Frispel

sedan 2001

Clearcoat

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tänkte höra efter om era erfarenheter av att "clearcoata" en spelplan.
Finns det någon firma man kan vända sig till, exv. någon billackerare?
Vad kan det kosta?
Finns det några nackdelar med att klarlacka en spelplan, t.ex. om det påverkar bollens framfart eller ev. magneters styrka?

Har sett Bill Davis verk på flera ställen på nätet och blev mäkta imponerad, och det vore ju trevligt att ge sitt spel ett lyft och samtidigt förlänga dess livstid.


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag vill oxå veta :-)
Och vad är det för lack man använder ?
Någon som gjort det här kanske, och kan berätta resultatet ?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag är också mycket intresserad, då jag snart ska göra just detta. Jag håller för tillfället på och jobbar med spelplanen till mitt Taxi och tanken är att jag ska rolla den med något starkt klarlack när jag är färdig med bättringsmålandet.
Jag väljer att rolla, dels för att arbetsytan är mitt kök, men också för att jag vill kunna köra med tjockare lager för att kunna jämna ut den rätt ojämna ytan som är just nu.

Så det jag hoppas kunna hitta är ett klarlack som är starkt nog att kunna ha på en spelplan, men som inte löser upp färgen under. I värsta fall får jag väl köra något mjukare lack och ha mylar ovanpå, men det undviker jag helst.

Har frågat lite på färgaffärer vad de rekommenderar, men har ännu inte kommit fram till vad som är bäst, då jag inte är helt klar med vilka sorts färger spelplanstrycket består av (även om 95 procent av spelplanen nog består av Humbrol-färger när det är dags). Är det någon här som kan redogöra för det så vore jag mycket nöjd (ett 80-tallspel alltså).

Om man pratar för-/nackdelar kan jag tänka mig att en faktor är att spelet kan bli snabbare. Är det ett spel som ska vara snabbt är det så klart bra, men om det inte är det misstänker jag att det kan försämra spelet lite.

Hursomhelst, jag kommer i alla fall rapportera mer om hur mitt lilla projekt föll ut när det är klart. Tills dess är jag klart intresserad av alla diskussioner som rör klarlack av spelplaner. :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala

Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Tjo! Jag har lackat om min spelplan, gjorde det i vintras, och håller på och gör en film om hela ingreppet som tyvärr inte är klar ännu, men vi använde iaf "Debeer - car refinisher" klarlack, och det funkade ruggigt bra, blev hårt och snyggt som attan!


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
En viktig sak är att låta färgen torka ORDENTLIGT innan man gör något alls.

Ett annat tips är att lacka flera lager och slipa med fint sandpapper mellan gångerna detta gör stor skillnad iaf på bil! Låter dumt att slipa ner klarlack men ack så bra det blir.

Till sist använd RIKTIG färgspruta eller gå till lackerare skillnaden och kontrollen jämfört med sprayburk är enorm!


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Jo det är helt sant som v-g säger, Vi använde lufttrycks-volumärspruta (Stavning?) och la 4 lager, ganska tjocka, och både torr och våtslipade mellan dom, och det hade inte blivit bra alls utan den utrustningen..


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Ser fram emot filmen, Ghostwalker!

Har du några bilder att visa upp från processen?
Lust att ta dig an en TOM-spelplan? :-)


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Finns lite bilder i ghostwalkers tråd på arkadtorget:

http://www.arkadtorget.net/xhtml/forum_m.php?forumID=9&lstart=0&threadid=8936

Om länken inte funkar så heter tråden "work in progress".

Jag är också förväntansfull inför filmen, kan bli intressant.


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Jo jag har faktiskt en hel del bilder uppe på Arkadtorget, i forumet, i "Flippertorget" i min tråd som heter "Work in progress"..
Skulle gärna ta mig an en spelplan som extraknäck, men jag bor på en internatskola nu så jag har inga bra faciliteter längre ;)


Lamborghini

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har klarlackat 3st av mina spelplaner och tycker att det blir väldigt bra. Nu kan det tilläggas att jag har tillgång till en billackering. Jag skulle inte klarlacka en spelplan om man inte har tillgång till en lackbox och kan hantera en färgspruta. Ser framför mig vilket onödigt jobb som blir utfört om man ska rolla på och sedan vattenslipa upp en yta. Om det är någon som vill ha lite tips om klarlacka spelplanen eller vill att jag ska göra det kan höra av sig till mig så kan vi prata lite mer.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Ser framför mig vilket onödigt jobb som blir utfört om man ska rolla på och sedan vattenslipa upp en yta.
Jag bör kanske förtydliga att jag för min del inte är speciellt intresserad av någon spegelblank yta. Syftet för min del är istället främst att kapsla in mina bättringar och skydda från vidare slitage, samt att få en gemensam glans på hela ytan.

Jag har vid ett par tillfällen varit med och lagt garagegolv med flingor i, och om jag kan få samma yta som vi fick på dessa så är jag helt nöjd. :-)
Jag tror faktiskt att en alltför blank yta kan vara ödesdiger för Taxi, då det skulle kunna göra det till rena studskaoset.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Heffaklumpen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
Om det är någon som vill ha lite tips om klarlacka spelplanen eller vill att jag ska göra det kan höra av sig till mig så kan vi prata lite mer.


Jag håller på att renovera ett SoF, och jag tänkte försöka få spelplanen klarlackad när jag är klar med den... vad kan det tänkas kosta om du skulle vilja göra det åt mig? :-)


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hade varit intressant att veta vilken typ av lack som man bör lägga på:

Högblank
eller
Blank
eller
Halvblank
eller
Matt
eller
Halvmatt

Skall (bör) den vara vattenbaserad? Om inte, vilken typ av lösnings medel? Det får nog inte vara för starkt lösningsmedel, då det kan lösa upp färgtrycket på spelplanen.

Kanske skall det vara tvåkomponents härdlack? Tveksamt, då denna ofta innehåller starkt lösningsmedel.

Hur många skikt lack? Jag tror att man bör lacka minst 2 gånger, antagligen 3 gånger.

Personligen hade jag kontaktat något snickeri med lackbox (kolla i Gula Sidorna). Dem är jäkligt duktiga och kan ge råd om vilken lack som är lämplig. Antagligen kan man få ett bra pris på ett sådant ställe, då dem kan lacka spelplanen i samband med att dem kör annat. Alternativt en billackeringsfirma, men jag hade nog föredragit ett snickeri.

Iwdal i Göteborg lät lackera en "Indiana Jones" spelplan. Antar man kan prova kontakta honom.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Lamborghini

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Citat:

Kanske skall det vara tvåkomponents härdlack? Tveksamt, då denna ofta innehåller starkt lösningsmedel.

Om man sprutar försiktigt med många tunna lager först så löser man inte upp ytan som man skulle göra om man penslade.

Den klarlacken som man använder till bilar och lastbilar tror jag håller mycket hög klass och lämpar sig mycket väl till detta ändamål, vill man ha den mattare finns det mattpasta att blanda i dessa lacker.

Hur många lager man ska lägga beror på ytan innan. 2 lager vått i vått vänta till det har torkat mellanslipa ytan 800 torrslip sedan med 1500 våtslip eller något sådant. Måla igen 2 lager vått i vått låt torka är man nöjd då skruva ihop spelet annars är det bara att fortsätta.


Tags: playfield