Frispel

sedan 2001

Clearcoat

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
on: Vad skulle det vara för konstigt med det? Det står till och med på rollerförpackningen att man ska blötlägga den innan användning.
Och nej, har inte bytt roller än, eftersom den fortfarande var fräsch. Fick för övrigt mindre bubblor andra gången.

JMX: Tja... förberett har jag ju gjort en hel del. I princip hela planen är ju ommålad. Precis innan klarlackningen gick jag mest över och rengjorde med lite vatten, samt kemiskt ren bensin på sina ställen.
Tråg har jag, ja. Fast jag gillar inte riktigt den lösningen, då det innebär att en massa lack går till spillo.

EDIT: Bör kanske betona att jag givetvis kramat ur rollern på vatten före användning...
« Senast ändrad: november 18, 2006, 21:50:42 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


on

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
  • Stad: Enskede
Jag missförstod dig och trodde att du mättade rollern med vatten, för jag antar att du inte använder vattenlöslig förnissa. Använd en slätstrykare i skumgummi för att få bort luftbubblorna...;-)


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Alltså... ska försöka förtydliga hur jag menade. Jag har haft rollern i blöt, först för att lösa upp vad det nu är som ska lösas upp när den är ny, och sedan för att inte lacken ska torka in och förstöra rollern. Lacken är som jag tidigare nämnt vattenbaserad.

Min tanke var sedan att rollern borde vara tillräckligt mättad, eftersom det rimligtvis är vatten på de ställen där det inte är lack. Därför har jag inte eftersträvat att rollern ska vara helt torr.

Men å andra sidan kanske vattnet ändå kan ge upphov till bubblor, eftersom den gör lacken ojämnt tjock? Ska experimentera med att ha en helt torr roller imorgon för att se om det gör skillnad.

Får kolla upp det där med slätstrykare också. Ser ändå ut som att jag blir tvungen att gå till färgaffären och köpa en burk till :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Heffaklumpen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Gammal tråd det här, men idag har jag lagt på de två första lagren lack på en gammal spelplan som jag använder för att lära mig innnan jag ger mig på mina "riktiga" spelplaner som skall klarlackas.
Jag har använt en högblank vattenbaserad golvlack, och efter redan efter två lager tror jag att det kommer bli toppenfint när det är klart.
Jag hade ingen gummiskrapa att efterdra lacken med, men i stort sett alla luftbubblor försvinner av sig själv innan lacken torkar. Nu har jag i alla fall letat upp en gummiskrapa, så den skall jag testa den på ett par lager till i morgon.

Än så länge känns det i varje fall helrätt att försöka klarlacka själv :-)
« Senast ändrad: juli 07, 2007, 21:03:00 av Heffaklumpen »


Tags: playfield