Frispel

sedan 2001

Monster Bash Bracket Reinforcement

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Skicka hit en omgående så ska jag testa åt dig!

200 kr inkl. frakt är helt ok. Made in Sweden betalar man väl gärna lite extra för? :-D

Maila dina kontouppgifter så returnerar jag ett mail med adressen.


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda

AGW

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det känns ju inte bra att skicka iväg något utan att jag provat det först. Men eftersom jag själv också vill ha en fungerande sån här så lär jag ju göra nya om denna inte passar. Så isf kan jag ju skicka över en ny till dig då.

Jag är lite lur över om den där andra som fanns att köpa verkligen helt löser problemet. Jag funderade över om man inte måste bocka plåten lite så att den trycker mer än tills kanterna ligger jämns i för att det skall bli plant på spelplanen. Men eftersom det är svårt att avbocka den efteråt så tyckte jag att man lika gärna kan lägga något mellan plåten och planens undersida så att den på så sätt trycks upp.

Någon som har sitt MB öppet som kan kolla om det finns 3 mm gäng kvar på skruvarna så att plåten får plats? Eller om man måste byta dem till längre skruvar. Det vore lite jobbigt.

Skickar ett mail till dig INK.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag misstänker att det inte finns 3 mm kvar - och det är därför originalbiten är bockad. Får se vad det blir kvar när man tar bort brickan, men de verkar ha fått ner hela muttern på bilden, så om det fattas en mm ska det nog hålla ändå. Plus att man har två extra träskruvar.

Ska bli spännande... :-D


Edit: Mitt MB står i lokalen.
« Senast ändrad: december 26, 2006, 01:18:55 av INK »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Monterat och snabbtestat!

Vår vän AGW skickade en bit till mig, och även om han inte tyckte att de två "hjälphålen" för träskruvarna fyllde någon funktion så borrade jag upp båda - för säkerhets skull. Och nu när jag testat kan jag säga att åtminstone det ena (yttre) hålet inte fyller någon funktion alls. Så om ni inte vill borra hål i er spelplan är det bara att pröva utan först.

Men nu har jag i alla fall monterat biten och kan säga att de befintliga skruvarna räcker till gott och väl i längd. Först behöll jag brickan under den inre skruven (det sitter brickor på båda) och testade. Då blev det en avsevärd förbättring på mitt spel. Från att ha haft svårigheter att ens nå till lane:sen gick nu kulan runt utan problem. Dock hördes det att kulan fortfarande tog i kanten. En okulär besiktning avslöjade att det fortfarande diffade lite - faktiskt mest närmast reparationen. Så jag lade till ett par brickor under både skruven med muttern samt under mitt egenborrade hål (dock en extra där det var mest skillnad kvar) och drog åt så det knakade i andra änden när metallbiten spände emot spelplanen. Nytt test visade att detta gjorde susen - till den grad att kulan nu slår i kanten lätt på vägen tillbaka.  :-)

Det blir hårdtest i kväll och ny rapport i morgon, men det lilla jag spelade var en fröjd. Både höger loop och ramp fungerar prefekt! :-D
« Senast ändrad: december 29, 2006, 18:28:12 av INK »


AGW

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tror du att det finns någon anledning till att borra de där extra hålen? Man kan ju liksom alltid lägga en jättestor bricka under den innre skruven så att det motsvarar att ha en till skruv med brickor. Och det finns ju ingen anledning att dra planen mot brackenten på det stället med en extra skruv, det är ju åt andra hållet planen skall. Vad säger du INK?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Nu har vi hårdkört MB hela kvällen och jag måste säga att det som ett helt annat spel. Högerramper via backhand är inga problem och loopen sitter som en smäck! :-D

AGW: Det skulle väl vara för att minimera "vridet". Men med 3 mm gods är väl det minimalt ändå. Fast man kanske minskar belastningen på skruven med en extra dito? Better safe than sorry? Plattan ska ju aldrig tas av så hål i spelplanen eller inte är tämligen oväsentligt. Jag är i alla fall väldigt nöjd med min bit oavsett antal hål.

Är det verkligen bara tre MB-ägare här på SFS som har detta problem? Jag trodde att Sverige bara fick tidiga exemplar.
« Senast ändrad: december 30, 2006, 02:23:05 av INK »


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg

d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
jag vill gärna köpa en, maila mig på marcus_hugosson@hotmail.com så köper jag en.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har inga sådana problem som ni pratar om, men jag känner naturligtvis till detta ämnet.

Jag skall kolla tillverkningsdatum på mitt spel - kan ju vara intressant att veta och jämföra med er andra - om ni också kollar.

Förresten, på vilket sätt åtgärdade fabriken problemet - på samma sätt som ni gjort, eller?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Cocs din spelplan hängde som min när jag så ditt ex.:-D


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Cocs: Bracketen enligt länken längst upp är Williams egen. Den andra länken citerar även Service Bulletin-texten.

Ta en vinkelhake eller linjal och kolla på ditt spel om planen diffar. Oftast ser man det på "hacket" kulan gjort i bakkanten av skåran. Annars märker du det på att högerloopen (och ibland rampen) inte spelar fint.
« Senast ändrad: december 30, 2006, 23:43:04 av INK »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om Ola säger att det är fel på min Drac-ränna, så är det väl så då :-)

Jag har haft spelet sedan maj 2006. Vad jag själv kan se - i nyktert tillstånd :-D så finns där inget slitage på Drac-rännan, så som det blivit på andra MB p.g.a. nivåskillnader och "kulstuds". Inte heller har jag några problem att skjuta upp i högerloopen eller rampen, men jag är kanske inte så sofistikerad spelare (ännu) att jag tänker på det så som andra mer rutinerade gör.

Jag kollade igår på undersidan min spelplan och där sitter i varje fall ingen bracket.

Är inte hemma nu, men jag skall ta och kolla med vinkelhake betr. nivåskillnanden.

På mitt spels "tillverkningsdekal" i kabinetten (på hö. sida) står följande:

MONSTER BASH - SWEDEN
S/N 52165400701
MFG DATE 09/10/1998

Detta betyder att mitt MB gick ut från tillverkningen:
10:e september 1998

Vad har ni andra för datum?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
PÅ mitt står det.


MONSTER BASH - SWEDEN
S/N 52165401566
MFG DATE 10/19/1998

Då är nästan mitt nytt:-D


AGW

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tror att det står Österrike på mitt spel. Eller det står inget på spelet, utan på kuvertet där alla intruktionsböcker och grejer ligger.

Om någon fler är intresserad så har jag två sånna fix bars kvar.


Tags: playfield