Frispel

sedan 2001

Flipperbekymmer

chris

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Har ett Whitewater där högra flippern inte når lika högt upp som den vänstra. Det skiljer ca 1cm vilket kan vara lite störande.

Är det ett komplett flipper rebuild kit som gäller eller kan man justera något enkelt?

En annan fråga är om det finns något bra test för att testa om flipprarna är för klena eller om det enbart är magkänsla/erfarenhet som gäller...

Tack på förhand!


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Sitter det FRP monterat i läge över spelplan, så lutar flippern mot FRP istället för att gå helt tillbaks mot spolen och då är antagligen det bara att knacka ner FRP (så att flppern trillar ned HELT) och sedan lossa på klamman till flipper-shaften (under spelplanen) och justera flippern så att vä. och hö. blir lika. I mitt tycke behövs inte FRP, men av ngn anledning sitter det på många spel - fast i nedknackat läge.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


chris

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Tack för svar!

Tyvärr säger inte FRP mig mycket! :)

Har kollat lite på http://marvin3m.com/wpc/index3.htm utan att ha blivit något klokare.

För att förtydliga min fråga så är båda flipprarna i samma höjd när de är "nere" dvs inaktiverade. (Även rätt höjd) Men den högra går inte lika högt som den vänstra.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hehe, jag har heller aldrig hört uttrycket FRP trots att jag sysslat med flipperspel rätt länge :-)

Jag tror att delarna i din vänstra flipper är slitna. Byt ut plunger+link och coilstop. Gör det  på båda sidor när du ändå är i farten.
Kolla också att de små gummina som linken ligger mot i viloläge finns på båda sidor. De sitter på plattorna som alla flipperdelar sitter på under spelplanen.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Hej chris, och välkommen till SFS. Som du kanske märkt så är vi inte så anonyma av oss här på SFS. Så jag låser den här tråden och stänger av din användare tills du mailar mig dina korrekta uppgifter som du borde ha angivit vid registreringen.


Edit:

Då är det löst och vi välkomnar chris som en fullvärdig medlem.

« Senast ändrad: december 12, 2006, 11:36:24 av Sonar »


chris

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Halmstad
Tack Sonar.

Ska kolla upp WH2O ikväll! Det lutar nog åt flipper rebuild kits.

Ska man fixa den övre flippern samtidigt?


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Kan även vara coil-sleevar (plaströr inuti spolen) som blivit deformerad pga värme eller slitage...
Har du provat att föra upp flipperarmen manuellt och samtidigt kika under spelplanen om hela plungern (nästan) försvinner in i spolen? Det kan vara en ide ;)
« Senast ändrad: december 12, 2006, 18:08:15 av ZeeDee »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Beträffande flipprar som inte går lika högt upp vä. & hö. sida:

Trots att man bytt ut (kontrollerat) allt mekaniskt...

En sak som jag också varit med om vid detta problem är att själva flipperplattan (som allt sitter fastskruvat i - se bilden nedan) på själva den 90-gradiga vinkeln är lite böjd åt ena eller andra hållet. Då tar själva "Flipper Plunger" i för tidigt/sent i viloläge och det går inte att justera så att flipperspetsarna hamnar exakt lika i övre läget. Man får i så fall böja den försiktigt - det behövs bara lite grand för att det skall bli 5 mm fel på flipperspetsen. Därefter får man justera om flipprarna.

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: plunger coilstop spole