Frispel

sedan 2001

Pink Floyds ”Dark Side of the Moon”

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Pink Floyds ”Dark Side of the Moon”

Källa; bl.a. Wikipedia

Pink Floyds ”Dark Side of the Moon” är både ett mästerverk och ett fenomen. Albumet innehar rekordet för att ha stannat längst på Billboardlistan. Albumet har legat på Billboardlistan i över 26 år. Det är ett av världens tre mest sålda album (svårt att avgöra placeringar p.g.a. många olika pressningar av LP-utgåvor). Dark Side of the Moon är en milstolpe i musikhistorien och ligger fortfarande (alltsedan 1973) bland de 10 mest sålda skivorna i världen.

”The Dark side of the Moon is the album that dramatically transformed Pink Floyd from art house favourites to global stadium superstars.”

Go and get it!

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Och som den blivande astrofysiker jag ändå är, måste jag få påpeka att det inte finns någon mörk sida av Månen, om man inte har någon djupare mening av "mörk". Däremot finns det en bortre sida av Månen, eftersom Månen vänder i stort sett samma sida mot oss hela tiden. Att omloppstiden är densamma som tiden för en rotation runt sin egen axel kallas för synkron rotation och är faktiskt rätt vanlig i vårt solsystem pga tidvatteneffekter.

Bara så att ingen går runt och far med osanningar pga Pink Floyd... :-)


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nitpick - men "på billboardlistan i över 26 år"? Det är nog lite lågt räknat.

Vad jag vet så låg det på Billboards 'top 200' lista i 741 veckor, dvs drygt 14 år, för att åka ut nån gång våren '88. Tvåan i denna 'tävlingsgren' ligger dock långt efter, med bara 490 veckor för Johnny's Greatest Hits med Johnny Mathis.

Om man räknar ihop 'top 200' och 'top pop catalog' så kommer TDSotM emellertid upp i över 1500 veckor (still counting!), eller nästan 29(!) år (då följt av Bob Marleys Legend med 'bara' ca 800 veckor).

Enastående är det tveklöst! :D

P.S.
Lite mer måntrivia, albumet kom nästan att heta "Eclipse: A Piece for Assorted Lunatics" - inte riktigt lika episkt klingande...
« Senast ändrad: oktober 11, 2006, 03:09:08 av GUD »


Tags: