Frispel

sedan 2001

Flippervagn

COCS · 134 · 18021

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Luma, jag är inte intresserad av pirror när jag ska flytta uppställda spel. Pirror har jag redan ett par stycken. Den flippervagn jag köpte från JULA är, precis som Mikkes och purres vagn, till för att flytta uppställda spel från punkt A till punkt B.

En av fördelarna med min vagn jämfört med Mikkes och Purres vagn är att man slipper få ryggskott då man använder min vagn, då handtaget och vredet för att sänka lyftbordet är i normalhöjd då man står upp. En annan fördel är att min vagn har en stor vidd när det handlar om höjning och sänkning av det mycket stadiga lyftbordet.

Samtidigt så tycker jag att Mikkes och purres vagn som möjligen är tillverkad i Europa (och som jag själv tänkte köpa, men inte hade råd när den fanns på tyska Ebay) är en förbättrad version av den klassiska flippervagnen som tillverkats i USA i samma utförande sedan 70-talet.

Där har man ett litet jänkeproblem. När jänkare har hittat en bra lösning på ett problem, så kör de på lääääänge med samma lösning utan att göra förbättringar. Det är både på gott och ont.
Ta chevas V8:a som ett bra exempel, Samma grundtyp av motorblock som tillverkades 1955 tillverkas än idag.

Ett sämre exempel är flippervagnen som tillverkas än idag. En förbättrad modell borde kunnat tagits fram under dessa 30-40 år.

Förbättringen på Mickes och Purres modell ligger i att man steglöst kan höja spelet med hydralik, istället för de tre grundlägen som originalet har.

Däremot så fick jag en idé just nu, när jag skriver det här, på en modifikation av min egen flippervagn, för att på ett enkelt sätt kunna vika ner ett spel som står på högkant, ner på flippervagnen.
Det blir till att ta fram svetsen, vinkelslipen och lite material.  Men först lite mätande och experimenterande.
"Tihi tihi fniss" som Knatte Fnatte och Tjatte skulle ha sagt.:-D
« Senast ändrad: december 30, 2006, 20:46:49 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
DAH, jag förstår precis vad du menar.

"Pirr"-funktionen är ju bara en bonus, med högre kant fram och hjulpar som tål att tippas.

Ta lite bilder på din vagn sen när du moddat den så vi får se :-)

Synd att du inte var nere i Lidköping idag, jag var där en snabbsväng och hälsade på och hade hoppats att du vart med nere. Jag ställde ju upp ett 80-tals Gottlieb bara för din skull :-)
// Christer


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Ja, det är en lite meckig sak med vår, höja spelet gör man visserligen med en pedal (ståendes), men för att sänka så måste man ner på knä och vrida på en liten ratt. Kunde nog ha varit bättre.
Men så länge man inte är en gammal ledbruten gubbe är inte det nåt större problem ;-)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Sorry LUMA, det får bli nån annan gång.
Nu har vi flyttat till nya Lutande Dörren, där kommer det att ställas upp en del ss gottliebare som Haunted House, The Amazing Spiderman, Genie m.m. sen kommer det in en grös gamla em gottlieb från 70-talet.

Öhhh, hörde jag Svante skrika "Neeeeeeeeejjj"?
:-D:-D

Jovisst Svante, det kommer även att ramla in ett halvdussin gamla Bally Zipper-flipper spel. :-)
Hörde jag inte ett nytt "Neeeeeeeeejjj" från Svante?

Sen blir det spel som t ex Algar, Airborne Avenger, Cosmic Gunfight, Check Mate, Star Trip, Farfalla, Lucky Ace, OXO, ett av de första 100 ex av Jungle Lord, Cleopatra (både ss och em) och andra roliga spel.

Det här kommer att bli ett bra år.:-D
« Senast ändrad: december 30, 2006, 21:24:23 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ja Purre ni heter ju flippergubben, inte ledbrutna gubben, så det ska väl gå bra:-D:-D
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
De som var på pinball workshop la kanskje merke til min flippertralle.

Den fungerer som både säckkärra (pirra), og som bildet viser også tralle for å flytte rundt en oppstilt flipper. Det er også enkelt for en person å få flipperen oppstilt eller nedpakket alene.

Kostet ca 1500kr på ebay.de. Var en polakk som solgte de.
« Senast ändrad: december 30, 2006, 22:09:06 av ARE »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Svante, Joooooo!

Are, det där ser ut som den hitills lämpligaste kombinationsvagnen för flipperspel.
Kan du ställa upp ett spel från stående på högkant (då utan ben) till det läge som spelet har på bilden?
« Senast ändrad: december 30, 2006, 23:15:51 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ares vagn är en modell som Adon har.

DAH: den vagnen på SM som var orange är av sådan modell.

Pratade med en utställare om den och han sa att den var ovanlig eftersom den kostade 6.000 pix ny. Men fördelen är givetvis kombinationen av pirra/säckkärra och lyftmöjligheten, även om jag tycker att den klassiska modellen "lyfter" spelen bättre.

En annan bra sak med egen lokal är att spelen på sin höjd behöver rullas ut för service - då räcker det oftast med möbelhjul från Jula. :-)

Luma: Var det du som plågade oss med Hollywood Heat? :-o


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
INK, Hehe. Jomen.

Visst var det ett trevligt inslag av 80-tal med alla flamingo :-)
// Christer


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Gjorde just en sökning på
+pinball +dolly
det första jag fick upp var denna killen:

Länk

En i stort sett likadan sådan lyft finns numera på jula för 595:-

Julakvalité & Göfabkvalité vet man ju vad det är, men ibland lyckas dom faktiskt.
Får se om jag orkar släpa mig dit i morgon och hämta en. Hade ju vart kul att testa lite :)
// Christer


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
DAH: jovisst, det kreves kun 1 person for å ställa upp ett spel från stående på högkant. Det samme gjelder å pakke ned.

Det er även ganske grei vinkel på spillet til å kunne testspille, i det läge som spelet har på bilden.

Juxebox-janne sin tralle klarer også dette, fordi det er påsveiset en liten metallkant i enden som er nederst på bildet Dette (janne sin) er den optimale flippertrallen, slik jeg ser det. Säckkärra egenskapene på min tralle er ikke spesielt gode, så jeg har en vanlig säckkärra for lengre flyttinger.

Hvis noen kunne lage denne flippertrallen med en metallkant øverst til venstre (på bildet), og dessuten gjøre den sammenleggbar, så vil jeg gjerne kjøpe.
« Senast ändrad: december 31, 2006, 00:12:27 av ARE »


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hur ser den ut på Jula? Hittar inget som skulle kunna användas som flipperdolly...


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
iceman:  Det var denna jag tänkte på:

Motorcykellyft
// Christer


mdungan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
  • le för helvete
    • Visa profil
  • Stad: Boxholm
och här svaret på våra önskemål som även passar plånboken.
Till julavagnen :-)Om man skulle tillverka en sån.
Mmm... jag är elak och grinig ---> le för helvete.


Tags: