Frispel

sedan 2001

Plasma är bättre än LCD

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Forskningsrapport om konsumentattityden i Europa gentemot plattskärmar:

Denna rapport presenterar forskning om vad konsumenter har för inställning till plasma- och LCD-TV. Rapporten bygger på en sidojämförelse av en rad plasma- och LCD-modeller i Storbritannien, Frankrike och Tyskland, och är den första auktoritativa analysen av hur användare ser på de två teknikerna. Studien beställdes av Panasonic och Pioneer.


Publicerad av Synovate 2006

http://www.plasma-lcd-fakta.se
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Läste i senaste numret av hemmabio att det hade gjorts någon undersökning på digital home mässan i stockholm där folk fått svara på frågan vilket de trodde var bäst LCD eller Plasma först och sen fått titta och jämföra utan att veta vilken var vilken. Resultatet var att strax över 50 % trodde att LCD var bättre (plasma 45%), men sen i alla tester så "vann" plasma över LCD. På de flesta punkter så hade LCDn runt 25% av rösterna eller sämre.

Undersökningen gjordes på cirka 1000 personer. Så jag tycker det säger en del om vad folk tror och hur det är.

Jag skulle köpa en plasma om jag fick för mig att köpa en platt tv. Men jag är inte nöjd med någon av teknikerna än så jag avvaktar :-D
« Senast ändrad: december 07, 2006, 16:13:19 av Sonar »


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Inte så konstigt att en undersökning beställd av Pioneer och Panasonic, vilka tillsammans med Hitachi är de företag som är marknadsledande på plasmor, kommer fram till att plasma är bäst. Har själv en Hitachi som jag kom över till bra pris och kan knappast klaga.
Född med tur.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
JOE

Jag kan till viss del hålla med dig, men nu är ju undersökningen baserad på att ett stort antal privatpersoner i 3 olika Europeiska länder fått säga vad dem tycker om detta och eftersom det INTE är under samma förutsättningar som i ett politiskt val i något Afrika-land, så har jag svårt att tro att dessa företag mainipulerat undersökningen :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jodå, klart att de kan vinkla en undersökning, har sett det i andra liknande sammanhang.

Vi har kört en del subjektiva bedömningstester där jag jobbar men då mest gällande olika codecs och upplösningar (t ex 720p vs 1080i) och visst skulle man kunna manipulera testerna om man skulle vilja. Med det sagt så manipulerade vi givetvis inte våra tester för vi vill verkligen vet vad som egentligen är bäst.

Jag vill påstå att den där undersökningen är vinklad. T ex står på ett ställe detta:

Myt
Plasmaskärmar har allvarliga problem med skärminbränning.

Fakta
Förr hade plasmaskärmar stora problem med skärminbränning. Detta problem har dock praktiskt taget eliminerats tack vare bättre användning av skärmsläckarsystem och fosforförbättringar.

Jag har på mitt kontor en Pioneer PDP-506 PE som är hyfsat ny (< 1 år gammal) som har tydliga problem med inbränning. Exempelvis räckte det med en eftermiddag curling under OS för att resultattavlan med poängen skulle bränna in, iaf temporärt. Myrornas krig i 3 timmar raderade inbränningen.
Köra t ex tv-spel på den skärmen är helt förbjudet.

Hursom, Jag tycker att hela rapporten luktar vitamininstitutet i Schweiz.

Min egen uppfattning är dock att plasma är trevligare än LCD, iaf när det gäller videomaterial. När vi gör tester så använder vi aldrig LCD, det är inte tillräckligt bra.
« Senast ändrad: december 08, 2006, 12:22:07 av Purre »


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag sätter mina pengar på Purres erfarenheter. =)

Men vad är "bäst" egentligen? Då jag spelar hyfsat mycket tv-spel skulle jag inte tycka det var "bäst" med en skärm som får inbränningar, så jag jagar fortfarande efter en hyfsat billig LCD.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Exakt Repo, vad är egentligen 'bäst'? Som jag skrev tidigare är plasma 'bäst' när det gäller videoutspelning men defintivt inte 'bäst' i andra sammanhang.

Jag har ingen plasma hemma då jag gärna spelar tv-spel. Har iofs ingen plattskärm alls. Detta då varken den ena eller den andra typen passar mig då jag samtidigt som jag vill ha en bra videobild också vill kunna spela tv-spel utan inbränningar och annat skräp och då utan att behöva lägga över 35KKr för skärmen.


Tags: