Frispel

sedan 2001

Flippervagn

COCS · 134 · 18025

iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Alltså, kalla mig fegis, men jag tycker det ser väldigt vanskligt ut... Speciellt när spelets tyngdpunkt är så långt in och så pass liten lyftyta... att manövrera liften så långt inne under spelet... *brrr*
« Senast ändrad: december 31, 2006, 13:38:37 av iceman »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Den utmärkta vagn som jag köpte på JULA försvann nog tyvärr ur deras sortiment under den rea-utförsäljning som jag var på, när jag köpte min vagn. Jag tackar bara flippergudarna att jag hann dit i tid att köpa en.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
DAH: Jag snackade med en snubbe som jobbar på lagret på jula, tydligen plockades vagnen bort för att den inte uppfyllde någon säkerhetsmärkning. Bar honom kika på ifall det fanns någon i gömmorna, men tyvärr :-(
// Christer


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Den vagnen som syns på bilden nedan (Jannes?) skulle jag vilja påstå att det är exakt samma vagn som Liseberg har, men i det här fallet måste den blivit modifierad så att spelet inte glider av. Lisebergs vagn som jag personligen använt flera gånger, kan man inte göra så här med.

Om det här fungerar bra, kan jag inte uttala mig om, men den vagnen är med stor sannolikhet inte konstruerad för den här typen av användning.



Jag tror däremot att denna vagnen som synes nedan, är en bra "kombivagn". Om jag inte fattar fel, så är det väl meningen att man skall kunna trycka upp vagnen, så att den blir även som en dolly. Vad anser ni?

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
Cocs: Den vagnen har Jukeboxjanne (första bilden) enligt mig den ultimata :-D Tänkte nästan kidnappa den när figge å jag var hos Janne ;) kollade mer på den är RS jag bytt till mig.

iceman: Din tunnis lite "rangligt" ökar ju bara spänningen på Sopranos :-D

//Mogge
« Senast ändrad: december 31, 2006, 20:51:34 av mdungan »
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
lol Sopranos har aldrig behövt åka med tvivelaktiga transportmedel! Lyftes varsamt med krökta ryggar för hand in och kartongen öppnades ovanifrån, lyft ena sidan itaget för att sätta på benen (uppallad förstås medan vi skruvade på benpar nummer två).

I lokalen har vi en flipperlyft av den äldre beprövade sorten. Lyfter varsamt HELA spelet upp och bakåt.


SimLego

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
  • Stad: Långviksmon
Speca upp kraven - eller ännu bättre: gör en ritning och tala om hur många som skulle vara intresserade, så vet jag ett litet lokalt företag som har resurserna att göra en liten serie.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
SimLego

Det låter ju bra!

Är det ingen här som vet om den vagnen jag har bild på ovan...
alltså DENNA här
fungerar att även fälla upp med spelet, så det står som på en vagn???
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


StephenUSA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
  • Stad: Kungälv
That "Appliance hand truck" is used by distributors that operate soda and snack machines in the US...  It has a very solid construction for very heavy objects, this model even has the option for using up and down stairways. Notice the conveyor belt system behide the bottom wheels.  It would be an overkill to have one of these for pinball machines...


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Stephen

Tack för svar! Då glömmer vi den.

Vad säga om den här då?
Citera
These Magliner Gemini Jr and Sr hand trucks are designed to convert from a two wheeled hand truck to a four wheeled platform truck in seconds. Made out of lightweight, high strength aluminum construction, properly balanced to assure easier wheeling and positive load control.
home page
Magliner Gemini Jr. convertable hand truck. Height as a upright is 51", Height as a platform 40". Platform bed is 38". Weight is 44 lbs.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


StephenUSA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
  • Stad: Kungälv
This model is something similar to what UPS and Fedex uses...   When folded to a platform the handles would get in the way and a pinball machine would not fit so well..
« Senast ändrad: januari 01, 2007, 17:30:04 av StephenUSA »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det var f-n va' svårt...

Här är en annan bildserie på flipperlyft (scrolla ner):
variant på flipperlyft

EDIT:
Länken
« Senast ändrad: januari 02, 2007, 12:51:34 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Cocs: Jag förtår inte hur du ska få dom kärrorna att fungera på ett bra sätt, dom innehåller ju ingen lyftanordning. Vinklar du ner flippret så får du du ju sitta på knä? Eller har jag missuppfattat vad det är du vill ha ut av det hela??

Sista länken vart kass så jag kunde inte se vad det var för typ du menade.
// Christer


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Cocs2:

Om du vill ha en kärra som fungerar som ren "vagn", kanske denna kan vara nått:

Kärra-Vagn

Enkelt att modifiera handtaget så ett flipper får plats.
// Christer


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Luma

Nu har jag fixat länken ovan. Det är en käck lösning som liknar andra vagnar som postats här, men det är ingen sådan jag vill ha.

Jag vill ha en sådan vagn som du beskrev ovan:
Citera
Dom modeller jag är ute efter går att tilta upp och köra iväg ett spel från t.ex. en bil, sedan lägga ner det och lyfta upp det.
Men jag (Cocs) har bara sett en sådan vagn och den finns i Göteborg hos en privatperson. Tyvärr har jag ingen bild, men den är röd och var med på Flipper SM, kanske någon knäppte en bild på den?

Den vagnen som JukeboxJanne har, som syns på bilderna ovan, är INTE en sådan vagn, utan en vanlig flippervagn som han (eller ngn annan) moddat, men jag tycker det ser vanskligt ut. Den konstruktionen är inte gjord för  att vinkla upp ett 130 kg tungt spel på det sättet.

Den vagnen som "are" visar på sin länk, ser ju väldigt bra ut, men HUR får man tag på den???
are's fina flippervagn

Den enda modell på vagn jag kan hitta som är byggd för ändamålet "lyfta flipper" är den nedan, men den kan man ju som sagt inte användas som pirra :-(
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: