Frispel

sedan 2001

WMS Flash?

Nizztos

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har ett WMS FLash som jag köpte i USA av nostalgiska skäl (var flippermek på chalmers dtek under ett par år). Sedan jag kom tillbaks till Sverige har dock andra intressen dominerat och det har bara blivit ståendes (har inte haf igång det på drygt två år).

Finns det intresse för dessa spel här i Sverige? Fundera på om det är värt mödan att få igång det igen och avyttra det. Känns som att om man skulle sälja det så borde det gå till någon som har intresse av spelet då det ju trots allt kräver en instats att hålla det i drift.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Visst finns det intresse!

FLASH är väl världens mest tillverkade spel efter TAF - har jag för mig.

FLASH var det första spelet att använda "flash lamps".

FLASH var det första spelet med bakgrundsljud.

Hur är skicket på kabinett och spelplan?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Nizztos

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag skulle kalla skicket "bruksskick". Det är med andra ord inget samlarobjekt. Det finns slitningar på spelfältet och tyvärr är färgen sliten på flera ställen på poängtavlan. Jag vet att en relativt erfaren restauratör skulle kunna fixa spelfältet, men glaset är nog svårt för alla utom en riktig expert. Själv gav jag mig aldrig på måleriarbete på spelfältet då jag vet att jag ungefär har en tvåårings skicklighet med en pensel.

Undrade ju egentligen bara om det bara är "nya" spel som gäller eller om det finns folk som gillar de lite äldre spelen och att pilla med dem.

Nu är steget rätt långt från denna förfrågan till att jag får energi nog att se till att det fungerar (för det gör det garanterat inte efter två år i malpåse). Jag skulle aldrig sälja det om jag inte visste att det fungerade.

Nu verkar det ju dock finnas intresse, så då kan det ju vara värt att försöka få igång det igen.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Det finns en hel del folk som samlar på äldre spel som DAH & Leffe. Vi kör ju i regel även en classicstävling på SM & SO och dom tävlingarna brukar vara klart uppskattade så intresse finns helt klart.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Om man ser på flipperspelsproduktionen för de senaste 50 åren så är Flash det tredje mest producerade spelet i enheter räknat.

1. The Addams Family (1992 Bally/Williams) 20270 ex.
2. Eight Ball (1977 Bally) 20230 ex.
3. Flash (1979 Williams) 19505 ex.

De sista 765 exemplaren av Addams Family fick en kabb som liknar Addams Family Gold-kabben.
Detta för att fira att Addams hade passerat Williams tidigare produktionsrekord för Flash. Värt att observera att värste konkurrenten Bally, nästan kom upp i Addams prod.siffror redan 1977 (två år före Flash och 15 år före Addams).
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: