Frispel

sedan 2001

Är det inte dags att dela upp Torget i tre delar.

Tjernell

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 257
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Hejsan
Vilket roligt ämne det här blev :-)
Jag gav ett skarpt förslag på din uppmaning att
kommentera problemet med att annonser hoppar till sida två.

Min kommentar var att klämma ihop annonserna enligt:

Såhär


Just nu så upptas den första sidan vilken har 24 platser av:

5 annonser av Patrik
4 från Dan
2 från Martin.
13 av olika
Vilket medför att man blir nedpetad efter ca 4 dagar

Hade alla lagt in sina säljannonser i en annons hade listan sett ut enligt:

ca 24 annonser av olika
Vilket medför att man blir nedpetad efter ca 7 dagar.

Det som kanske tröstar de nedpetade till sida två är dina framsteg med T3:

Shot here, and here!  2006-05-10, 00:36:54
nice shot             2006-07-31, 13:55:39
command center is lit 2006-08-23, 22:36:21
Weapon upgraded       2006-09-06, 03:29:29
security level 1 complete 2006-09-16, 21:28:00
security level 2 complete 2006-10-22, 23:24:55
security level 3 complete 2006-11-01, 01:54:37
Nu kommer RPG:n att... 2006-11-08, 13:59:20
Om ca två veckor så bör spelet vara klart 2006-11-19, 13:33:17

Vilket onekligen stödjer ditt sista inlägg i debaten eftersom du inte har tillfört något nytt i annonsen på 4 månader.

Tudelu Tjernell
« Senast ändrad: november 21, 2006, 21:08:33 av Tjernell »


PAG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 480
    • Visa profil
  • Stad: Rottne
Vi kan ju avvakta den nya sidan med dess forum. Saker och ting kanske får sin lösning då.

Ett alternativ är att göra ytterligare en del dit moderator kan flytta annonser där man köpt och sålt färdigt så att de inte ligger i vägen.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Om man delar upp Torget i två delar så borde man även kunna dela upp den i fyra eller sex delar.
Delar köpes
Delar säljes
Spel köpes
Spel säljes

samt kanske
Litteratur köpes (flyers manualer m.m.)
Litteratur säljes (flyers manualer m.m.)

Som sagt Tjernell, de annonser jag petar upp, är lika aktuella nu som då jag lade in dem.
Sen är det skit samma om det har tillkommit ny info eller ej. Spelen är till salu, that's it!
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Nja för varje gång som du bumpar upp dina speltrådar så puttar du ju samtidigt ner andra nyare trådar. Så det är knappast skit samma. Vad du gör är att försämra andras möjlighet till att synas med sin tråd på ett rättvist sätt.

Ska inte säga vad jag tycker om bumpning men om/när det blir flera forum så är jag av åsikten att man inte ska få bumpa tråden utan att tillföra ny information(läs sänka priset).


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Tjena grabbar

Det är inte en helt trivial grej att lösa.

Bumpning har vi ju den inställningen till förnärvarande att gör man det inte för ofta (typ varje dag eller fler ggr om dagen) så är det ok och det är väl ingen som bryter mot detta som det är nu. Vi kan arbeta fram en ny policy om bumpning om ett behov finnes men jag tror inte det är någon patentlösning på problemet.

Att dela upp torget är gjort i det nya forumet som är under arbete. Men frågan är hur mycket det hjälper. För mig verkar det som om det är mest säljesannonser.


Jag kan undersöka om vi kan utöka torgets första sida till några fler träffar. Det kan vara en rimlig tillfällig lösning.

Problemet i grund och botten är väl att fler "utnyttjar tjänsten" än vad man kanske finner är lämpligt. Hade jag varit ekonom och tittat på tillgång efterfrågan kurvan så hade jag börjat ta betalt för det :-D men nu är jag ingenjör har andra principer istället ;-)


Snabb lösning från min sida är att utöka förstasida något om det går.

Lite mer långsam lösning är uppdateringen av forumet och sfs då vi delar upp det i två delar. Sen så är det ju bra om vi kan spåna vidare lite här så att vi kan komma närmare någon lösning som kan appliceras på det nya forumet om det är en teknisk lösning eller nu direkt om det är frågan om en mer filosofisk lösning.


Fortsätt gärna diskussionen men akta så det inte spårar ur :-)
« Senast ändrad: november 22, 2006, 11:03:15 av Sonar »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är väl trevligt att SFS "marknad" är så populär att en diskussion som denna är igång! På vissa andra föreningssidor händer det inte mkt.

Jag tycker DAH:s förslag är bra...

Det skulle kunna finnas 6 olika handelsdelar:

Spel säljes
Spel köpes
Delar säljes
Delar köpes
Övrigt säljes
Övrigt köpes

På detta sätt, så får man en bra överblick och kan direkt gå in och leta efter det man söker.

Personligen så tycker jag att jag vill ha en annons för varje spel jag säljer och inte 6 spel i samma annons, men så som SFS säljsida ser ut idag, så är det ju tacksamt att folk buntar ihop flera spel i samma annons. Sedan är det förstås upp till var och en att annonsera på sitt sätt.

Att det "bumpas" är väl inte alls konstigt, alla vill ju vara på 1:a sidan, men som i mitt fall att jag i fredags sent på e.m. lade in en annons på Addams och att den redan igår (tisdag) befann sig på 2:a sidan känns ju inte "kul". Hur långt ner/bak tittar/läser folk som letar spel???

En grej som är helt onödig och som "förstör" mkt är att folks annonser bumpas upp p.g.a. att dem skriver "SÅLD". Det är ju i.o.f.s. en bra info för folk som letar spel, samt att säljaren slipper onödiga påringningar/mail...

...men för att undvika att annonsen bumpas upp, så kan man ISTÄLLET TRYCKA PÅ KNAPPEN "Ändra inlägg" och skriva "SÅLD". Då bumpas inte annonsen upp. Även om jag själv är GLAD att jag fått min vara såld, så har jag svårt att tro att andra har intresse av att få veta det, så det finns ingen anledning att bumpa upp den infon - helt meningslöst och puttar bort aktuella annonser :-(

EDIT:
Det finns väl ingen som har annons på BLOCKET som betalar 20 kr extra för att tala om att det är SÅLT :-D
« Senast ändrad: november 22, 2006, 12:13:15 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Citera
En grej som är helt onödig och som "förstör" mkt är att folks annonser bumpas upp p.g.a. att dem skriver "SÅLD". Det är ju i.o.f.s. en bra info för folk som letar spel, samt att säljaren slipper onödiga påringningar/mail...

...men för att undvika att annonsen bumpas upp, så kan man ISTÄLLET TRYCKA PÅ KNAPPEN "Ändra inlägg" och skriva "SÅLD". Då bumpas inte annonsen upp. Även om jag själv är GLAD att jag fått min vara såld, så har jag svårt att tro att andra har intresse av att få veta det, så det finns ingen anledning att bumpa upp den infon - helt meningslöst och puttar bort aktuella annonser
En mycket vettig åsikt!!!

Förövrigt så visar torget nu 10 annonser till på förstasidan. Är det rimligt eller ska vi visa några mer ändå?
« Senast ändrad: november 22, 2006, 12:17:23 av Sonar »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Mina åsikter i frågan:

1.
Jag håller med Tjernell fullständigt. Vad i hela friden behöver man 10 annonser för när man ska sälja 10 spel på en gång? Varför??? (Jo, för att ta en större del av "annonskakan", på andras bekostnad...)



2.
Jag är klart emot en uppdelning i en jädra massa skumma kategorier. Folk kan inte ens placera sina inlägg rätt så som det är uppdelat idag, fatta hur virrigt det skulle bli om man introducerade den typen av indelning som föreslås ovan. Vi skulle behöva anställa ett tjog moderatorer på heltid! ;-) :-D



3.
Ser inget problem med bumpning, så länge det sköts med stil (som Sonar nämner). Enda gången det upplevs som ett problem för mig är när en person bumpar flera annonser på en gång. Å det problemet kommer man undan om man håller sig till en aktuell säljesannons åt gången.
« Senast ändrad: november 22, 2006, 12:48:43 av LDK »


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 432
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Mitt förslag till ny spelannonsplats är följande:

*Varje spel som är till salu ska ha sin egen annons, med information om just det exemplaret, tex speltitel och önskat pris.

*Alla annonser ska vara sorterade antingen i bokstavsordning på speltitel, eller i prisordning. Spel där priset är "Högstbjudande" eller "Bytes mot AFM" prissorteras sist på listan, oavsett om priskolumnen är sorterad stigande eller fallande.

*Alla annonser visas, ända tills spelet markeras som sålt.

*Man ska kunna söka i alla annonser, oavsett om spelet är sålt eller inte.

*Man ska kunna rapportera annonser/annonsörer som fuskar, tex anger ett pris i prisfältet och ett annat i annonstexten för att hamna bättre till i sorteringen. När tre olika användare rapporterat annonsen ska den automatiskt avaktiveras och bara en moderator kan låsa upp den igen.

*Annonsören ska få bestämma vilka kommentarer/frågor från andra användare som ska visas i anslutning till annonsen, för att undvika kommentarer i stil med "45000 kr för ett Popeye Gold?! Jag skulle ge max 5000 kr".
Det är lika för alla


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag förmodar att det är OK att skriva kommentarer till gjorda inlägg utan att det skall uppfattas som negativt/angripande, utan snarare som en förklaring till hur man kan resonera på olika sätt…
x

Citera
LDK
1.
Jag håller med Tjernell fullständigt. Vad i hela friden behöver man 10 annonser för när man ska sälja 10 spel på en gång? Varför??? (Jo, för att ta en större del av "annonskakan", på andras bekostnad...)
Den som vill sälja många spel på en gång kan tycka det är enklare med en annons än att sätta ut flera enskilda annonser. Det är upp till annonsören hur göra. Som köpare vill man få en överblick vilka spel som finns till salu och det får man i huvudsak genom rubriken. Därför är min åsikt att det är bättre med en annons för varje spel, men som sagt det väljer annonsören. Jag ser ingen skillnad om Mr X sätter ut 10 enskilda annonser på olika spel jämfört med om 10 olika annonsörer sätter ut varsin annons. Antalet annonser skall väl inte vara relaterat till personen i fråga, utan vilka spel som säljs. Vidare är det ju så att allteftersom de enskilda annonsernas spel säljs så uppdateras inte de längre, utan trycks efterhand bort. En annons med 10 st. spel till salu kan ju innehålla ett ”Popeye” :-D vilket innebär att 9 st. spel säljs ganska omgående, men för att få sålt Popeye, så måste HELA annonsen bumpas många, många gånger…
x

Citera
LDK
2.
Jag är klart emot en uppdelning i en jädra massa skumma kategorier. Folk kan inte ens placera sina inlägg rätt så som det är uppdelat idag, fatta hur virrigt det skulle bli om man introducerade den typen av indelning som föreslås ovan. Vi skulle behöva anställa ett tjog moderatorer på heltid! ;-):-D
Att det ibland (så ofta är det inte) blir felplacerade inlägg i forumet kan många gånger bero på att man faktiskt är osäker på var en viss fråga hör hemma – ÄVEN om man läser instruktionen ”Forumbeskrivningar”. Sedan sker det rena misstag också. Vad gäller kategorier för TILL SALU/KÖPES, så lär det väl knappast vara svårt att avgöra var en annons hör hemma. Jag tror inte att den som vill sälja en display, sätter in en annons under rubriken ”SPEL SÄLJES” och om så skulle ske, är det väl inte en katastrof. Om en Moderator ser detta och har tid/lust att flytta annonsen, så är det ju förstås bra. En uppdelning av annonstyper är ett bra och enkelt sätt att skapa ordning och reda, vilket i sin tur underlättar för den som söker något. Som det är nu är det en salig blandning av allt möjligt; säljes / köpes / bytes / flipperspel / arkadspel / bangditer / displayer / kretskort / manualer / plaster / dekaler / myntsilar / kabinetter / musikinstrument och t.o.m. bilar, o.s.v. Det kallar jag VIRRIGT.
« Senast ändrad: november 22, 2006, 16:13:32 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag håller helt med Cocs och Johan.

Jag tror att med de sex kategorier som Cocs föreslog och (om det är möjligt) få in fler träffar på första sidan skulle lösa mycket av problemet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tycker gott å väl man kan nöja sig med att dela upp i "Köpes" och "Säljes/Bytes" till att börja med. Fler kategorier klarar folk inte av som det verkar. Som sagt det är en hel del enkla felpostningar redan så som det är idag.



Cocs:
Bra synpunkter, även fast jag inte håller med dig i dina slutsatser.

Finns för- och nackdelar med allt. :-)


Tags: