Frispel

sedan 2001

Åsikter Whirlwind?

Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Jag har faktiskt aldrig haft chansen att spela detta spel. Nu har jag i ett byte blivit erbjuden ett, det har varit hemmaspel sedan 91, oborrat och ser ut att vara i ett fantastiskt skick.

Hur står sig Whirlwind mot andra spel (Främst då de med DMD display). Bra eller tråkigt?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Whirlwind är ett trevligt spel om du frågar mig.
Farfar till ett antal andra Lawlorspel, bl a TAF och NGG...

Men att jämföra med WPC är väl att ta i, dock ett av de bättre Sys11-spelen.

Kolla om exet är diamondplated, ett mindre antal av dem är nämligen det och de är extra åtråvärda.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag vet att de bästa amerikanerna är som tokiga i Whirlwind. Bowen har ett hemma t ex. Personligen är jag lite tveksam till roterande plattor mitt i spelplanen som slumpar omkring bollen. Men layouten och reglerna är annars en ganska klassisk Lawlor. Man kan lira ramp-stol eller gå på multin. Ganska bra skottlayout tycker jag nog.Ínte riktigt lika kul som Funhouse (som jag gillar skarpt) men jag har inte spelat det tillräckligt mycket.

Nästa!
« Senast ändrad: mars 17, 2007, 00:06:26 av MCR »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ett trevligt spel - i all sin enkelhet. Och väldigt snyggt. Också bra att ha på sommaren då fläkten kyler bra. :-D

Typiskt Lawlor-spel med hans "mjuka" stil.

Köpte mitt i väldigt fint skick och gott om mylar (ska snart klarlackas) för 5.000 förra sommaren.


Marthin: Försök lägga till mig igen på MSN.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Minns mest (när det var nytt) att jag inte var så himla förtjust i det. Men minns väl en del tal på det: "The storm is comming" & "Return to your homes" med en (som jag minns det) något nasal röst. :-) En tuff grej annars var ju att det satt en fläkt uppe på backboxen, som frenetiskt började blåsa luft under multiball (a´la Tom Cats saftblandare). :-D

Purre:
Var Whirlwind ett utav de sista alpha numeric-display-spelen ?? Eftersom du sa att vissa utav dem hade diamondplate, eller gjorde de bara tester på just WW ??



Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
Pinball ain´t no sport
Pinball IS religion"

Edit: Djävla INK o hinna före så där. ;-)
« Senast ändrad: mars 17, 2007, 02:47:24 av Terminator »
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hi...haa!

Kanonspel!

Skulle man fråga Jack om vilken som är hans bästa film så skulle han ha svårt att välja mellan "Easy rider " eller "Shining" eller...

Whirlwind är likadant...jag sätter nog det som Pat´s bästa spel, trots att det är "gammalt".
Ingen slump, som i FH. Träffa rätt target or, not!
Lock, och inte mycket annat...fast fullt av charm!
Plattor som snurrar...hur rätt kan det bli?
No 5 av mina spel...alla kat!
(AFM, CFTBL, TS, PM) ROCK´s FIRST!

Gammalt och ganska basic i förhållande till det vi vet idag. Men det har en charmfactor som inte vet dess like till dom spel vi nuförtiden är vana vid!

Köp det till din samling och inse att det inte har en susning av variation till dom nyare titlarna!...däremot så har spelet en charm som vida överstiger det du har idag!

ES, FH och WW är klassiker som hör ihop, men det räcker med ett av dessa för att kompletera en modern samling.

Alla (ES, FH. WW) är "blå" klassiker för sin tid, men ingen går att jämföra med 90-talets spel!

Helt olika stilar och epoker...
Jag har AFM som favvospel, men även CFTBL...
Skulle tro att jag även hittar hem hos "DAH"... och då handlar det mer om känsla för spelet i sig snarare än djup i reglerna.

Så om jag känner dig Marthin, så är nog WW inget för dig.

Rock on!
/Stefan


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Terminator: Jag tror att det bara var frågan om tester. Det kom ju ett större antal Sys11 (och några WPC) efter WW som inte var diamondplated.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Mycket kul spel för att vara så simpelt. Hatar spinning discs, men älskar ljud/tal. Sköna multibollar.

Kan säkert vara kul att ha ett tag.


rockywuff

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 180
    • Visa profil
  • Stad: Haninge
Man kan bli knäpp på den roterande skivan, särskilt när den skickar bollen SDTM, men det är ett rätt skönt spel i övrigt.

Fläkten är som sagt en mycket trevlig funktion, särskilt på sommaren eller i varma lokaler.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Angående fläkten, så sparar jag på gamla em- arkadspel. Ett spel som har en motsvarande fläkt som är riktad mot spelaren, är Motorcycle, av Chicago Coin. Det är motorcykel-versionen av Chicago Coin's populära bilspel Speedway.
När man spelar det ,så fläktar "fartvinden" skönt. :-D
« Senast ändrad: mars 20, 2007, 04:19:23 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Whirlwind, ett av de bästa från tidigt 90-tal.
Spelade det som bara den när det begav sig.


Tags: