa för att få några större poäng (se även LOTR och TSPP). Det är en enorm utmaning, men kan också bli lite segt eftersom det är så svårt att nå fram till riktigt stora poängbelöningar. Samtidigt borgar denna typ av regler för en hel del taktik-möjligheter där man verkligen får lov att tänka till för att roffa ihop bra poäng, vilket kan vara riktigt kul.

Ser fram emot att lära mig mer om hur man ska lira detta spel.

Sen vad gäller art-sound-music så bryr jag mig inte överdrivet mycket. Det fyller sitt syfte, helt klart.

Överlag ett mycket intresant spel. Framför allt är det layout och regler som bidrar till detta.

---

Problem vi stötte på:
1) En av bebisflipprarna på Stewie Pinball började bli kvar i uppfällt läge lite väl ofta. Så det blev att börja luska ut hur man skulle ta bort lilla spelplanen. Stod ingenting i manualen (just dom sidorna saknades!), men vi klurade ut hur man skulle göra. Bort med lite plaster, bort med fyra kontakter på undersidan av spelplanen, och bort med fyra skruvar; sen var det bara att plocka bort lilla spelplanen. Hyfsat smidigt. En liten justering på dom små flippermekanismerna och problemet var åtgärdat.

2) MEG-target på lilla spelplanen reggar extremt dåligt. Vi måste förmodligen bort med lilla spelplanen igen för att limma om den där bräckliga lilla target-konstruktionen.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma


Tags: